Cei aflați în căutarea unui design cu personalitate puternică nu au putut trece cu vederea lansarea seriei Audi TT din 1998. Pentru Audi, momentul a însemnat o remarcabilă lovitură de imagine. Practic, a fost transpus în model de serie un concept care înfățișa o tratare revoluționară a designului, dar în prelungirea îndelungatei tradiții Audi și Auto Union. În aprilie 2006 a fost prezentată a doua generație Audi TT. Faceliftul său a intervenit în mai 2010, dar a adus modernizări discrete.
De asamblarea coupé-urilor cu 2+2 locuri și a roadsterelor cu două locuri s-a ocupat uzina maghiară de la Gyor. În cazul primei generații, platforma tehnică provenea direct de la VW Golf IV, dar în cazul celei de-a doua vorbim despre o structură din aluminiu de tip space-frame având și piese din oțel aliat. Pe de altă parte, elementele trenului de rulare au fost preluate de la platforma PQ35, de unde și compatibilitatea unui larg spectru de piese cu VW Golf V și Audi A3. Astfel, costurile de dezvoltare și industrializare pentru Audi TT au fost eficient limitate.
Pe de altă parte, cei mai pretențioși adepți ai sportivității au comentat că TT este doar un fel de GTI cu caroserie foarte spectaculoasă. Cine s-a obișnuit cu ideea va aprecia faptul că TT poate fi reparat cu ușurință în mai toate atelierele service ale rețelei grupului german la costuri, în general, moderate. Oferta de motorizări a fost largă, culminând cu impresionant de performantele versiuni S și RS, care dispuneau de 360 CP.
Aici am luat în colimator un exemplar de la baza ofertei, fabricat în 2008 și având motorizare turbo de 1,8 l și 160 CP. Mașina e un pont interesant, fiind dotată cu un propulsor economic. Turbocompresorul îi asigură o bună caracteristică de cuplu, iar eșalonarea scurtă a treptelor de viteză permite conducerea în manieră sportivă. Mai multă putere sub pedală ai motive să îți dorești doar când mergi pe autostradă.
În principiu, Audi TT mizează pe tracțiunea față și, la acest capitol, este avantajat de repartiția față/spate a masei în proporție de 58/42%. În consecință, nu-i de mirare că frumosul coupé are un comportament dinamic ferm și neutru în viraje. Versiunile quattro, dotate cu tracțiune integrală având cuplaj interaxial de tip Haldex, oferă o motricitate deosebit de eficientă și un caracter sportiv mai pronunțat.
Piloții de Audi TT vor aprecia asta întotdeauna și vor tinde să facă abstracție de limitele clare ale confortului la rulare. La acest capitol, singura optimizare propusă a fost suspensia adaptivă de tip „magnetic ride’. Aceasta nuanțează confortul în manieră favorabilă, dar poate aduce prejudicii la buget – un amortizor poate costa 580 de euro.
A doua generație TT îți ia ochii cu designul, dar nu e lipsită de puncte sensibile. Sunt pe listă geamuri care coboară singure, colapsuri ale sistemului de infotainment, eventuală apariție prematură a ridurilor pe tapițeria din piele – lucrurile astea nu sunt tocmai premium. Cât despre locurile din spate, acolo poate sta (incomod) un singur adult (de-a lungul banchetei) sau doi copii.
Și sub capotă își pot face apariția tot felul de probleme, iar forumurile fanilor povestesc multe pe tema aceasta. Tipice sunt lanțurile de distribuție zgomotoase, consumul în creștere și funcționări problematice ale asistării electromecanice a direcției. La acest capitol, mai apar mențiuni despre erori în programele cutiei automate S-tronic. Aceasta nu ar fi o problemă inevitabilă, din moment ce, pentru toate cele opt motorizări ale seriei, au existat și cutii de viteze manuale cu 6 trepte.
Citește și:
Best Driver 2018: Auto Bild și Hyundai caută cel mai bun pilot
Amenzile pot fi plătite la jumătate din valoare în termen de 15 zile
RAR vrea să ofere cazierul’ oricărei mașini printr-un SMS
Aproape toate bancurile cu Chuck Norris într-o singură reclamă
Programul Rabla Plus 2019: Tot ce trebuie să știi
Război total mașinilor cu volan pe dreapta. Cât te costă să muți volanul pe stânga?
Altfel, TÜV este de părere că atletul mărcii din Ingolstadt se menține în formă bună pe termen lung. Cei care se decid în favoarea unui TT ar trebui, totuși, să nu piardă din vedere că întreținerea riguroasă este cheia unei conviețuiri plăcute cu Audi TT.
Audi TT: Un sportiv cu mici capricii
Sub forma celei de-a doua generații, TT este un automobil solid, care apare mult mai favorabil în statisticile TÜV în comparație cu predecesorul său. Conform acestora, sunt pe drum încă destule exemplare cu peste 200.000 km la bord care ar merita să fie cumpărate. Rugina nu pune probleme și nici elementele funcționale de pe bord, însă au fost semnalate puncte sensibile la motor, distribuție și cutia de viteze S-tronic. Mai apar pe listă geamuri care coboară singure, colapsuri ale sistemului de infotainment, eventuala apariție prematură a ridurilor pe tapițeria din piele.
Bobina de inducție
Defectarea sa este anunțată de mersul nerotund al motorului. Înlocuirea nu e o problemă de preț.
Caroserie
Atenție la posibile reparații proaste în urma unor accidente și la folosirea unor piese de la furnizori mai slabi.
Blocuri optice
Zone de mătuire și condens datorat îmbinărilor neetanșe afectează și exemplarele recente.
Grup motopropulsor
Distribuție zgomotoasă, probleme la cutiile S-tronic, ambreiaje care patinează, uzuri premature la axele planetare.
Direcție
Dacă direcția nu mai funcționează liniar, ar putea fi necesară înlocuirea casetei de direcție.
Roți
Jantele cu diametru și lățime mare sunt destul de expuse deteriorării pe drumuri de proastă calitate.
Verdict
TT exploatează un conținut tehnic de mare serie. Comportamentul său dinamic e, în continuare, de actualitate. O mașină de 10 ani care a fost bine întreținută va da satisfacție și ar trebui să arate foarte bine. TT poate fi găsit și la prețuri atractive, dar atenție sporită la astfel de cazuri!