Plăcerea de a conduce și mult spațiu interior sunt punctele de atracție ale Seriei 2 Active Tourer. Un 218i costă nou cel puțin 27.800 de euro. Are însă o problemă: la aceiași bani poți lua un BMW M5 Touring…
Există ceai-latte fără lactoză, cu aromă de cocos și migdale și prăjitoare de pâine controlabile de pe telefonul mobil, de ce nu ar exista și un BMW cu tracțiune față, motor cu trei cilindri montat transversal și caroserie de van? Timpurile se schimbă, iar peste 107.000 de clienți din întreaga lume care au cumpărat o Seria 2 Active Tourer sau Grand Tourer în 2015 combină acum în mod fericit caracteristicile dinamice tipice unui BMW cu abundența de spațiu a unui monovolum. Sau nu?
Cel puțin 27.800 de euro costă un 218i Active Tourer nou-nouț, dar și lipsit de zorzoane. Dacă vrei ceva mai multe echipamente, pregătește-te să depui la dealer cel puțin 10.000 de euro pe opționale. Acest 218i Active Tourer din fotografiile noastre a costat, de fapt, 40.610 euro, fără să arate luxuriant. Când cheltuiești atât de mult pe echipamente opționale la cumpărarea unei mașini noi, pierzi de regulă mai mult de jumătate din valoarea inițială a mașinii după numai trei ani – cu cât mai multe opționale, cu atât mai mare este și deprecierea.
Se pune astfel problema unei alternative mai stabile. De la aceeași companie, asta e clar, pentru că vrem același dinamism și plăcere a condusului legendare, un interior la fel de practic și un preț care să nu depășească 30.000 de euro. Poate să fie mai exclusivistă, dar fără imensa depreciere a unui Active Tourer nou, bine echipat.
BMW M5 Touring: Un break de familie practic!
Cum vă sună asta: un V10 de 5,0 litri, cu 507 CP, care se turează liber până la 8.250 rpm? O cutie secvențială care schimbă treptele în 60 de milisecunde? Cu tracțiune spate! Și cu 4,9 secunde până la 100 km/h, 14,7 secunde până la 200. Nu, nu vorbim despre o mașină supersport, cel puțin despre niciuna care să arate așa la prima vedere. Vorbim aici despre un break de familie, cu un portbagaj de până la 1.650 de litri!
Între 2007 și 2010, BMW M GmbH a construit numai 1.009 exemplare M5 Touring al seriei E61. Un dealer de mașini sportive din Kassel oferă acum la vânzare unul cu 108.000 kilometri la bord, pentru prețul de nou al unui 218i Active Tourer fără opționale – 27.998 de euro. Acesta a costat nou 108.370 de euro, acum pare un adevărat chilipir. Monovolum compact cu motor cu trei cilindri de 136 CP sau mașină de curse cu 507 CP, deghizată ca break, ce să alegem?
Vom face o călătorie cu nu foarte activul 218i de la sediul redacției din Hamburg la Kassel, acolo unde, la dealer, ne așteaptă M5 Touring. Sigur că 218i nu merge deloc rău. Motorul cu trei cilindri nu sună rău, chiar dacă nici nu se bucură prea tare când este ținut în ture. Direcția este precisă, dar fără să ofere acea legătură incitantă cu suprafața de rulare care face deliciul unui BMW. Tracțiunea față trage monovolumul în siguranță prin curbe, dar pierde aderența la pornirea de pe loc, și asta se întâmplă nu doar pe ploaie.
Cursele schimbătorului de viteze sunt perfect definite, dar timoneria este destul de lungă, iar cuplarea treptelor are o consistență ciudată. După 350 km ne dăm jos și tragem concluziile: acesta nu este rău ca monovolum, dar, pentru un BMW, lui 218i Active Tourer îi lipsesc genele necesare.
Acum să vedem și cum este acest sportiv M5 vopsit în Black Sapphire Metallic. Dacă trecem cu vederea cele patru țevi de evacuare, avem în față un break foarte discret, de o eleganță atemporală. Negru, lat, puternic. Ne așezăm pe scaunul șoferului. Momentul magic: apăsarea pe butonul de start. Ce sunet! Din zece gâtlejuri răcnesc cei zece cilindri, chiar dacă pe loc e foarte liniștit. Demarăm. Ambreiajul cutiei secvențiale anclanșează brusc, M5 Touring saltă din curtea dealerului cu ușoare scrâșnete de pneuri. Atenție! Acest BMW este serios. Chiar și la turații medii, acesta mimează isteria unei mașini sport. La final, turația încă mai crește atunci când bielele celor trei cilindri de jumătate de litru ai lui 218i sunt pulverizate în baia de ulei. Limitatorul de turație intervine abia la o valoare diavolească de 8.250 rpm. Apăsarea în scaun se reduce corespunzător – ce experiență de conducere! Trebuie spus de la început: dacă te dai jos din M5 Touring și te așezi în 218i Active Tourer, nici nu simți că te urci într-o mașină. Ci pe șaua unei diligențe, care se pune în mișcare cu mare ezitare și un balans periculos al caroseriei, tractată de o unitate auxiliară, care sună a miniatură.
M5 Touring, pe de altă parte, asigură o legătură activă între om și drum, sistemul nervos este extins prin intermediul volanului și al pedalelor, până la roți. Ni se reamintește la fiecare metru parcurs că vine din motorsport, un animal aristocratic, cu sânge fierbinte. Costurile de întreținere sunt mari, desigur, dar o raritate de acest calibru va găsi întotdeauna cumpărători.
BMW M5 Touring: întreținerea corectă este secretul durabilității ridicate
O problemă tipică a acestui V10 (cod S85) sunt sarcinile mari pe care trebuie să le suporte bielele la turații ridicate – din fericire, cuzineții pot fi schimbați separat. Costuri: în jur de 1.650 de euro. Înlocuirea devine necesară adesea după 100.000 km. Dacă motorul a fost exploatat în regimuri normale de turații, în special la rece, durabilitatea este considerabil mai mare – stilul de conducere este hotărâtor. Oricine își iubește propriul V10 ar trebui să-l tureze abia după ce temperatura uleiului ajunge la 90 de grade Celsius. Cuzineții uzați se recunosc după bătăile zgomotoase la accelerare. Dacă motorul nu se turează imediat și extrem de rapid, unul dintre cele două actuatoare care controlează toți cei 10 fluturi ai admisiei ar putea fi defect. Dacă Launch Control este folosit frecvent, ambreiajul cutiei secvențiale se uzează rapid. Schimbarea costă 1.300 de euro.
Numai exemplarele M5 originale și întreținute regulat la reprezentanță au o perspectivă sigură de creștere a valorii în timp. Important: folosiți numai ulei cu specificația 10W-60.
Odată cu turația, puterea sonoră a celor patru țevi de evacuare crește, iar asta, din fericire, durează în timp. Asta pentru că înlocuirea celor patru tobe finale costă peste 2.000 de euro.
Dacă vă plac cei 507 CP pe circuitul de curse, trebuie să știți că un set nou de discuri și plăcuțe de frână costă peste 1.300 de euro.
Este logic că suspensia unui bolid de 507 CP este supusă la sarcini mari. Fiți atenți la mersul în linie dreaptă, la bătăi, zgomote sau pneuri uzate inegal.
Verdict
Un BMW îl cumperi pentru plăcerea conducerii. De aceea alegerea este emoțională: M5 Touring. Motorul său V10 unic vine direct din motorsport și se conduce exact la fel. M5 este un spectacol: direct, lacom, captivant. Iar un Touring original va fi întotdeauna o investiție. Pentru că un alt V10 pe un break nu vom mai vedea vreodată.