Sub forma generației E46, BMW Seria 3 Cabrio avea pavilion textil. Exemplarul testat avea un preț de 6.999 de euro, a fost fabricat în 2003 și are un rulaj de doar 55.800 de kilometri. Prețurile sale au coborât mult în prezent, dar nu vor rămâne așa!
Înainte de a trece la căutarea unui exemplar second-hand real de pe piață, această mașină a devenit un subiect marcant în discuțiile redacției. Unii dintre colegi s-au declarat sceptici din cauza prețurilor suspect de mici ale unor anunțuri referitoare la mașini cu rulajul specificat de sub 100.000 km. Alții au fost de-a dreptul scandalizați: „au motoare mari, cu 6 cilindri în linie, și ce nu plătești când o cumperi, o să dai pe impozite, asigurări și service!'. Toți aceștia au dreptate!
De altfel, un exemplar de 320/325/330 Ci în stare foarte bună nu poate fi găsit la prețuri cu mai puțin de cinci cifre în euro – ceea ce scade efectul tentației. Însă, cum se spune, are balta pește. Și iată ce a prins redacția germană AUTO BILD: mașina din aceste pagini a avut doi proprietari care au dus-o la același atelier tehnic. Cartea de service este riguros ștampilată la toată lista de operațiuni până în 2019.
De-a lungul anilor precedenți, posesorii mașinii abia dacă au parcurs câte 4.000 km între schimburile de ulei. Faptul că vara este scurtă în regiunile nordice a avut importanța lui. Întrebat cu privire la prețul redus, vânzătorul din Neumünster (Schleswig-Holstein) a admis că numeroasele zgârieturi și julituri de pe caroserie aveau să coste ceva la momentul reparației. Exista și o boțitură vizibilă, ca mărturie a unei tentative de parcare complet greșite. „Dar, altfel, merge foarte bine!', mărturisește vânzătorul.
Omul a avut întru totul dreptate, după cum a demonstrat-o scurtul test-drive de prin împrejurimi. Doar la solicitări intense ale trenului de rulare, manifestate în viraje cu frânare sau accelerație, s-au făcut auzite oarecari zgomote de la articulații sau bucșe. Însă, una peste alta, respectivul cabrio nu era o mașină la care să renunți. Piesele de origine BMW sunt destul de scumpe, însă există furnizori precum Lemförder sau Meyle care oferă piese de suspensie bune, capabile să susțină plăcerea de a conduce pentru multă vreme.
În privința prestațiilor motorizării, așteptările ne-au fost confirmate. Cei 143 CP dezvoltați de propulsorul aspirat de 2,0 litri fac față bine în cazul versiunii sedan (mai ușoară cu 100 kg), însă dau semne de efort sesizabile în cazul versiunii cabrio, care cântărește 1,5 tone. Pentru croaziere relaxate sub cerul liber, acest motor are un potențial suficient.
Din punct de vedere sportiv, însă, limitele performanțelor sale sunt clare. Dincolo de asta, istoricul capriciilor tehnice ale motoarelor N46 nu trebuie ignorat. Specialistul atelierului service din Hanau notează la acest capitol uzura relativ rapidă a arborelui din sistemul de distribuție Valvetronic. Urmare a acesteia, supapele nu își mai fac cursa completă, iar motorul pierde din putere și martorul galben de la bord se aprinde.
O altă problemă a lui 318i ține de lanțul de distribuție. Atât arcul întinzătorului, cât și orificiul de ungere nu au fost bine dimensionate din proiect. Lanțul poate ajunge să roadă din marginile de plastic ale patinei, materialul îndepărtat de acolo ajungând să astupe diverse canale din circuitul de ungere. Fenomenul se poate manifesta și în urma unei înlocuiri inapte a lanțului de distribuție. În principiu, intervențiile la sistemul de distribuție trebuie să cuprindă o verificare de ansamblu atentă, inclusiv o curățare de finețe și examinare a tuturor componentelor din zonă.
Începând din martie 2007, BMW a oferit un întinzător de lanț perfecționat (specific generației E90), compatibil cu reparațiile necesare modelelor E46. Toate acestea sună teribil, dar motorul din cazul nostru abia dacă a rulat 50.000 km și, de-a lungul anilor, a fost întreținut foarte bine. Starea sa nu ar trebui, deocamdată, să provoace îngrijorări mai mari decât cea a pavilionului din material textil – a cărui robustețe este lesne de apreciat cu ochiul liber.
În comparație cu cazul precedentei generații, caroseria este mai bine rigidizată. Aceasta nu e singura îmbunătățire notabilă pe care a adus-o succesorul lui E36. Rularea mai silențioasă se adaugă la lista părților bune (datorată inclusiv studierii formei și construcției pavilionului amovibil), alături de sistemul electric de manevrare a acestuia. Întreaga finisare interioară are un aspect solid, impresie dată și de tratarea tapițeriei din piele. Finețea selectării celor cinci trepte ale cutiei de viteze nu mai are acuratețea inițială, dar aici ar putea fi de vină bucșa din plastic de pe pârghia schimbătorului, ceva relativ ușor de înlocuit.
După returnarea mașinii la dealer, am realizat că 318 Ci nu trebuie privit ca o ofertă second-hand tipică, ci din perspectiva achiziționării și păstrării unui automobil clasic. Momentul cel mai bun pentru căutarea unui astfel de model este acum! Mai ieftine de atât nu vor fi.
Elementele suspensiei Și motoarele cu 4 cilindri sunt „călcâiul lui Ahile'
Aspect critic al suspensiei lui E46: eventualitatea ruperii unor puncte de prindere de la puntea din spate. Cumpărătorii de versiuni cabrio pot sta liniștiți în această privință: acestea au apărut abia în anul 2000, iar problema a fost eliminată ceva mai înainte. Mai ales versiunea 318 (motorizarea N46) este expusă la probleme cu lanțul de distribuție.
Variantele cu 6 cilindri pot avea probleme cu mecanismul VANOS. Ce se poate face pentru asigurarea presiunii de ulei la aceste componente fine? Furnizorul MJ oferă seturi de garnituri bune pentru sistemul de reglare a arborilor cu came.
Lanț de distribuție
Dacă lanțul de distribuție și dispozitivul său de întindere au fost recent schimbate, foarte bine! Dacă nu, tema intră pe agenda viitorului apropiat – ca să fii liniștit.
Coroziune
Variantele cabrio au fost afectate în mai mică măsură, dar nu strică o verificare la aripi, praguri și pasajele roților.
Elemente de suspensie
Tiranții și bucșele basculei de la puntea din față nu sunt din cale afară de rezistente. Meyle oferă piese mai bune decât cele originale!
Vanos
Atelierele service BMW înlocuiesc tot sistemul când nu funcționează în parametri optimi. Uneori, un set de garnituri rezolvă problema.
Verdict
Cabrioletul generației E46, având pavilion din material textil, a încheiat cu grație epoca acestui gen de automobile BMW. Motoarele cu 4 cilindri nu sunt perfecte, dar cele cu 6 sunt performante, rafinate și fiabile. Prețurile au atins acum fundul prăpastiei. Nu uitați de capriciile distribuției!