Deprecierea redusă e ceva ce ține de destinul Daciei Logan MCV. Și nu e ceva avantajos. Am condus un exemplar fabricat în 2014 aflat la prețul de 5.600 de euro. Instrumentarul său afișa un rulaj de 105.500 km.
Referitor la tratarea temelor second-hand, redactorii AUTO BILD au un criteriu de bază: desconsiderarea opțiunilor care nu reprezintă necesități reale. Aici nu e vorba numai despre economisirea banilor la cumpărarea mașinii, ci și de posibilitatea ca diversele dotări (eventual, cu tentă de lux) să se defecteze de-a lungul anilor următori și să presupună vizite la service plus reparații costisitoare.
Această regulă nescrisă și-a găsit limitele într-o zi fierbinte de vară la bordul unei Dacia Logan, care nu avea niciun fel de aer condiționat. Cine și-ar cumpăra o mașină de familie fără aer condiționat? Niciun tătic de familie nu va fi întâmpinat cu bucurie la venire dacă aduce acasă o saună pe roți românească.
Aerul condiționat a devenit, în timp, o dotare virtual obligatorie. Nu-i de mirare că exemplarul din paginile noastre, găsit la dealerul Markisic Automobile din sudul Saxoniei, nu vrea să părăsească incinta în pofida unor tăieri repetate de preț.
Suma cerută: 5.600 de euro – la prima vedere, e tentant. În realitate, vorbim despre 60% din prețul mașinii noi, vehiculul având 5 ani. Teoretic, e un vis frumos pentru toți căutătorii de mașini de buget: ai ce conduce pentru încă patru-cinci ani fără stresul unor defecțiuni majore pentru respectivul interval de timp.
Aici mentalitatea tipică a cumpărătorului second-hand poate să joace feste. Două sau trei mii de euro salvați față de cazul achiziției aceluiași model de mașină, dar nou, nu reprezintă mare scofală. Un grad oarecare de uzură implică automat riscuri mai mari de apariție a defecțiunilor pentru mașina la mâna a doua, plus că nu mai sunt disponibile condițiile de garanție ale unui vehicul nou.
Prețul relativ mic al unei Dacii noi nu e ceva întâmplător. Dacia Logan este departe de a sta bine în statisticile TÜV Report. Chiar și în cazul proprietarilor care au acordat o atenție aparte exploatării și întreținerii mașinii, neplăcerile s-au manifestat. Apariția prematură a ruginei sub capotă și pe la pasajele roților după numai 10.000 km sau destrămarea mochetei din interior sunt mențiuni curente.
La un Mercedes, așa ceva se întâmplă după un sfert de milion de kilometri. La motoare apar scurgeri de ulei, se întâmplă ca tamburii din spate să nu frâneze la fel, iar frânele cu discuri din față să scârțâie supărător – asta ne spune TÜV. Logan MCV e o combinație bună de ieftin cu practic, dar e mai bine să îl cumperi de nou.
La Dacia, apariția ruginei e un inconvenient major
Podeaua insuficient protejată pe dedesubt, elemente structurale și de caroserie tratate în aceeași manieră, materiale de finisare simpliste – toate acestea sunt la ordinea zilei într-o Dacie. Altfel, versiunea break are un portbagaj mare și o margine de încărcare situată jos. Cine vrea să se bucure cât mai mult de calitățile practice ale mașinii ar face bine să acționeze preventiv. Asta înseamnă suplimentarea protecției anticorozive curând după cumpărare. Măcar pentru acest gen de intervenții, tehnologia constructivă simplă reprezintă un beneficiu apreciabil.
Rugină
Coroziunea poate să apară prin mai multe zone ale caroseriei. În cazul de față, a început de la capotă.
Frâne
Discurile sunt oarecum subdimensionate, ceea ce implică înlocuirea relativ frecventă. Măcar nu sunt scumpe.
Circuit de eșapament
Calitatea metalului folosit este la nivelul cutiilor de conserve. Cedarea unor bride poate duce la trepidații și zgomote.
Lumini
Cu erori de montaj și becuri nefiabile, stopurile de Logan sunt vedete ale statisticilor de defecte TÜV.
Verdict
A doua generație Logan MCV are dimensiuni mai mici în comparație cu prima. Spectrul de defecte virtual posibile este, însă, la fel de larg. Asta nu încurajează achiziționarea unei mașini second-hand, mai ales că deprecierea nu este dintre cele mai mari. Mai degrabă, interesant este prețul convenabil al exemplarelor noi.
Am un Logan de 13 ani, fără rugina, care nu a fost ținut în garaj. Cu privire la sistemul de iluminare am schimbat un singur bec de far, în această vară (12,6 ani), în rest toate sunt originale.
Cazan…curata pacoste..