Există un dispozitiv care transformă dieselul din Euro 5 în Euro 6! Cât costă conversia

vezi galeria foto

Germania a aprobat la nivel național un dispozitiv care aduce motorizările diesel Euro 5 la norma de poluare Euro 6. Iată tot ce știm despre el!


Citește și:

Cum afli norma de poluare a maşinii tale – înainte să plăteşti o amendă pentru Taxa Oxigen

Taxa Oxigen: cum vor fi verificate mașinile. Nimeni nu scapă

Noile norme de poluare impuse la nivel european creează unde de șoc care vizează nu doar mașinile noi: și pe piața second-hand se iau măsuri considerabile de reducere a emisiilor de oxid de azot (NOx). Explicația este că în unele orașe europene se va impune restricționarea folosirii motoarelor diesel Euro 5, pentru a reduce gradul de poluare urbană.


În Germania, spre exemplu, modificarea hardware a mașinilor Euro 5 prin montarea unui catalizator care să taie din emisiile de NOx este în plin avânt, scrie Deutsche Welle. Această acțiune este aprobată de către Oficiul Federal de Transport din Germania (KBA), încurajată de către statul german și susținută de către Volkswagen.

Cât costă dispozitivul care transformă motorul Euro 5 în Euro 6

Catalizatorul aprobat de către KBA este dezvoltat de către Twintec Baumot și se numește BNox. În 2017, inginerii Twintec au reușit să demonstreze printr-un exemplu concret, desfășurat pe un VW Passat TDI cu normă Euro 5, că instalația BNox reduce considerabil emisiile de NOx, suficient cât să-l încadreze în treapta superioară de emisii, Euro 6. Rezultatele au fost confirmate de Automobil Clubul German (ADAC).


Sistemul BNox a fost aprobat deja pentru 60 de modele din gama VW, și numărul de comenzi pentru instalarea BNox au ajung la 14.000 în doar câteva săptămâni, mii de germani solicitând montarea acestuia. În Germania circulă circa 5 milioane de autovehicule diesel cu motoare Euro 5, dintre care trei milioane s-ar califica pentru montarea acestui catalizator special.


Costurile pentru upgrade se ridică la circa 3.300 de euro pe mașină, dintre care 3.000 de euro sunt subvenționați de către Volkswagen. Asta înseamnă că proprietarul va trebui să achite doar diferența de 2-300 de euro. Această cheltuială va fi parțial dedusă din costul de vânzare al automobilului, care va crește odată cu montarea catalizatorului anti-poluare. În Germania, subvenția este condiționată de locație: proprietarii care aplică pentru aceasta trebuie să dovedească faptul că locuiesc în zone aglomerate.


O piață cu potențial de creștere exponențial

Președintele Baumot Group Marcus Hausser a declarat despre BNox: „Am realizat potențialul sistemului și am continuat să-l dezvoltăm, pentru a fi compatibil cu autoturismele’. Twintec Baumot s-au folosit de experiența și de rezultatele obținute prin montarea acestui catalizator pe autovehicule comerciale mari și pe autobuze.

Acesta estimează că, dintre proprietarii de modele Volkswagen diesel cu Euro 5 din Germania, cam 40% vor opta pentru acest upgrade, însă Twintec Baumot cooperează deja cu statul german în vederea aprobării catalizatorului și pentru modelele Mercedes – încă un producător care va oferi subvenții proprietarilor de modele diesel Euro 5.


„Plecăm de la premisa că în următorii trei ani avem o cifră de afaceri potențială de circa 170 de milioane de euro’, a completat Haussner.

Situația măsurilor anti-poluare în România

Pe plan local, jumătate dintre mașinile din România sunt mai vechi de 15 ani, iar ponderea dieselurilor este de circa 50% din totalul de motorizări. Cât despre remedierea mașinilor implicate în scandalul Dieselgate, lucrurile s-au mișcat foarte lent.

Însă asta nu a împiedicat edilii să vină cu un plan agresiv de taxare a proprietarilor de mașini cu motorizări mai poluante decât Euro 6 – aici ne referim la binecunoscuta și mult-dezbătuta taxă Oxigen.

Din păcate pentru românii interesați de un asemenea dispozitiv, nu există un cadru legislativ care să sprijine o asemenea investiție, iar un upgrade făcut independent de proprietar poate fi omologat doar la costuri prohibitive, printr-un test dinamic făcut la RAR, dar și atunci există riscul ca întreaga investiție să fie în van și să nu fie aprobat vehiculul cu noua normă de poluare.

Teoretic, din moment ce sistemul este deja aprobat de o autoritate abilitată dintr-un alt stat membru UE, în cazul de față – Germania, acesta ar trebui să fie aprobat și de RAR doar prin prezentarea actelor care dovedesc instalarea sistemului și omologarea europeană a acestuia.

Inginerii Baumot l-au testat chiar și pe motorizări Euro 4, iar rezultatul este benefic și pentru acestea. Cu o investiție consistentă, un motor Euro 3 ar putea chiar să ajungă la o normă de mediu Euro 4 sau Euro 5, însă această modificare nu este permisă sau acceptată de Registrul Auto Român.

Din păcate, nici măcar schimbarea motorului cu unul de o normă mai puțin poluantă nu este acceptată prea ușor de RAR, dacă ajunge să fie omologat noul motor pe o caroserie mai veche.

Așteptăm cu interes momentul în care un cetățean obișnuit va putea să monteze un motor de generație nouă, produs de același constructor, sub capota unui autovehicul „în etate' și să reușească să-l transforme legal într-un vehicul mai puțin poluant.

Facilitarea acestei măsuri are potențialul de a reduce noxele generate de automobilele aflate în circulație în România, iar costurile ar fi mai mici pentru proprietari decât casarea vehiculelor vechi și achiziționarea unor autoturisme noi, respectiv vânzarea acestora în regim de urgență și achiziționarea unor autovehicule ceva mai noi, care respectă norme de mediu mai ridicate.

CITEȘTE ARTICOLE SIMILARE