Nu-i un secret: a treia generație Ford Focus e mai bună și mai ieftină decât Golful contemporan. Am testat un exemplar fabricat în 2013 cu un rulaj de 93.100 de kilometric aflat la un preț de 6.980 de euro.
Care este cilindreea motorului? Iată una dintre cele mai frecvente întrebări pe care le pun scepticii după o tură la volanul unui Ford Focus dotat cu motorul de 1,0 litru. Acesta s-a comportat bine de-a lungul testului de anduranță de 100.000 km al redacției germane AUTO BILD.
Propulsorul turbo cu trei cilindri de 125 CP nu lasă nimic de dorit în privința performanțelor și face o bună impresie inclusiv pe partea consumului – uneori, valorile acestuia întrec așteptările cele mai optimiste. Pentru că motorul EcoBoost a încheiat testul fără semne de uzură sesizabile, nota maximă a venit ca o consecință logică.
Nu cu mult timp în urmă s-a încheiat cariera comercială a celei de-a treia generații Ford Focus, fabricată între anii 2011 și 2018. De-acum înainte, oferta acestor mașini pe piața second-hand va căpăta proporții pe măsură ce mulți dintre posesorii săi vor trece la noua generație. Aspect problematic aici: atenție la numeroasele mașini de companie care vor ajunge la dealerii second-hand.
Destule dintre acestea au fost, cu siguranță, tratate abuziv și, eventual, neglijate tehnic. Partea bună: oferta va cuprinde un spectru larg de rulaje, ani de fabricație și prețuri. Chiar dacă Focus este o mașină bună, câteva inconveniente ale sale tot au ieșit la suprafață.
Configurația comenzilor de pe planșa de bord e mai puțin funcțională la exemplarele de dinainte de facelift. Nu-i vorba despre vreo problemă calitativă, ci strict despre latura spectaculară a designului care are un efect negativ pe plan ergonomic. Butoanele multe și amplasate fără vreo filosofie clară sunt derutante, iar ecranul multimedia e cam mic.
După faceliftul din 2014 s-a înregistrat un progres notabil atât în conceptul bordului, cât și la calitatea materialelor de finisare. Zonele sale funcționale s-au clarificat, iar modificările aduse părții din față vizează o apropiere de Mondeo. Cu alte cuvinte, s-a pus și la Focus binecunoscuta grilă frontală care amintește de Aston Martin.
Fapt interesant pentru adepții dieselului: odată cu faceliftul au fost introduse și motoare Euro 6. Cât despre motoarele Euro 5 oferite mai înainte, acestea sunt bune calitativ și merită să fie avute în vedere de cei care nu locuiesc în orașe pentru că vor avea prețuri avantajoase. Cei care au de mers în mediul urban se pot orienta fără emoții către oricare dintre versiunile cu benzină.
Focus suportă și încasează bine cam orice, dar nu chiar oricât.
Cei care își doresc unul dintre numeroasele breakuri Focus cu motorizări diesel ar face bine să abordeze tema cu atenție. Aceste automobile au adesea rulaje foarte ridicate și, cea ce poate fi mai rău, indicatoare de kilometraj manipulate.
Examinarea detaliată a mașinii și a istoricului său de service se impune. Altfel, diversitatea versiunilor este cuprinzătoare și riscurile nu sunt printre cele mai mari. Poate că merită un mic efort financiar pentru o mașină mai bine întreținută, mai puțin rulată sau una cu facelift.
Calitate constructivă
Materialele plastice din interior sunt durabile (aici se vede volanul). Cele de după facelift arată mai bine.
Cutie de viteze
În esență, cutiile manuale cu 6 trepte sunt foarte solide, dar, cu timpul, precizia ghidării schimbătorului tinde să scadă.
Arcuri și amortizoare
Mai ales breakurile care au fost mult exploatate în sarcină ar putea avea suspensii săltărețe. În principiu, Focus are suspensie fermă și riguroasă.
Rugină
Cu toate că nu avem aici de-a face cu o problemă evidentă, ar fi prins bine ca protecția anticorozivă din fabrică să fie mai consistentă.
Verdict
Având un comportament rutier ferm și riguros, direcție cu asistare bine dozată și motorizări performante, Focus oferă plăcere la volan fără rezerve. Habitaclul său e spațios, iar costurile de întreținere sunt moderate. În privința calității constructive, Focus III constituie o realizare de vârf pentru Ford.