Jaguar XF și Opel Insignia sunt mai apropiate decât am fi crezut. Limuzină britanică sau muncitor de clasă medie? Decizia de cumpărare devine chestie de caracter.
Oricine se întreabă cât de nebuni trebuie să fim ca să comparăm un Opel cu un Jaguar ar trebui să le privească pe ambele una lângă alta. Cu modelul XF, prezentat în 2008, britanicii au deschis calea unui nou limbaj de design, împrumutat, în sfârșit, de la limuzinele mai mari și mai somptuoase, cu farmec aristocratic. În același an, Opel încheia cariera modelului de clasă medie Vectra prin lansarea Insigniei, o apariție puternică în clasa medie. În felul acesta, cei doi producători s-au apropiat, probabil fără să realizeze acest lucru. Asemănările sunt atât de evidente, încât este greu să le deosebești atunci când le vezi pe amândouă parcate într-un loc întunecos.
Ca mașini noi, diferența de preț între cele două modele este uriașă. Cei aproape 30.000 de euro sunt în măsură să distribuie foarte clar clientela celor două modele. Ca mașini rulate, însă, imaginea este relativă. Ambii candidați din testul nostru au un rulaj asemănător, echipare echivalentă și sunt despărțiți de numai 900 de euro. Da, e adevărat, Jaguar are cu patru ani mai mult. Dar compensează, în schimb, cu un diesel bi-turbo V6 de 275 CP.
Ce înseamnă acest simbol de pe mașini! Nu te-ai fi gândit la așa ceva
Greșeala pe care toți șoferii o fac
Jaguar XF vs Opel Insignia: Patru cilindri vs V6
Nici Opel n-ar trebui să se rușineze: și motorizarea sa cu patru cilindri, de 2,0 litri, se bazează pe puterea pe care i-o conferă două turbine, cu un rezultat total de 195 CP. În plus, este mai mic și mai ușor. Sau cel puțin așa pare. De fapt, cei do candidați, între care încape o întreagă clasă de modele, sunt și din acest punct de vedere destul de apropiate. 1820 kg cântărește Jaguar, 1664 kg arată cântarul la Opel. Asta înseamnă că ambele suferă, mai mult sau mai puțin, de aceeași problemă: mănâncă pe pâine discuri și plăcuțe de frână.
La inspecțiile TÜV, Opel este în mod tradițional arătat cu degetul pentru astfel de probleme. De asemenea, un Jaguar XF din testul de anduranță Auto Bild a avut nevoie, pe parcursul celor 100.000 km, să meargă de trei ori la service pentru schimbarea discurilor de frână. Nu tocmai aristocratic. O altă critică obișnuită: conceptele de operare a comenzilor. La Opel, întregul cockpit necesită un curs complet de specializare, în timp ce Jaguar împinge limitele cu ecranul tactil prin intermediul căruia se ajustează chiar și încălzirea în scaune. Nu e de mirare că utilizatorii sunt scoși din sărite.
Tradiționaliștii Jaguar au, de asemenea, probleme auditive când vine vorba de confortul de rulare. În special când mergi încet, suplețea fermă de odinioară la trecerea peste denivelări a dispărut, iar privirile se îndreaptă spre sigla de pe volan, ca să se asigure că nu e vorba de Insignia. Fără să îl facă mai elegant, roțile mari de 19 inchi îl văduvesc pe XF de confortul său. Situația s-a îmbunătățit la Jaguar după 2011, iar la Insignia după 2013.
Ce înseamnă acest simbol de pe mașini! Nu te-ai fi gândit la așa ceva
Greșeala pe care toți șoferii o fac
MARE ATENȚIE! Nimeni nu-ți spune asta despre MAȘINILE DIN GERMANIA!
Mult mai bine stau lucrurile la parcurgerea distanțelor lungi. Motoarele oferă un nivel de putere impresionant, dar numai cutia de viteze automată cu șase trepte de la ZF a lui Jaguar face plăcere, pentru că nehotărâta automată de la Opel pierde aici duelul. Cumva, zgomotul crește în funcție de apăsarea pedalei de accelerație, dar fără efecte imediate în plan dinamic. La ambele modele, zgomotul la vânt în zona parbrizului poate deveni o problemă în timp.
Iar pe lângă toate astea, mai este și electronica. La unele exemplare XF, încălzirea în scaune pornește singură, trapa se blochează, iar gurile de ventilație acționate electric refuză să funcționeze. Motorizările, pe de altă parte, sunt fiabile. Câteva modele trag aer pe la o garnitură la intercooler, ceea ce determină intrarea în modul de avarie. Insignia convinge prin calitățile sale echilibrate, în afară de uzura frânelor inspecțiile TÜVî menționând numai cazuri izolate de pierderi de ulei. Tipic pentru Opel. Restul este peste medie.
La o inspecție mai atentă, ambele modele sunt surprinzător de apropiate, chiar și diferențele la capitolul costuri sunt neglijabile. Alegerea rămâne, așadar, o chestie de gusturi.
Jaguar XF vs Opel Insignia: La ce trebuie să fiți atenți:
Numeroase gadgeturi, așa cum sunt gurile de ventilație motorizate, se pot defecta, cu costuri enorme de reparație.
Consola centrală se încălzește, iar lemnul se deformează. Singura soluție este înlocuirea completă.
La mașina noastră nu e o problemă, dar inspectorii TÜVî au criticat adesea Insignia pentru astfel de probleme.
O problemă tipică la Insignia. De vină este masa mare a mașinii, care determină uzura accelerată a plăcuțelor.
În catalogul digital din secțiunea de mașini noi poți găsi toate prețurile și datele tehnice pentru mașinile vândute în România.
Verdict
Jaguar înseamnă putere, prestigiu și riscuri moderate la un preț bun. Opel se arată însă și mai brav: este mai tânăr și cu nimic mai prejos decât rivalul său cu sânge albastru.