Distracția poate începe de la 1.500 de euro. Este vorba de cel mai bine vândut roadster din lume și, de asemenea, unul foarte popular printre colegii noștri germani: Mazda MX-5. Trei angajați Auto Bild Germania ne spun de ce au ales un roadster Mazda.
Mazda MX-5 NA (1989-1998): Galbenul aduce zâmbetul
„Am cumpărat-o la recomandarea colegilor pentru o mașină plăcută la condus și convenabilă ca preț. Galbenul m-a convins imediat, spune fanul lui MX-5, Peggy Hiltrop. Plăcerea conducerii este, de fapt, principala calitate a primei generații MX-5 (model NA, 1989-1998). Cu gene reale de roadster, este o mașină de condus pursânge, care a ajuns la un statut de legendă de lifestyle. Pentru că lui MX-5 i se datorează explozia de modele roadster și cabriolete din anii 90. Nici Mercedes SLK și nici BMW Z3 n-ar fi fost, probabil, introduse în producție, dacă n-ar fi fost succesul Mazdei. Exemplare în stare de funcționare se găsesc de la 1.500 de euro, dar cele mai multe sunt mâncate de rugină în zona pasajelor roților și a pragurilor, de asemenea, acoperișul este de cele mai multe ori deteriorat. Exemplarele în stare bună, cu o istorie de service clară, se găsesc pe la 7.000 de euro, prețurile fiind în creștere pe termen lung.
Mazda MX-5 NB (1998-2005): MX-5 a mea este foarte sexy
În anii 90, mașinile erau rotunjite – farurile escamotabile deveneau astfel anacronice. MX-5 a pierdut, cu a doua generație (NB, 1998-2005), privirea irezistibilă a charismaticului său predecesor. Altfel, Mazda nu a schimbat nimic esențial la roadsterul său – și ăsta e un lucru bun. „Cu cinci ani în urmă căutam un roadster ieftin. NB oferă cea mai bună valoare pentru bani dintre toate modelele MX-5, spune Bernd Volkens. Exemplarele bune de NA au fost vânate mereu de entuziaști și sunt astfel mai scumpe, dar NB este mai puțin popular – practic cu o mașină mai ieftin decât un NA comparabil. Exemplarul NB al lui Bernd arată clar urmele celor 17 ani de carieră. „Nu mă deranjează, n-am cumpărat-o pentru plimbare și polish, ci pentru conducere fără acoperiș și pentru scârțâituri la curbe – spune redactorul Auto Bild.
Mazda MX-5 NC (2005-2015): Compromisul perfect
Propulsie spate, două axe cu came, patru cilindri, ținută de drum sportivă și distracție în aer liber pentru doi – a treia generație a lui MX-5 (model NC), prezentată în octombrie 2005, urmează rețeta roadsterului clasic, dar îmbunătățită de la concurență, pentru că NC a fost disponibil cu acoperiș din plastic, ca alternativă la cel din pânză. Oferit până în toamna lui 2006, Roadster-Coupé cântărește cu 37 de kilograme mai mult decât un MX-5 cu acoperiș din pânză. „Dar asta nu îl face mai puțin plăcut, iar confortul unui acoperiș fix a fost pentru mine un motiv să-l cumpăr – spune Andreas Fesser. Fie că e cu softtop sau acoperiș retractabil, motorizările sunt identice. Două unități cu patru cilindri, de 126 CP sau 160 CP, au fost disponibile, chiar și cea mai slabă face plăcere. Totuși, îi plac turațiile, sub 4.000 rpm nu aștepta temperament. Un NC în stare bună se găsește de la 6.500 de euro.
Mazda MX-5: Vulnerabilitatea tuturor generațiilor lui MX-5 – slaba protecție anticorozivă
La suprafață sportivă, dedesubt ruginită: așa ar putea fi descrisă starea multor MX-5 de pe piață. Fie NA, NB sau NC: toate generațiile lui MX-5 au locuri tipice în care ruginesc. La NA și NB, în special, zonele din spate ale pragurilor și pasajele roților spate sunt afectate. Motivul nu este doar insuficienta protecție anticorozivă, ci și îngrijirea deficitară a mașinii: în aceste locuri se depune mizerie, iar aceasta reține umiditatea. Atenție la vopseaua proaspătă sau la protecția din partea inferioară a caroseriei: adesea, sub acestea se ascund reparații mai mult sau mai puțin corecte. Înlocuirea pragurilor și a pasajelor roților și vopsirea acestora pof fi operații costisitoare. Modelele NC preferă rugina pe marginile capotei motorului, pe traversa de la radiator, în zonele de deformare controlată, în spate și în față, în jurul semnalizatoarelor, oala amortizoarelor din față, sub praguri, pe capota portbagajului până la punctele de sudură și pasajele roților din spate. Este obligatorie o verificare a zonei de sub caroserie. Exemplarele fără rugină au nevoie de o protecție riguroasă a cavităților. Atenție la exemplarele care au suspensie modificată, cu garda la sol coborâtă: în timp, caroseria își pierde rigiditatea. Topul rezistă în general în jur de zece ani, când la modelele NA luneta din plastic este, de regulă, mătuită sau deteriorată. Un top nou costă la NA în jur de 1.300 de euro. Cureaua de distribuție la modelele NA și NB trebuie schimbată la fiecare 90.000 km, aftermarket prețurile pornesc de la 70 de lei, dar trebuie luată în calcul manopera. NC are lanț de distribuție fără întreținere.
Verdict
Pe care dintre cele trei modele MX-5 să-l alegi? Puriștii nu văd altceva decât NA, amatorii de chilipiruri aleg NB. NC, în schimb, este perfect pentru exploatarea cotidiană. Important, indiferent de generația aleasă: o verificare amănunțită pe elevator, pentru că rugina este cea mai mare problemă.