În Olanda poți găsi Opel Ampera rulate la un preț de chilipir, dar aventura s-ar putea să coste mult mai mult decât atât. Costurile de operare sunt mici, chiar dacă întreținerea nu este ieftină.
Acum cinci ani, Opel făcea pasul cel mare. Opel Ampera, din 2012 pe piață, avea să fie considerat primul automobil electric accesibil. Bateria îi permite, potrivit Opel, o autonomie electrică de până la 80 de kilometri, în timp ce un motor termic cu patru cilindri îi asigură, ca „range extender, autonomia pe distanțe lungi.
În realitate, însă, lucrurile sunt mult mai puțin spectaculoase. Mulți proprietari de Ampera ating un maximum de 60 km, iar iarna, cu aeroterma pornită, motorul termic intervine chiar și după 40 de kilometri. Prețul a fost, de asemenea, o piedică serioasă. 45.000 de euro nu te prea fac să te arunci să cumperi acest Opel cu acumulatori. În Olanda, însă, vânzările au fost mult mai bune, datorită subvențiilor enorme acordate de stat. Așa se face că oferta la second-hand este una destul de bogată aici.
Ceea ce sare în evidență sunt rulajele mari ale acestor Ampera olandeze. Mașina noastră de test a adunat cu mândrie 216.000 km în cinci ani. Fără mari probleme, pentru că Ampera este fiabilă. Încrederea producătorului în acumulatorii Li-Ion de 16 kWh este atât de mare, încât aceștia sunt acoperiți de o garanție de 8 ani sau 160.000 km. De fapt, chiar și la exemplarul nostru, performanțele nu au fost aproape deloc afectate. Pentru asta, însă, înlocuirea lichidului de răcire a bateriilor este importantă. La fiecare cinci ani, asta înseamnă un cost de circa 400 de euro. Cam asta e tot ce am găsit, deocamdată.
Rețeaua de dealeri Opel este una foarte extinsă, dar numai anumite service-uri sunt certificate pentru Ampera. În anumite zone, pentru a ajunge la unul dintre acestea trebuie să mergi chiar și mai mult de o oră. Mecanicul Opel obișnuit poate să schimbe cel mult roțile la o Ampera.
O altă problemă ar putea fi stațiile de încărcare, destul de rare la noi, dar și durata mare de încărcare, de până la cinci ore, care retează drastic spiritul practic al Amperei. Împreună cu autonomia destul de mică, acesta este un semn incontestabil că tehnologia Opel nu mai este de actualitate. Dar acesta nu este un aspect care să conteze prea mult pentru cumpărătorul la mâna a doua. La urma urmei, modelul electric Opel este suficient de accesibil pentru oricine.
Opel Ampera: Tehnologia este durabilă, dar este deja depășită
Acest Opel Ampera de test a adunat deja, în cinci ani, peste 216.000 de kilometri la bord.Seniorul zumzăie și acum foarte închegat, își duce pasagerii la destinație fără un scârțâit măcar. Chiar și bateria rezistă admirabil. Cu autonomia de 45 de kilometri în condiții de temperatură negativă, nu s-a deteriorat semnificativ în comparație cu starea de nouă, chiar dacă este departe de a fi impresionantă față de modelele electrice actuale. Noua Ampera-e este așteptată anul acesta cu o autonomie electrică de circa 500 de kilometri.
Range Extender
Motorul pe benzină de 1,4 litri intervine când bateria atinge o capacitate de 26%, pentru a o încărca. Cuplarea funcționează fără probleme. Pe benzină, Ampera are nevoie de circa 7 l/100 km.
Pierderi de ulei
Ca la orice Range Extender, un motor termic este sub capotă, cu toate problemele specifice. Pierderile de ulei este una dintre acestea.
Suspensie
Arcurile, amortizoarele și articulațiile suferă din cauza masei mari a mașinii. Din fericire, Ampera este condusă preponderent defensiv.
Procesul de încărcare
O reîncărcare completă durează în jur de cinci ore, ceea ce poate pune probleme la încărcarea în timpul zilei. Ca rezultat, Ampera va folosi frecvent motorul termic.
Verdict
Dezvoltarea mobilității electrice avansează rapid. Prin autonomie redusă și timpul mare de încărcare, prima Ampera este deja depășită. Nu însă și prin fiabilitate. Chiar și modelul testat, cu rulaj uriaș, funcționează ireproșabil. O intrare avantajoasă în lumea mașinilor electrice.