Incertitudinea continuă să crească: ce vom mai putea conduce pe viitor? Cu siguranță, mașini electrice, așa cum este Renault Zoe.
Sunetul amintește mai degrabă de un tramvai clasic: la plecarea de pe loc și la frânare se aude un șuierat specific. Sunetul viitorului?
Sunt deja cinci ani de când Renault produce, cu Zoe, prima mașină electrică de masă. Platforma lui Clio ar trebui să ofere suficient spațiu pentru patru adulți care să călătorească în condiții decente. Bateria ar trebui să fie, de asemenea, suficientă, cei 22 kWh asigurând o autonomie de peste 200 km. În plus, aceasta nu se cumpăra cu mașina, ci trebuia închiriată. În felul acesta, prețul lui Zoe a putut fi stabilit, în Germania, la valoarea de 21.700 de euro. Nu foarte mic pentru o mașină de clasă mică, dar unul foarte greu de obținut în cazul unei mașini electrice.
Pe lângă acest preț, în funcție de kilometrajul anticipat, chiria bateriei costa cel puțin 69 de euro pe lună. Pentru a amortiza aceste costuri care nu apar în cazul unui model cu propulsie convențională trebuie să rulezi mult. Așa cum a făcut-o, spre exemplu, germanul Kai von Häfen, posesor de Zoe, care a parcurs 100.000 km în trei ani. Între timp, kilometrajul a trecut de 150.000 km, iar momentul despărțirii se apropie. În tot acest timp, nu au existat niciun fel de probleme, doar uzură normală și consumabile schimbate – plăcuțe de frână și articulații.
Chiar și un Zoe alb, care a participat într-un test de anduranță de doi ani la colegii de la Auto Bild Germania, a lăsat în urmă numai fani convinși. La final, însă, cu toate simpatiile, acesta a parcurs numai 25.000 de kilometri, și exact asta este și problema cu Zoe și alte modele electrice similare: autonomia în traficul real este departe de valorile specificate de producător, iar iarna poate scădea chiar și sub 100 km, în funcție de încărcare și stilul de conducere. O valoare la care șoferii de mașini cu motoare termice deja sunt cuprinși de anxietate la vederea martorului nivelului de combustibil. Operațiunea de reîncărcare durează între 4,5 ore și opt ore, în funcție de priza de încărcare, așa că citadinii care nu dispun de un loc de parcare privat sunt constrânși să folosească doar stații de încărcare rapide.
Dar, chiar dacă să conduci un Zoe necesită planificare și calcule prealabile, este plăcut să glisezi în liniște și fără efort prin oraș – mai ales că nu ai grija viitorului. Niciodată nu va trebui să te temi de restricții de circulație în centrul orașelor. Cui îi pasă că sună ca un tramvai?
Bolile copilăriei, tratate prompt pe curtoazie
Pe forumurile online se vorbește frecvent de probleme la motoare pentru modelele de început, din 2013. Fiabilitatea bateriei, pe de altă parte, nu este pusă în discuție. În testul de anduranță Auto Bild, bateria încă dispunea, la capătul a doi ani, de 91% din capacitatea nominală. În plus, bateria lui Zoe își păstrează garanția pe toată perioada de închiriere. Mașini cu un rulaj mare sunt greu de găsit pe piață. dacă bugetul o permite, prima opțiune este noua baterie cu capacitatea de 41 kWh.
Planșa de bord
La exemplarele timpurii, planșa de bord se reflecta puternic în parbriz. La cerere, Renault a remediat problema pe curtoazie.
Autonomie
Zoe parcurge numai 200 km, și asta în condiții ideale. În realitate, e vorba mai degrabă despre 100 km.
Finisare
Interiorul lui Zoe reflectă presiunile de reducere a costurilor. Totul funcționează corect, dar arată ieftin.
Articulații
Brațele și bucșele sunt dintre cele mai simple și suferă sub greutatea relativ mare a lui Zoe – 1.460 kg.
Convertorul DC-DC
Așa-numitul Pulsbox, care alimentează circuitul auxiliar cu curent de 12 V, încetează adesea să mai funcționeze.
Motoare defecte
În special primele exemplare din 2013 au avut probleme cu motoarele. Adesea, a fost vorba de bobinaje. În majoritatea cazurilor, au fost remediate pe garanție.
Verdict
Zoe a fost prima mașină electrică pe care ți-o poți permite. Renault a rezolvat problemele de la începuturi, iar din 2017 a introdus o baterie de 41 kWh, care asigură o autonomie reală de până la 300 de kilometri.