Doamne, cum zboara timpul!… Cea mai mica Alfa este deja de cinci ani pe piata, iar unele exemplare de companie pot fi gasite la preturi foarte mici pe piata second-hand. Cat de bun este mini-ul italian?
Prima noastra impresie despre masinile italiene pare sa fie la fel de durabila ca un tanc rusesc: incontestabil, acestea sunt chic si cool. Dar asta vine la pachet cu o gramada de neplaceri: probleme in exploatarea cotidiana, unde se dovedesc mai mult frumoase decat destepte. Pe scurt, Alfa MiTo este complet imprevizibila, capricioasa ca o printesa rasfatata. E si normal, micul italian avand la baza modelul Fiat Grande Punto, care a fost penalizat in testul de anduranta Auto Bild cu 3 puncte. Dar sa revenim la MiTo. Misiunea lui: sa puna pe jar Mini-ul lui BMW. Cu un succes modest, insa. Designul Alfei nu este lipsit de sarm: cu ochii mari si grila tematica uriasa, MiTo cerseste parca simpatie. Nici la capitolul motorizare nu sta rau: de la 0,9 litri in doi cilindri (85 CP) la 170 CP ai versiunii Quadrifoglio Verde, gasim tot ce dorim. Trifoiul verde cu patru foi a fost intotdeauna simbolul performantei la Alfa. Ca performante, la mijloc se situeaza unitatile de 1,4 litri: de la 70 CP la 155 CP. Cea mai buna alegere: 120 CP. Mai putin populare: dieselurile (de la 85 CP la 120 CP). In cazul acestora, asteptati-va la un rulaj foarte mare.
Cum este insa adesea cazul cu masinile frumoase, acestea au si slabiciuni. Si de aici, motive suficiente pentru ca masculii Alfa sa ajunga de mai multe ori in service. In alta ordine de idei, manualul specifica gresit 40 kg ca sarcina maxima pe plafon (in loc de 25 kg), iar pe modelele cu carlig de remorcare ar trebui schimbata placuta de avertizare, pentru ca sarcina maxima corecta este de 500 kg, nu de 1.000 kg. Daca e sa ne luam dupa spusele lui Sergio Marchionne, seful companiei-mama Fiat, mini-ul italian nu va avea un viitor. In aceasta vara se va lansa Serie 2, dupa cum a fost botezat neoficial faceliftul, apoi va fi probabil finito MiTo. Pacat. Pentru ca verdictul nostru e clar: ne place mini-ul italian.
Exemplu concret
MASINA TESTATA provine de la un dealer second-hand din Stuttgart si este destul de bine echipata, cu aer conditionat manual, radio CD, geamuri actionate electric, oglinzi incalzite si jante din aliaj. Modelul cu trei portiere vopsit in culoarea Bianco Spino pare sa nu fi suferit accidente si lasa o impresie placuta. Alte plusuri: inspectia tehnica la zi si un set de anvelope de iarna in portbagaj.
PROBA CONDUCERII Unde sunt cei 95 CP de pe eticheta? Chiar si cu selectorul DNA in pozitia D (Dynamic), motorul de 1,4 litri pare lipsit de vlaga. Abia in zona superioara de turatii isi arata caracterul latin. In pozitia A (All-weather), directia este supraasistata. In D, in schimb, este mult mai placuta. Trenul de rulare ar avea nevoie de mai multa cizelare: MiTo topaie discordant pe gropile din carosabil. In schimb, scaunele sunt foarte confortabile si ofera un bun suport lateral.
PAREREA NOASTRA Oferta MiTo este foarte buna: mai bine echipat, mai spatios si chiar mai ieftin decat un Mini ca pret de catalog. Cu toate acestea, Mini conduce pe piata. Dar cine se poate lipsi de imaginea minutios construita a unui Mini ar face bine sa cumpere Alfa si sa economiseasca diferenta. Un MiTo cu 50.000 km la bord din 2009 se vinde cu 6.500 de euro, in timp ce un Mini de patru ani si 100.000 km costa cu 1.500 de euro mai mult.
Asta nu ne-a placut
Un model milanez, construit la Torino: oare functioneaza? Adesea, lucrurile marunte sunt cele mai enervante: fie ca e vorba de reflectorul cromat al farurilor (Qadrifoglio Verde), fie de farurile de ceata. Uneori, un cablu al instalatiei electrice vibreaza in compartimentul motor, alteori apar probleme cu bujiile sau bobinele de inductie (motorizarea de 0,9 litri). Puntea fata nu rezista mult la contactele repetate cu bordurile, iar la puntea spate cursa suspensiei ajunge frecvent la limitatorul din cauciuc. Scaunele si plansa de bord scartaie. Uneori, chiar defectiuni ale cutiei de viteze au fost raportate in primii 50.000 km.
REZOLVAT Primele MiTo aveau probleme cu farurile. Motivul: oglinda reflectorul cromat se deteriora.
FRECARE Oamenii din service-uri cunosc problema: in compartimentul motor, cablurile se pot deteriora.
VULNERABIL Senzorul de turatie este pozitionat in compartimentul motorului, intr-o zona expusa stropirii.
ZGOMOTE Cutia de viteze are sase trepte, dar pot aparea zgomote dupa numai 50.000 km.
SCARTAIT Controlul suportului lombar e zgomotos in sarcina. Mecanicii Alfa sunt familiarizati cu problema.
RUGINA Calitate indoielnica – toba finala se exfoliaza dupa numai trei ani de exploatare.
Verdict: 3 stele
Model sic pe bani putini – suna tentant. MiTo face o impresie buna, dar abia dupa cinci ani italianul isi da arama pe fata. Sfatul nostru este sa cumparati masina de la un dealer care ofera garantie.