Aceste trei automobile compacte cu caracter premium sunt tentante și au ce oferi în materie de condiții de călătorie. Unul dintre ele e deosebit de fiabil.
Această dură confruntare în trei a început, de fapt, în 2012. Atunci au fost prezentate, la Salonul Auto de la Geneva, noile generații Audi A3 și Mercedes Clasa A. BMW Seria 1 (indicativ de proiect F20) debutase deja pe piață cu vreo șase luni înainte. Designul dinamic al noului Mercedes lăsa departe de tot în urmă imaginea țuguiată a predecesorilor săi din Clasa A – de fapt, nu ar fi fost nimeni surprins dacă ar fi fost schimbată și denumirea modelului. În urma succesului noii abordări conceptuale și de stil pe care a adus-o proiectul W 176 s-a văzut clar că doritorii de automobile Mercedes nu aveau, de fapt, nimic cu ideea tracțiunii față și a motorului amplasat transversal (soluții tehnice prezente și la fostele generații din Clasa A). Pur și simplu, fiind vorba despre o clientelă tânără, aceasta aștepta o expresivitate energică și incisivă din partea mașinii, ceva ce micile MPV-uri oferite de către marca din Stuttgart până atunci sub indicativele W 168 și, mai apoi, W 169 nu reflectau deloc. Din fericire, odată cu neinspiratul design al primelor două generații, din istoria Clasei A au dispărut și problemele tehnice ale seriei. Cât despre sensibilitatea la rugină (la un moment dat, aceasta își făcuse loc printre atributele mărcii), și aceasta a devenit de domeniul trecutului. Confirmare a încrederii pe care Mercedes și-a pus-o atunci în Clasa A (W 176): completarea gamei cu versiunea tipic sportivă A45 AMG.
Performanțe comparabile cu ale acesteia nu se regăseau pe la prea multe dintre mărcile tradițional prezente în clasa compactă. Ocazional, se mai punea și întrebarea: este noul Mercedes Clasa A un concurent pe măsură pentru BMW Seria 1? Știind că BMW mizează în clasa compactă pe motor amplasat longitudinal și tracțiune spate, nu se poate vorbi despre o confruntare directă. La generațiile despre care vorbim aici, Clasa A făcuse un pas spre sportivitate, iar BMW Seria 1 făcuse unul spre confort. Chiar dacă a devenit mai prietenos pentru utilizarea în regim cotidian și mai comod în privința rulării, BMW Seria 1/F20 a continuat să ofere acea agilitate fără termen de comparație printre compacte.
BMW Seria 1 este un automobil cu totul special, care, din nefericire, nu-și va păstra specificul sportiv accentuat pentru multă vreme. Generația care va fi lansată în 2019 va trece la motor transversal și tracțiune față, iar propulsoarele cu 6 cilindri în linie vor deveni, în cazul său, istorie. Interesează pe cineva că noua Serie 1 va avea mai mult spațiu la locurile din spate? Cât despre consum, nici generația din articolul de față nu poate fi vorbită de rău.
Viitorul BMW Seria 1 va fi acel concurent direct pentru Audi A3 pe care unii îl tot așteaptă de când bavarezii au pătruns pe teritoriul clasei compacte, mai ales în cazul versiunilor cu cinci uși. Revenind la mașinile din articol, la o lungime apropiată de a Clasei A și de a Seriei 1, A3 oferă un portbagaj de aproape 400 l, posibilități de modulare mai bune și ceva mai mult spațiu pentru toți pasagerii. Suspensia sa are o fermitate manifestă (poate tocmai pentru a-l diferenția clar pe A3 de celelalte compacte ale grupului VW care au aceeași platformă tehnică – Skoda Octavia, Seat Leon și VW Golf). Prin proporțiile caroseriei, versiunea Sportback reușește să se diferențieze de oricare dintre frații săi tehnici menționați mai devreme.
Audi a operat un facelift asupra lui A3 în 2016. Mercedes modernizase deja Clasa A cu un an mai înainte. Pentru cei perfecționiști din fire, notăm că au fost aduse modificări la dozarea asistării direcției și la răspunsul suspensiei, rezultând o mai fină armonizare a comportamentului rutier. Mașina dată aici de exemplu este din 2014, făcând parte dintre cele considerate a fi „mai irascibile’. Expresia se potrivește și cu zgomotul intens al motorizării diesel de 2,2 l din seria OM 651. Audi A3, prezent aici tot într-o variantă diesel, este sesizabil mai silențios. Nu avem termen de comparație cu exemplarul BMW 118i din lista de azi, deoarece acesta dispune de o rafinată motorizare cu benzină. Motorul său este foarte economic, motiv pentru care merită să fie luat în considerație ca alternativă la cele două propuneri diesel. Singura reținere în privința sa ține de fiabilitatea lanțurilor de distribuție, perpetuată de la precedenta generație (E87). Nici la motoarele apărute ulterior sub indicativul seriei N13B16, problema nu a fost complet eradicată.
Clasa A nu poate fi blamată decât pentru niște defecte minore – ceea ce este cu atât mai enervant. Scaunele din față cu tetiere integrate au fost comentate de mulți utilizatori, iar versiunea de bază a climatizării a atras reproșuri privind eficiența. Ar mai fi camera pentru marșarier, care nu funcționează dacă merge radioul. Cam aici se opresc inconvenientele sale. Materialele finisării nu dau prea curând semne de îmbătrânire, numai pielea de pe volan capătă patină de uzură. Examinând interioarele, Mercedes Clasa A arăta cam la fel cu BMW 118i, care avea un rulaj mai mic cu 90.000 km – impresionant! La A3 s-a făcut observată apariția ruginei. Revenind la Clasa A, statisticile TÜV confirmă fiabilitatea sa ridicată. Inclusiv exemplarul A 180 care face obiectul unui test de anduranță în redacția germană AUTO BILD a trecut fără probleme notabile pragul de 300.000 km. Tragem concluzia că proba de triatlon pe care v-am înfățișat-o astăzi nu are niciun învins, dar are o stea în frunte.
Și acum, părțile lor care sunt – pe ici, pe colo – mai moi
Audi A3: merită încredere
Multe îmbunătățiri conceptuale au intervenit la A3 odată cu trecerea de la generația 8P la seria 8V. Dieselurile acesteia nu au avut soft „mincinos’ (vorbim de indicativele de producție EA288, în versiuni de cilindree de 1,6 și 2,0 litri). Motoarele TFSI consumatoare de ulei constituie, mai degrabă, excepții de la regulă. Inconvenientele tipice cutiilor de viteze cu dublu ambreiaj sunt prezente: schimbări bruscate sau întârziate și defectări ocazionale.
Sistemul de reglare automată a arborilor cu came poate cauza probleme la pornire (la versiunile 2.0 TDI).
Cutie de viteze
Cedarea volantelor cu mase de echilibrare duble și a lagărelor din carcasă este un defect care apare la transmisia manuală.
Mercedes Clasa A: solid ca bunkerul
Cutiile de viteze cu dublu ambreiaj au o bună reputație de fiabilitate. Ce-i drept, trebuie respectate intervalele de schimbare a uleiului la cutie (la fiecare 100.000 km sau, pentru AMG, la fiecare 50.000 km). Preferabilă ar fi achiziționarea unei mașini cu istoric de service clar. Atipic pentru Mercedes: dieselul de 1,5 litri (OM 607) are distribuție cu curea, fiind un motor produs în colaborare cu Renault. Schimbarea acesteia este stabilită de către producător ca fiind necesară la fiecare 10 ani sau la 200.000 km.
Dacă se aud zgomote la trepidații în mers, înlocuirea șinelor reprezintă soluția potrivită. Urmează, la un moment dat, înlocuirea completă.
Blocuri optice
Farurile cu xenon nu sunt prea bine etanșate și tind să se aburească. Preferabile sunt cele cu LED (după facelift).
BMW Seria 1 fără rival pe măsură
Dincolo de latura dinamică foarte competitivă – referitor la care vom spune că Seria 1 are o platformă tehnică de mașină sport tipică și doar caroseria arată ca un hatchback familial – unul dintre punctele sale de atracție este iDrive, un sistem multimedia de vârf pentru clasa compactă. Ce-i drept, au fost utilizatori care s-au plâns de dificultăți cu update-urile sau de întreruperi ale sincronizărilor cu telefonul. Mai puțin amuzant: cele mai vechi exemplare din generația F20 tind să ruginească la baza lunetei și pe lângă soclurile scaunelor din față.
Lanț de distribuție
Sunt simptomatice problemele produse de lanțuri la motoarele de tip N13B16 (1,6 litri, 114i/116i/118i/120i). Înainte de a ceda, acestea devin evident zgomotoase.
Specific mărcii: articulațiile complexei suspensii încep să emită zgomote mai curând decât era de dorit.
Verdict
- Mercedes Clasa A Părțile slabe ale generației precedente sunt de domeniul trecutului. Avem de-a face cu un Mercedes în toată puterea cuvântului, performant și frumos finisat.
- Audi A3 Este reprezentativ într-o mai mare măsură decât predecesorul său pentru pretențiile premium ale mărcii. Doar fiabilitatea impredictibilă a transmisiei manuale e din alt film.
- BMW Seria 1 Are tracțiune spate și calități sportive reale, cum noua generație nu va avea. Însă poți fi luat prin surprindere de proporțiile consumului de ulei. Poate și de rugină.
Clasa A, Audi A3 și BMW Seria 1 nu vor dezamăgi pe nimeni în termeni de calitate, fiabilitate și performanțe. Într-un test comparativ cu mașini noi, ar fi învins, cu siguranță, Audi. În condițiile așteptărilor legate de achiziția second-hand, Mercedes obține prima poziție. Exemplarele fabricate după momentul faceliftului merită o atenție specială.
Citeşte şi