Dacia Duster nu este o masina pentru bulevardele de fite ale lumii. Ea convinge prin calitatile sale oneste si, desigur, cu pretul sau imbatabil. Numai ca, la second-hand, nu este asa de ieftina.
Pana in 2010, exista un singur motiv pentru care sa-ti cumperi o Dacia: pretul. Dar, dupa lansarea SUV-ului compact Duster, mai avem un motiv: e sic, modern si, cu tractiune integrala, chiar capabil de escapade off-road. |n ceea ce priveste competentele sale de baza, Duster nu se dezminte: modelul de baza pe benzina cu 105 CP si tractiune fata costa numai 10.900 de euro. Chiar si in echiparea cea mai scumpa, cu tractiune integrala si dieselul de 110 CP, plus toate optiunile din configurator, Duster nu reuseste sa atinga nici 19.000 de euro. Chiar si un model coreean similar ar fi cu mult mai scump. Cum reuseste Dacia sa ofere asa ceva? E simplu: prin reciclarea tehnologiei care la Renault s-a amortizat de mult – in acest caz, cea de la Clio. Sunt produse relativ ieftin in Romania si nu folosesc niciodata cea mai moderna tehnologie sau cele mai scumpe materiale, lucru care nu este valabil insa si pentru tehnologia 4×4.
Sistemul de tractiune integrala provine de la Nissan Qashqai, renuntandu-se insa la diferentialul electronic pe spate si asistentul la coborarea pantelor. Un comutator rotativ schimba modul de functionare intre tractiunea fata, tractiunea integrala automata si blocarea diferentialului central.
Dacia nu a prevazut un reductor, dar treapta intai a cutiei de viteze e atat de scurta incat se poate porni direct in a doua. Daca pui comutatorul sistemului de tractiune integrala in pozitia Auto 4×4, acesta va reactiona cu o usoara smucitura – o problema pe suprafete alunecoase, mai ales ca sistemul de control al stabilitatii nu este oferit standard decat dupa facelift.
Oferta de motoare nu este foarte complicata, cu doua dieseluri de 1,5 litri (90 CP si 107/110 CP), ambele foarte economice, si unul pe benzina, de 1,6 l/105 CP, cam anemic pentru nevoile lui
Duster. Pe piata de second-hand, Dacia Duster nu este ieftina, fiind dificil de gasit sub 8.000 de euro – SUV-ul low-cost de la Dacia este cautat si isi pastreaza foarte bine valoarea.
Asta nu ne-a placut
Tehnologia lui Duster este simpla, dar nu si lipsita de probleme. Cele mai deranjante sunt cele aparute la cutia de viteze. Nici lagarele si nici sincroanele nu sunt foarte rezistente, defectiunea fiind tradata de resturile metalice din uleiul cutiei de viteze, zgomotele metalice si schimbarea greoaie a treptelor. In testul de anduranta Auto Bild, transmisia a necesitat inlocuire dupa numai 33.000 km. Atentie la masinile care au mers mult in off-road: aici, imbinarile suspensiei si ale directiei cedeaza mai devreme decat in mod obisnuit. Sub chederul din cauciuc, metalul usilor corodeaza adesea, din cauza clamelor metalice. Alte probleme: scaune sensibile si indicator imprecis al nivelului combustibilului.
Cutie Lagarele si sincroanele se uzeaza rapid. O cutie noua, inclusiv montajul, costa cateva mii de euro.
Frane Nu exista scut de protectie, putand exista uzuri pronuntate, in special la masinile rulate in off-road.
Suspensie Si direcTie De asemenea, uzura marita la exemplarele exploatate in afara soselei.
Scaune Cadrul scaunelor este sensibil si devine zgomotos in timp. Inlocuirea nu rezolva decat temporar problema.
Rugina Chederul usilor contine un element metalic care rugineste. Rugina se transfera pe elementele de caroserie.
Indicator de combustibil Daca indicatia variaza, s-a defectat senzorul. Un senzor nou costa in jur de 300 de lei
Masina testata este un Duster de trei ani, cu dieselul mare (107 CP) si tractiune fata, avand aproape 110.000 km la bord. Echiparea de varf Laureate ofera standard, printre altele, aer conditionat, filtru de particule, geamuri actionate electric pe fata si patru airbaguri. Primul proprietar a configurat suplimentar jante de aliaj de 16 inci, geamuri actionate electric in spate, vopsea metalizata, radio CD si un carlig de remorcare. Problema majora: a renuntat la sistemul de control al stabilitatii. Cu toate optionalele,
Dusterul nostru a costat nou 16.800 de euro – un adevarat chilipir. La mana a doua, insa, nu mai e asa, pentru ca SUV-ul romanesc este la mare cautare, de unde si valoarea ridicata de revanzare. Masina de test are un pret de 9.500 de euro.
Proba conducere Duster ofera o pozitie de conducere tipica pentru un SUV. Motorul de 107 CP este suficient pentru nevoile sale, tragand viguros si fiind economic, cu un consum de circa 7 l/100 km. Totusi, la acceleratie, torque steeringul se simte in volan, iar directia nu e nici ea foarte precisa. Pentru modelul cu tractiune fata, capabilitatile off-road sunt limitate – mai ales cand anvelopele uzate ale masinii noastre nu au un profil mai mare de 2 mm.
Parerea Noastra Toate anvelopele si discurile fata sunt uzate. Zgarieturile lasate pe caroserie de periile de la spalatorie nu sunt argumente in favoarea cumpararii, cum nu e nici iminenta schimbare a distributiei. Cu aceste probleme, Duster nu valoreaza mai mult de 8.500 de euro.
Verdict
Duster este un all-rounder foarte competitiv, dar are cateva probleme care Tin de calitatea fabricatiei. Deranjeaza in special uzura prematura a cutiilor de viteze manuale.