Mica pe dinafara, uriasa la interior. Meriva este o masina plina de calitati si este ideala pentru familie. Dar oare aici se aplica vechiul slogan: „Fiabilul Opel?
Monovolumele de clasa mica precum Opel Meriva sunt ideale pentru a combina un nivel de spatiu interior generos cu dimensiuni exterioare compacte pentru traficul din oras. Pozitia de conducere inalta aduce un nivel de vizibilitate bun spre inainte, dar si in spate, datorita spatiilor virate de mari dimensiuni. Multumita motoarelor diesel moderne, Meriva este atat economica, dar si placuta pe distante lungi. Este greu de crezut ca acest Opel a mostenit platforma tehnica existenta la Corsa C. Cu o lungime de 4,05 metri, Meriva se pozitioneaza in clasa mica, dar cu ampatamentul sau mare si conceptul FLEX-space de dispunere a scaunelor, pasagerii au la dispozitie un nivel de spatiu foarte generos. Scaunul central din spate poate fi coborat astfel incat celelalte doua scaune pot culisa spre mijloc cu 7,5 cm. Astfel, Meriva ofera patru locuri spatioase pentru ocupantii sai. Mai mult, scaunele spate pot culisa inainte-inapoi pe o sina, iar volumul portbagajului variaza astfel intre 330 de litri si 533 de litri. In configuratia cu cinci locuri, volumul este de 491 de litri, iar daca se pliaza scaunele spate, acesta ajunge la 1308 litri. Daca asta nu este de ajuns, se poate plia si scaunul fata, astfel incat volumul maxim ajunge la 2000 de litri. Cine vrea sa utilizeze toata sarcina utila de 460 kg trebuie sa aiba in vedere un motor de peste 100 CP. In special, trebuie avuta grija la dieselul 1.3 CDTI de 75 CP, care are un gol turbo pronuntat si nici nu dispune de resurse de putere importante. In contrast, 1.7 CDTI de 100 CP si 125 CP sunt mult mai vivace. Din 10/2006, ambele motoare vin echipate standard cu filtre de particule (depinde de tara de provenienta). La circa 100.000 km, acestea costa in jur de 4.000 de euro. Propulsoarele pe benzina au chiar un pret de 2.500 de euro la un rulaj intre 120.000-180.000 km. In testul de anduranta de 100.000 km, Meriva nu a ridicat probleme deosebite. Au fost ceva probleme cu sistemul multimedia de la locurile din spate si cu acumulatorul care s-a descarcat peste noapte. Ultima problema a fost rezolvata printr-un update de soft. In rest, totul a functionat corect, doar discurile si placutele de frana au necesitat inlocuirea spre finalul celor 100.000 km. Motorul si transmisia au fost in stare perfecta, cavitatile au fost foarte bine protejate cu ceara. Doar partile de jos ale usilor sunt recunoscute ca au probleme cu rugina, dar aceasta apare dupa mai mult de patru ani de utilizare.
Exemplul concret
MASINA TESTATA este un Opel Meriva 1.7 CDTI aflat la prima vanzare. Dupa cinci ani de utilizare, monovolumul de clasa mica are un rulaj de 108.000 km, dar cel mai important este ca echipamentele importante sunt in dotarea standard a acestei masini. Printre acestea enumeram: aerul conditionat, filtrul de particule, ESP, sistemul de scaune FLEXspace. Proprietarul a optat, pe langa culoarea metalizata si pentru sistemul de navigatie Navi 70. Astfel, Meriva a costat 23.190 de euro, iar acum dealerul de second-hand din Hamburg cere 6.950 de euro pentru monovolumul de familie cu 125 CP.
PROBA CONDUCERII Motorul diesel este destul de galagios la pornirea la rece, insa dupa ce ajunge la temperatura optima, acesta devine mult mai placut, fara ca sunetul sau sa mai deranjeze si propune un consum de combustibil redus. Doar cutia de viteze mai supara, pentru ca anumite trepte agata’ la schimbarea lor. Toate sistemele functioneaza perfect. Defectele pe care le-am gasit sunt o urma minima de rugina in partea de jos a usilor din fata. Pneurile mai au doar 3 mm de profil si trebuie inlocuite in scurt timp.
PAREREA NOASTRA O astfel de masina apare in catalogul pentru second-hand la un pret de 7.250 de euro, iar dealerul din Hamburg cere pentru ea 6.950 de euro. Noi spunem ca achizitia merita, mai ales ca sunt destui bani pentru a elimina defectele.
Asta nu ne-a placut
Primul Opel Meriva (5/2003-5/2010) s-a descurcat onorabil in primele teste TUV, fiind in general peste medie la toate capitolele. Pe durata intregii productii a existat o singura rechemare in service. In iulie 2008, Opel a rechemat Meriva cu motorul 1.7 CDTI de 100 si 125 CP pentru a schimba o prindere defecta a motorului. In 3/2007, tot la 1.7 CDTI au mai existat probleme la rampa de inalta presiune a injectiei, in 2/2007, Opel a updatat softul pentru motorul 1.3 CDTI, care producea probleme in utilizarea filtrului de particule. Nici motoarele pe benzina nu sunt perfecte. In 2005, propulsorul de 1,6 litri a avut probleme cu valva de recirculare a gazelor arse si ocazional cu pompa de combustibil. Pentru cea mai buna achizitie nu recomandam cutia de viteze robotizata EasyTronic , care este destul de lenta si are uneori probleme enervante. S-au mai semnalat caderi de tensiune in circuitul electric care afectau intermitent servodirectia.
Rugina poate fi gasita in partea inferioara a usilor fata la multe modele de Meriva A. Aceasta nu este o problema majora, dar necesita atentie.
Articulatiile suspensiei. Dupa primii sapte ani de utilizare, la circa 10% din modele s-au semnalat zgomote provenite de la capetele de bara.
Sistemul de franare. Dupa noua ani de utilizare, expertii TUV au descoperit urme de rugina. Totusi, furtunasele pentru lichid sunt foarte rezistente.
Toba finala nu rezista in cele mai multe cazuri peste primii sase ani. Drumurile scurte o pot deteriora si mai repede. Inlocuirea nu este scumpa.
Verdict 4 stele
Opel Meriva este un adevarat prieten pentru familie, fiind foarte spatios la interior si confortabil. Conceptul de scaune din spate este excelent. Evitati versiunile cu EasyTronic si aveti grija la rugina de la usi.