Skoda Fabia III abia a intrat în rețeaua de vânzări, astfel că prețurile modelului vechi scad. E vremea cumpărăturilor.
Vânătorii de chilipiruri știu exact când urmează să se lanseze un model nou pe piață. Asta deoarece adesea prețurile modelelor mai vechi scad chiar și cu o treime după lansarea modelului nou. Iar cu a treia generație a Skodei Fabia deja la vânzare, piața de second-hand devine repede inundată de mașini Fabia II (model 5J, 2007-2014) bine întreținute. Asta pentru că mulți, inclusiv companiile, vor înnoi parcurile de mașini cu noul model, scoțând pe piața de second-hand mașinile vechi.
Skoda Fabia: nu lipsită de probleme
Deja fratele tehnologic al lui VW Polo și Seat Ibiza se poate găsi la prețuri de 4.500 de euro. Între cele trei, Fabia preia rolul polivalentului pragmatic: Fabia are cinci uși, geamurile laterale verticale asigură un spațiu aerisit în interior – suficient pentru patru adulți. Pentru cine are nevoie de și mai mult spațiu, există și o versiune break. Indiferent de versiune, confortul scaunelor și al suspensiei este unul dintre cele mai bune din clasa mică. Dezamăgesc doar rezultatele slabe la rapoartele TÜV: în categoria mașinilor de cinci ani, Fabia s-a clasat abia pe poziția 76 – dintr-un total de 122 de modele. Cele mai frecvente probleme: scurgeri de ulei, uzură rapidă a bucșelor punții față și uzura discurilor de frână (vezi caseta din dreapta).
Skoda Fabia: oferta de motorizări
Oferta de motorizări este relativ simplă: cei care rulează puțin vor alege fără regrete unitățile de bază pe benzină de 1,2 litri și 60 CP sau 70 CP, în timp ce motorul de 1,4 l/85 CP este un all-rounder foarte fiabil. Disponibil din martie 2010, motorul 1.2 TSI (85 CP sau 105 CP) este într-adevăr eficient și puter-nic, din păcate a dezamăgit adesea prin problemele cu lanțul de distribuție. Navetiștii vor fi satisfăcuți de unitățile 1.6 TDI apărute în martie 2010 (75 CP, 90 CP sau 105 CP). Dieselurile common-rail au înlocuit astfel rusticele și puțin fiabilele motoare pompă-injector.
Skoda Fabia: mașina testată
Skoda Fabia: Motoarele aspirate sunt cele mai fiabile
A doua generație Fabia (model 5J) a avut rezultate mediocre în rapoartele TÜV. Pe lângă pierderile de ulei în transmisie și la motor, auditorii au remarcat rata mare a problemelor generate de uzura bucșelor basculelor și a discurilor de frână pe puntea față. La dieselurile pompă-injector vândute până în martie 2010, ansamblul pompă-injector poate dezvolta joc în chiulasă. Singura rezolvare posibilă este înlocuirea chiulasei. Motoarele 1.2 TSI enervează cu ruperea întinzătorului lanțului de distribuție și a lanțului de distribuție.
1. Chiulasa la dieselurile pompă-injector
2. Lanț de distribuție 1.2 TSI
3. Chedere față
4. Sistemul de frânare
Adesea, Fabia este condusă în traficul urban, cu frânări dese. Discurile și plăcuțele de frână sunt frecvent uzate. Din fericire, înlocuirea acestora nu costă mult.
5. Scurgeri de ulei
Încă de la primele inspecții periodice, Fabia a fost depistată des cu pierderi de ulei. Cele mai frecvente sunt la cutia de viteze.
6. Bucșe
Verdict
Confortul de rulare și interiorul spațios al Skodei Fabia sunt aproape la nivelul unui model compact. Ruperea lanțului de distribuție la 1.2 TSI și problemele cu chiulasa la dieselurile pompă-injector simplifică alegerea unei motorizări: 1.4 16v ca all-rounder, 1.6 TDI pentru navetiști.