Spirit sportiv, dar ruginit

vezi galeria foto

Mazda MX-5 are multe dintre calitatile roadsterelor britanice. Din pacate, punctul sau slab este rugina, care o ataca de timpuriu.


In 1989, japonezii de la Mazda au avut curajul sa introduca pe piata un roadster adevarat, in buna traditie a modelelor englezesti. In ciuda tuturor previziunilor, MX-5 s-a dovedit a fi un succes mondial, realimentând pasiunea pentru astfel de modele. Din octombrie 2005, Mazda a inceput comercializarea celei de-a treia generatii MX-5 (model NC). Pe lânga versiunea clasica cu soft-top din pânza, Mazda ofera din octombrie 2006 si o versiune cu hard-top pliabil, din plastic. Dezavantajul acoperisului rigid: masina cântareste cu 37 kg in plus, este mai inalta cu 4 cm si are o suspensie ceva mai moale. Oricum, putini vor simti cu adevarat aceste probleme. Acoperisul rigid nu afecteaza placerea condusului, pentru care este recunoscut si atât de apreciat roadsterul japonez. Arata la fel de bine, se conduce la fel de bine, dar confortul este mai bun, iar in zilele geroase de iarna, ocupantii sunt mult mai bine protejati de frig.


Fie ca este cu soft-top din pânza sau cu hard-top din plastic, motoarele sunt identice: doua unitati pe benzina cu patru cilindri, de 1,8 l/126 CP si, respectiv, 2,0 l/160 CP. Chiar si cu motorul mai mic, MX-5 ramâne la fel de placut de condus. Totusi, sub 4.000 rpm nu se intâmpla mare lucru. Motorul si cutia de viteze sunt fiabile, cu o rata a defectiunilor extrem de redusa. Controalele TÜV au evidentiat, de asemenea, o calitate foarte buna. Dar! In timp, acest lucru se va schimba, pentru ca Mazda MX-5 rugineste rapid. {i in atât de multe locuri incât ne intrebam daca Mazda a facut vreun tratament anticoroziune. Chiar si generatia anterioara a fost afectata de rugina in zona aripilor si a pasajelor rotilor. Iar generatia actuala nu pare sa se comporte mai bine. Neplacut: chiar si elementele structurale, ca montantii sau lonjeroanele, ruginesc. La inceput doar superficial, dar pe o perioada de 6-7 ani, petele se extind, formând adevarate ulcere de rugina. Cei care intentioneaza sa cumpere un MX-5 sunt sfatuiti sa solicite neaparat o verificare a caroseriei intr-un service. Cine vrea sa se bucure de roadster timp indelungat trebuie sa programeze neaparat un tratament anticoroziv. Iar noi insistam: Mazda, rezolva odata cu rugina asta, pentru ca MX-5 ne-a ramas in suflet.



 

Exemplu concret

Masina testata are doar sase ani si un rulaj de aproximativ 59.200 km. Specific lui MX-5 1.8 MZR Roadster Coupé: are un acoperis rigid retractabil, cu comanda electrohidraulica. Ca echipamente optionale, primul proprietar a ales tapiteria din piele cu scaune incalzite si vopseaua metalizata. 27.780 de euro a costat masina noua, iar un dealer de masini uzate din Hamburg cere 10.900 de euro dupa sase ani.

Proba conducerii.  Prima impresie nu putea fi mai buna: MX-5 pe care am pus ochii este bine intretinut, acoperisul retractabil functioneaza ireprosabil. Directia precisa, motorul cu patru supape pe cilindru, avid de turatii, si centrul de greutate coborât, impreuna cu tractiunea spate, fac deliciul acestui roadster cu spirit britanic. Tot la un roadster britanic din anii 70 ne gândim si când inspectam podeaua masinii pe elevator: greu sa gasim vreo componenta care sa nu fie ruginita, chiar si superficial. Chiar si elementele de structura, ca montantii sau lonjeroanele, sunt atinse de rugina. Pe capota si pe capota portbagajului gasim, de asemenea, urme de rugina. Dupa numai sase ani!


Parerea noastra. MX-5 e o masina grozava, fara probleme tehnice – dar care are mare nevoie de tratament anticoroziv si revopsire. Potrivit Schwacke, un MX-5 cu vârsta si rulajul acesta valoreaza 11.500 de euro, din care scadem 1.500 de euro tratamentul de conservare.

 

Asta nu ne-a placut

Rugina, rugina, rugina. A treia generatie Mazda MX-5 (model NC, din octombrie 2005)  este corodata in numeroase locuri. Pe scurt, iata la ce trebuie sa ne asteptam ca vom gasi ruginit: marginile capotei motorului, traversa frontala de la radiator, zona de fixare a amortizoarelor in fata si in spate, in jurul semnalizatoarelor de directie, in jurul arcurilor in fata, pe capota portbagajului in punctele de imbinare, sub lonjeroane, in zona luminilor pentru numarul de inmatriculare, pe aripi si sub pasajele rotilor spate. De asemenea, pe sub caroserie si mai pe la toate muchiile, chiar si lonjeroanele spate (elemente ale structurii de rezistenta!) ruginesc. In plus, coroziune superficiala pe toate componentele trenului de rulare si elementele de prindere de caroserie.


Capota motorului. Capota din aluminiu este adesea oxidata la margini. Motivul: pietrele care sar deterioreaza vopseaua, metalul oxideaza, iar vopseaua se exfoliaza.

Suportul arcului. Umezeala si mizeria se acumuleaza aici, iar in lipsa protectiei anticorozive, rugina ataca metalul fara speranta.

Capota portbagajului la roadster-coupé. Aceasta este din otel, care rugineste la punctele de sudura.

Verdict

MX-5 este un roadster dinamic, cu o tinuta de drum incredibila si cu o mecanica durabila. Din nefericire, este si un roadster slab, fiind compromis de rugina care ataca peste tot, inclusiv elementele structurii de rezistenta. Daca vrei sa cumperi asa ceva, trebuie sa faci neaparat o verificare minutioasa pe elevator.

CITEȘTE ARTICOLE SIMILARE