SUV-uri second-hand: să fie pragmaticul VW Tiguan? Sau nebunescul Porsche Cayenne? Pe care îl alegem? Răspunsul este, de fapt, foarte simplu.
De o jumătate de oră ne învârtim în jurul mașinii – un VW Tiguan 1.4 TSI. Cu tot cu anul fabricației, are deja o vârstă de șapte ani, și totuși este sub 100.000 km rulați. Are 150 CP, este echipat cu tracțiune integrală 4Motion și pachet Track&Field, culoare Slate Grey și, pe deasupra, acoperiș panoramic. Prețul de 11.900 de euro cerut la centrul de mașini rulate din Osnabrück pare, de asemenea, rezonabil.
Citește și
Audi A8 3.0 TDI devine Audi A8 50 TDI. Ce înseamnă acest lucru
Cea mai tare explicație! De ce nu suportă CTP geamurile electrice la mașini
Un uruit profund de motor V8 ne smulge din visare. La câțiva metri depărtare, dealerul aranjează un Porsche Cayenne. Dintr-odată, VW Tiguan devine foarte mic. Primul SUV al lui Porsche este un animal. Mare, puternic, niciodată cu adevărat simpatic, dar întotdeauna impresionant. Marcajul de pe hayon dezvăluie versiunea de top Turbo, culoarea albastru închis împrăștie cu dărnicie razele soarelui. Dăm ocol uriașului vas-amiral, ne minunăm la cele patru țevi de evacuare, roțile mari și grila frontală supradimensionată, care probabil că va înghiți fără niciun efort pe oricine îi stă în cale pe autostradă.
Exact când vrem să ne întoarcem cu spatele și să revenim la doritul VW Tiguan, ochii ajung pe eticheta cu prețul: 11.800 de euro. Asta e chiar mai ieftin decât Tiguan!? Acum, lupta se dă strâns. De ce să cumperi produsul mai mic, când un SUV întreg poate fi obținut chiar mai ieftin? Soția poate fi încurajată de faptul că, până la urmă, și Porsche face parte din grupul VW, iar pe deasupra putem economisi 100 de euro la cumpărare. Așa că, în timp ce învârtim cifrele în cap, mergem să facem o tură de probă.
SUV-uri second-hand: Porsche Cayenne Turbo
Într-un Cayenne nu te așezi, trebuie să te cațeri. Pielea domină în interior. Chiar și planșa de bord este acoperită cu piele. Consola centrală trădează cei 13 ani pe care prima generație a lui Cayenne Turbo îi are la bord: butoane cât vezi cu ochii. Un controller central, care să permită operarea celor mai importante funcții prin intermediul ecranului tactil, lipsește, la fel ca și sistemele moderne de asistență. Chiar dacă acest exemplar importat din Italia este bogat echipat, opționale de lux, ca tempomatul adaptiv sau asistentul de fază lungă, nu sunt la bord, din cauza vârstei morale a mașinii. Dar este multă imagine și foarte multă putere.
Motorul V8 supraalimentat te împinge cu putere în scaun. După 5,6 secunde, tancul de 2,4 tone a atins deja viteza de 100 km/h, și asta înainte ca în Tiguan să fi schimbate toate treptele. Cu 450 CP, Cayenne este de trei ori mai puternic decât mini-SUV-ul pe bază de Golf. Cu 620 Nm de cuplu, să îl compari cu un tanc este prea puțin spus. Dacă nu ești atent, în timpul accelerării riști să desprinzi caroseria de șasiu. Poți apoi să aduci argumentul calității ridicate. Rugina nu există, cum nici fisurile din piele nu sunt vizibile. Desigur, cu un preț de nou de peste 100.000 de euro, nici nu te-ai aștepta la mai puțin.
Citește și
VIDEO – INSTANT KARMA! A vrut să fie șmecher în trafic, dar s-a trezit fără ușă la mașină!
ANAF scoate la vânzare mașini: de la Dacia Logan la BMW X5
Poți trece ușor peste micile probleme de finisare, mai ales că și Tiguan le are. Numai computerul de bord pare defect: media de consum este de 33 l/100 km. Totuși, o conversație cu un specialist în Porsche ne liniștește: valoarea nu e relevantă, un Cayenne nu consumă chiar atât de mult. În medie, cu un picior ușor pe accelerație, „15,5 litri de benzină îi sunt suficienți. Dar numai Super Plus, vă rog. La 15.000 de kilometri parcurși anual, vorbim de un buget de 2.700 de euro.
În cazul lui Tiguan, cifra ar fi de numai 1.400 de euro, ceea ce înseamnă o economie de 1.300 de euro, sau aproape 110 euro pe lună. Dar expertul ne liniștește: „costurile cu benzina sunt cea mai mică problemă. Până la urmă, acestea pot fi previzibile. O declarație care nu este valabilă și pentru reparații. O revizie completă a sensibilei suspensii pneumatice depășește scurt prețul de achiziție.
SUV-uri second-hand: VW Tiguan 1.4 TSI 4Motion
Modelele din primii ani de fabricație sunt din ce în ce mai cunoscute pentru diversele probleme apărute la motor, în special topirea capului pistoanelor și supapele deformate sau arse. Pentru demontarea chiulasei, motorul și transmisia trebuie mai întâi demontate de pe mașină. O reparație capitală a motorului cu înlocuirea turbinelor se apropie rapid de bariera de 20.000 de euro, ceea ce o face o candidată sigură pentru cimitirul de mașini.
Oricine se gândește că lucrurile stau mai bine cu motoarele aspirate de la baza gamei greșește. Mai jos de 15.000 de euro nu scade niciodată. Este și mai enervant când, la primele modele din 2003 și 2004, electronica dezvoltă o personalitate proprie. Sesiunile lungi la computerul de diagnoză al Porsche macină nervii, iar la tarife orare de 150 de euro, bugetul familiei este în pericol. Rezolvarea problemelor este incertă.
Citește și
Ce mașină conduce Gabi Firea, primarul Bucureștiului
Dacă îl vezi în această mașină, n-o să-ți vină să crezi că e chiar premierul României!
Prin comparație, 220 de euro pentru o anvelopă nouă sau 500 de euro pentru schimbarea burdufului unei planetare par o adevărată ofertă de împăcare. O altă problemă: niciun dealer serios nu vinde o astfel de mașină către persoane private. Garanția legală pe care ar trebui să o acorde nu l-ar aduce în sapă de lemn imediat, dar probabil îi va pulveriza orice șansă de a face profit.
Nici VW Tiguan nu este însă perfect. În special cu motorizarea 1.4 TSI, la care lanțul de distribuție este adesea afectat de problema alungirii, care poate duce, netratată, la distrugerea motorului. Este clar că, dacă mergeți pe Tiguan, trebuie să alegeți un exemplar la care lanțul de distribuție a fost deja înlocuit. Trenul de rulare și frânele fratelui lui Golf suferă din cauza greutății și a centrului de greutate înalt, astfel că se uzează rapid. În plus, exemplarele timpurii pierd frecvent ulei și au deja, pe sub caroserie, primele urme de rugină. Deranjează și dezvoltarea neuniformă a puterii. Durabilă și mult mai potrivită este motorizarea diesel de 2,0 litri. Aceasta este afectată în scandalul emisiilor, iar felul în care va fi afectată valoarea sa în timp nu poate fi acum calculat.
Iar acum, înapoi la Cayenne. După zece kilometri de test drive – brokerul de asigurări ne-a prezentat o franciză cu patru cifre – șase mesaje de eroare au apărut deja pe bord. După sistemul de frânare, trenul de rulare și farurile și-au dat și ele demisia. Gata, asta a fost, sfârșit. Înapoi la dealer.
Chiar și atunci când Cayenne costă la fel de puțin ca un Twingo nou, acesta rămâne o mașină de lux în adevăratul sens al cuvântului, iar costurile de întreținere nu scad cu deprecierea. Chiar dacă pierderea valorii a stagnat, asta nu te ajută dacă în anul următor lași la service mai mult decât ai dat pe el. În contrast, Tiguan rulează plăcut și poate tracta o sarcină de 2.100 kg. În plus, nu trebuie să îți faci probleme de conștiință pentru afectarea mediului înconjurător la fiecare călătorie cu mașina. Uneori, să faci alegerea mai simplă poate fi o adevărată eliberare.
SUV-uri second-hand: La ce trebuie să fiți atenți
VW Tiguan 1.4 TSI 4Motion
Amortizoare
Cauciucul protecției de praf se deteriorează cu anii, mizeria poate pătrunde și distruge amortizoarele. Numai înlocuirea ajută în acest caz.
Sisteme de asistență
Fie că e asistentul de parcare, automatizarea luminilor sau alte sisteme asemănătoare, în timp, senzorii se defectează. Un mesaj de eroare semnalizează asta.
Frâna de parcare
Pe unele modele, frâna electronică nu funcționează. Modelele care au fost rechemate se recunosc după eticheta din compartimentul roții de rezervă.
Cutia de viteze DSG
Cutia cu dublu ambreiaj, care a înlocuit cutia automată la VW, nu e lipsită de erori. Discurile de ambreiaj se uzează rapid, electronica se comportă uneori ciudat. Un simptom tipic sunt pornirile întârziate de pe loc, cu smucituri.
Porsche Cayenne Turbo
Burduful planetarei
Este doar unul dintre exemplele complexității lui Cayenne. Suspensia trebuie parțial demontată pentru înlocuire. Timp de lucru: 3,5 ore.
Închiderea ușilor
Dacă mașina crede că ușile sunt deschise și încuierea este imposibilă, unul dintre microîntrerupătoare este defect. Cost: 500-600 de euro.
Faruri
Dacă farurile se sting, devine complicat. Fie e vorba de bec, de un modul de control sau de un contact imperfect. Căutarea poate dura ore.
Suspensia pneumatică
Grație gărzii la sol reglabile, Cayenne poate rula cu 270 km/h și se descurcă onorabil în teren. Tehnologia este însă complexă. Dacă mașina este pe o parte sau prea coborâtă, reparațiile pot costa mii de euro.
SUV-uri second-hand: Verdict
Cayenne Turbo polarizează. Pentru unii, este un automobil revoluționar, pentru alții, este un simbol al risipei. În oricare din cazuri, este impresionant, chiar și prin prețul său ca mașină rulată. Dar costurile ulterioare sunt enorme și dificil de calculat. De aceea, în acest comparativ, pragmaticul Tiguan este clar o alegere mai bună ca mașină second-hand.
Citește și
VIDEO – Un taximetrist din București cere taxă de bagaj, apoi vrea să fugă cu bunurile clienților