Dacă trebuie exploatat ultimul metru pătrat de spațiu, japonezii sunt experți, grație experienței de decenii cu kei-car-uri. Acestea sunt microvehicule cu motoare de 660 cmc (circumstanțial stabilită prin legea locală).
Pe lângă acestea, Toyota iQ e deja ceva cu un număr mai mare. Lungimea sa se apropie de 3,0 m, înălțimea este de 1,50 m, întregul său concept fiind o mică minune de gândire tehnică și practică. Exportată către Europa între anii 2008 și 2014, Toyota iQ a reușit să-și facă un nume ca alternativă interesantă la oferta lui Smart Fortwo.
Toyota iQ nu are nimic incitant sau războinic în atitudinea sa, mai degrabă mizând pe bucuria celor cu care intră în contact, de a descoperi că mașina are de oferit mai mult decât se așteptau. |n plus, Toyota iQ a obținut o evaluare de cinci stele la crash-testul EuroNCAP, conform standardelor din 2009. Habitaclul este primitor pentru două persoane, iar coroziunea nu reprezintă o problemă.
Toyota iQ mai punctează și pe linia unei finisări interioare solide și riguros asamblate, chiar dacă aspectul materialelor putea fi ceva mai stilat. Exotismul planșei de bord s-ar putea arăta derutant pentru început, însă acomodarea cu conceptul său intervine destul de repede. Ceea ce are iQ și nu mai are nicio altă mașină de pe continentul nostru ține de posibilitățile de modulare a scaunelor.
Pentru călătorii scurte, la bord pot încăpea până la patru persoane, numai că portbagajul dispare aproape total în astfel de condiții – volumul de 32 de litri poate primi, eventual, o geantă de voiaj mică sau o sacoșă de cumpărături.
Citește și:
Program de vouchere de 9000 de lei pentru mașini noi
Neatenția la volan e sport național
România a surclasat Germania și Spania la FIA Hill Climb Masters
Ce pățești dacă vorbești la telefon în timp ce conduci?
De ce trebuie să rotim anvelopele la schimbul periodic?
Salonul Auto București și Accesorii 2018 și-a deschis porțile! Galerie foto exclusivă
Mercedes-Benz C300de: consum mixt de doar 1.6 l/100 km
Amendă de 800 de milioane de euro pentru Audi
Exemplarul din test se afla în parcul unui dealer din Hamburg și avea sub capotă motorizarea de 1,0 litru, cunoscută de la Aygo. Rezervele sale de putere nu au cum să facă mare impresie, însă consumul este economic. La nivelul transmisiei, pentru iQ au fost disponibile atât cutii manuale, cât și cu variație continuă (CVT). Cine dorește performanțe rezonabile se poate orienta către unitatea de 1,33 l cu 4 cilindri, care furnizează 98 CP. Navetiștilor le recomandăm foarte economicul diesel de 90 CP, care respectă normele Euro 5.
Cine insistă pe o finisare de lux lucrată manual va găsi satisfacție în interiorul lui Aston Martin Cygnet – vehicul întru totul identic pe plan tehnic cu iQ. Între 2011 și 2013 au fost produse doar 593 de exemplare Cygnet. Totuși, alegerea pe care ar face-o un cumpărător cu iQ ridicat ar trebui să fie Toyota iQ.
Toyota IQ: Treabă japoneză cu deranjuri minime
Chiar și în cazul celor mai vechi exemplare, se poate conta pe o stare generală bună. De altfel, conceptul tehnic simplu al lui iQ nu prea lasă loc pentru slăbiciuni. În afară de baterii care se epuizează, tobe de eșapament care ruginesc și geamuri de far care se mătuiesc, micul vehicul cu două portiere și hayon nu prea pune probleme. Primele modele cu transmisie CVT au avut ocazional defecte electronice. La turbodiesel, după mult timp, se mai înfundă intercooler-ul. Au fost rechemări în service pentru funcționarea pedalei de accelerație și a servodirecției.
Plasticul geamurilor de far nu rezistă bine la radiație UV, de aceea apare mătuirea.
Baterie
Aproape sigur refuzul motorului de a porni se datorează unei baterii vechi și epuizate.
Frâne spate
Masa mică a lui iQ face ca frânele spate să nu fie prea folosite. Adesea, se pot coroda.
Eșapament
Ca la orice alte mașini citadine, tobele de eșapament ruginesc – depinde de clima locală cât de repede sau de încet.
Zgârieturi
Utilizarea preponderent urbană poate genera numeroase zgârieturi și lovituri căpătate în spațiile de parcare.
Verdict
Toyota iQ este un automobil tipic urban care nu își găsește termen de comparație pe partea practic-ergonomică și se prezintă cât se poate de bine în ceea ce privește fiabilitatea. Pentru exemplarele bine echipate se cer prețuri relativ mari și greu de negociat.