VW Golf GTI 2.0 TSI: Maximă bucurie, minim deranj

Cea de-a 7-a generație are cea mai reușită variantă Golf GTI. Valabil și la second-hand. Am testat un exemplar fabricat în 2014 cu 49.500 de kilometri la bord. Preț: 17.490 de euro.

Cine l-a inventat? Am putea spune că italienii: acronimul GTI a fost aplicat pentru prima oară automobilelor Maserati 3500 în anii 60. Anterior, referirea la caracterul sportiv-rutier al acestuia consta numai din indicativul GT. Cota second-hand a acestor coupe-uri splendide a urcat de mult până la sfere înalte, care nu sunt accesibile oricui, spre deosebire de cota mașinii de care ne vom ocupa în articolul de față. Golf GTI are meritul de a fi adus sportivitatea mai aproape de bugetul maselor, iar semnificația actuală a celor trei litere este recunoscută în acest sens.

Exemplarul cu patru portiere  de culoare Titan Black prezentat aici a fost una dintre cele mai ieftine oferte găsite pe internet. Exista și un link de „galerie foto', însă acesta nu ducea nicăieri. Ca urmare, echipa germană a revistei AUTO BILD a trebuit să se pună în mișcare pentru a vedea mai exact despre ce este vorba și a-și face imaginile proprii. Nu a durat mult până când colegii noștri s-au prezentat la poarta dealerului din apropiere de Hamburg, dar când au ajuns, mașina de 220 CP fusese deja vândută. Era o versiune de bază, a cărei putere este cu 10 CP mai mică, din dotarea sa lipsind diferențialul cu alunecare limitată și discurile de frână ceva mai mari.

Din fericire, automobilul nu plecase încă din incintă. În 2014, prețul său nou a fost de 33.150 de euro, ceea ce înseamnă că primul proprietar a investit vreo 3.000 de euro în opțiuni – dintre care s-au evidențiat la prima vedere jantele Santiago cu diametrul de 19 inchi. Altfel, vorbim despre o mașină destul de bine dotată conform obișnuințelor actuale, dar fără ceva deosebit. Deprecierea sa, la cinci ani de la momentul fabricației, a ajuns la 47%.

Examinând mașina pe elevator, s-au observat două lucruri. Primul: starea punților corespunde unui rulaj sub media normală pentru vechimea dată, ceea ce e de bine. Pe dedesubt nu s-a văzut niciun fel de urmă de lovitură sau șoc, nicio zgârietură sau altă deteriorare pe bara din față. Jantele din aluminiu erau intacte în proproție de 99%. Al doilea: după cum era de așteptat, acest GTI nu obișnuia să ia virajele în stil domol.

La puntea din față, pneurile erau uzate evident pe marginile benzii de rulare și nu mai aveau mult până să atingă stadiul de înlocuire. Fostul proprietar alesese niște anvelope chinezești. Verificând prețul acestora, am constatat că fiecare a costat 68 de euro! Expertul redacției, Henning Klipp, ne-a avertizat că greu se putea găsi ceva mai prost. Să mergi cu astfel de pneuri la 250 km/h este ca și cum te-ai duce să alergi în probe de sprint la atletism cu papuci de plajă. La puntea din spate am regăsit pneurile originale oferite de uzină: Dunlop Sport Maxx. Prețul unuia este, orientativ, de 160 de euro.

Ce-ai putea să-ți dorești mai mult de atât? Aceasta a fost întrebarea cu care s-a încheiat scurta sesiune de testare rutieră de câteva minute. Suspensia are fermitate clar sesizabilă, fără a fi evident dură. Scaunele sport sunt bine profilate, oferind corpului destulă susținere laterală și o ședere neașteptat de confortabilă.

Bineînțeles, cea mai importantă contribuție la satisfacția conducerii vine din partea motorului turbo de 2,0 litri, cuplat în cazul de față cu o cutie de viteze manuală cu 6 trepte – de altfel, adepții sportivității tradiționale ar trebui să o prefere pe aceasta în locul cutiilor automate. Ghidarea schimbătorului este precisă, iar cursele sale sunt scurte – ai senzația că trebuie doar să-l miști și cuplarea are loc fără să mai porți de grijă grilei de selecție. Aproape la orice regim de turație dispui de rezerve de putere generoase.

Apeși pe accelerație și vei fi impresionat de promptitudinea și forța răspunsului. Caracterul GTI nu ar fi fost complet fără o direcție fină și incisivă, cu asistare dozată fără exagerări. Cu toate că Golf VII insistă serios pe sportivitate, buna armonizare a tuturor caracteristicilor face ca utilizarea sa în regim curent să nu fie obositoare.

În motorizarea turbo de 2,0 litri au fost integrate cu total succes numeroase soluții tehnice avansate, rezultând atât performanțe înalte, cât și o fiabilitate superioară față de a generațiilor precedente. Unde s-a mers prea departe: carcasa pompei de apă este dintr-un material plastic special și nu e exclusă apariția unor crăpături cauzatoare de pierderi de lichid de răcire.

Pentru cei interesați, experții de la BAR-TEK Motorsport GmbH lucrează la o carcasă din aluminiu. Încă un posibil neajuns: colectorul de vapori de ulei este prea mic pentru GTI. Dacă se rulează cu mașina pe circuit, aproape sigur se va ajunge la arderea uleiului și, eventual, la deteriorarea motorului. Tot BAR-TEK oferă aici pentru rezolvare un colector de ulei special, de la VW Racing.

În viața de zi cu zi, nu trebuie să te stresezi cu acest aspect sau cu alte subtilități tehnologice. Sportivitatea de gen stradal pe care o propune acest hot-hatch al mărcii germane mizează pe o putere ridicată, însă fără ca parametrii tehnici ai mașinii să fi fost împinși la limită (apropo, evitați exemplarele tunate, la care s-a speculat pe latura fiabilității). Argumentul respectiv face parte din tradiția conceptului GTI.

Propulsorul 2.0 TSI își îndeplinește cu succes misiunea sub capota lui Golf VII

EA888 – la vederea acestui indicativ de motor, mulți dintre cei care cunosc îndeaproape evoluțiile tehnice de la VW simt fiori reci. Nu e vorba despre multe riscuri sau defecte posibile, ci despre unul singur: alungirea lanțurilor de distribuție. Pe lângă acesta, eficiența uneori slabă a segmenților de ungere pare floare la ureche, deoarece duce doar la un consum mai mare de ulei, nu la distrugerea surprinzătoare a motorului. La versiunea GTI a lui Golf VII avem de-a face cu a treia generație a acestor agregate. Fiabilitatea lor este bună și lanțurile de distribuție sunt mai solide. Singura variabilă: nu poți să știi dacă motorul nu a fost abuzat de fostul său proprietar.

 

Amortizoare zgomotoase

Exemplarele Golf VII din primele contingente ar putea atrage atenția prin zgomote ale punții multilink din spate. Motiv tipic: supapele inferioare ale amortizoarelor.

Blocuri optice neetanșe

Este ceva simptomatic: mulți posesori de Golf VII s-au plâns de condensul apărut în interiorul blocurilor optice ale farurilor cu xenon.

Anvelope ieftine

Atenție, pericol real! Mașina avea montate anvelope chinezești ieftine și proaste. Acestea compromit siguranța comportamentului dinamic.

Pompe de apă neetanșe

Carcasa pompei de apă e fabricată dintr-un material plastic special, în loc să fie din metal. Uneori, acesta crapă și apar pierderi.

 

Verdict

Cea de-a șaptea generație Golf GTI oferă un nivel de performanțe și de fiabilitate fără precedent. Strict din punct de vedere second-hand, e de așteptat ca numai deprecierea de la nou la prima revânzare să fie mare, după care valoarea mașinii va tinde să fie stabilă.

Adaugă un comentariu