VW Polo vs. Toyota Prius: Doi rivali din liga de 4 litri

vezi galeria foto

Fac economie de combustibil prin tehnologii diferite. Am comparat un VW Polo V 1.2 TDI BlueMotion (fabricat în 2012, rulaj 193.400 km, preț 4.780 de euro) cu un exemplar Toyota Prius III 1.8 Hybrid (fabricat în 2010, rulaj 127.500 km, preț 8.980 de euro). Care variantă este preferabilă?


Un shot pe kilometru, asta sună ca și cum în mașină am avea un minibar. Nu despre așa ceva e vorba aici. Ne aflăm la bordul unui VW Polo 1.2 TDI BlueMotion și urmărim indicațiile computerului cu privire la consum. De-a lungul porțiunii de autostradă parcurse cu viteza constantă de 90 km/h, ni s-au arătat cifre învecinate cu pragul de 3,0 l/100 km. Turbodieselul cu 3 cilindri își vede de treabă liniștit pentru multă vreme fără ca acul indicator de nivel al combustibilului să se miște vizibil. În timp ce știința economiei de combustibil pe care mizează Polo ține de aerodinamica optimizată și specificul nativ al motorului diesel, automobilul japonez propune un concept high-tech. Motorul său de 1,8 litri alimentat cu benzină beneficiază de contribuția temporară a unui motor electric, alimentate de un pachet de baterii nichel-metal. Grupul motopropulsor de la Toyota este la fel de economic precum turbodieselul lui VW. În cazul lui Prius, electronica de gestiune a funcționării asigură încărcarea bateriilor în timpul fazelor de încetinire și rulare liberă, în regim coasting. De încărcarea acumulatorului se ocupă exclusiv un motor electric utilizat pe post de generator, cuplat agregatului cu ardere internă.


Sesiunea de test drive a demonstrat că Prius este avantajat în condiții de rulare urbană stop-and-go, când reușește să consume chiar și sub 5,0 l/100 km. Adesea, mașina pleacă de pe loc folosind motorul electric, iar în timpul frânărilor, bateriile reprimesc parțial energia consumată. Și Polo reușește să păstreze un 4 în fața virgulei, dar numai pe distanțe mai lungi. În schimb, Polo este mai economic la viteze ridicate, mai ales pe autostradă, unde motorul electric al lui Prius nu prea mai este în stare să intervină. În plus, Polo este destul de silențios. Cea de-a șasea treaptă a cutiei de viteze asigură un consum într-adevăr redus în croazierele rapide. Interesant este că ambianța sonoră din Polo e mai plăcută decât cea din Prius. În cazul său, abia după faceliftul din 2012 a fost perfecționată insonorizarea (materiale de finisare noi, modificări la suspensie, calitate de fabricație).


Cine și-ar dori vreuna dintre aceste mașini ca achiziție second-hand în viitorul apropiat ar trebui să pună deoparte un buget în euro cu cinci cifre. Exemplarele în stare bună nu sunt disponibile la mai puțin de 10.000 de euro. Ceva în plus de menționat în cazul lui Polo: motorizările sale turbodiesel au devenit conforme normelor Euro 6 abia începând din aprilie 2014.


Printre cele câteva puncte slabe ale lui Prius este bateria sistemului hibrid, a cărei capacitate este afectată de trecerea timpului. Programul de gestiune a încărcării sale asigură menținerea la un anumit nivel a energiei, așa încât o descărcare totală este exclusă în funcționarea curentă. Unele dintre aceste baterii de 40 kg au rezistat în exploatare de-a lungul unui milion de kilometri. În principiu, deteriorarea bateriei este anunțată de cedarea celulelor individuale, fapt care duce la scurtarea ciclurilor de încărcare/descărcare. La final, pe bord este afișat un mesaj de eroare. Toyota rezolvă această problemă a lui Prius III prin înlocuirea bateriei la un preț de aproximativ 5.000 de euro* (în Germania). Unele ateliere service se oferă să înlocuiască numai modulele defecte ale bateriei, dacă au o alta de la care să le preleveze – procedura unei înlocuiri cu module noi e propusă explicit numai pentru Prius IV. Revenind la Prius III, o reparare a bateriei prin înlocuire de module poate să coste în jur de 1.000 de euro.


Toyota are o atitudine de scepticism față de respectivul gen de reparație, pe ideea că alte module ale unei baterii vechi vor ceda în curând. Pont: abțineți-vă să folosiți butonul EV. Activarea acestuia îl face pe Prius să meargă în mod exclusiv electric, ca și cum bateria ar fi mereu încărcată, de-a lungul distanței maxime posibile dacă nu apar apăsări hotărâte ale accelerației. Faptul solicită serios bateria și nu aduce o economie serioasă de combustibil, deoarece consumarea resurselor electrice determină funcționarea exclusivă și neîntreruptă a motorului cu benzină. Apoi, bateria va avea nevoie de un ciclu lung de încărcare. Electronica lui Prius știe mai bine decât oricare șofer ce resurse de electricitate are mașina la un moment dat și cum să le folosească.


 

Ambele aduc foloase dacă le tratezi cu atenție

Un avantaj virtual valabil atât pentru VW Polo, cât și pentru Toyota Prius, ca mașini de ocazie: de obicei, primii proprietari le-au achiziționat în vederea unei exploatări economice, ceea ce înseamnă că le-au îngrijit cu atenție. Asta s-a remarcat și la mașinile luate aici de exemplu. Polo provenea din oferta dealerului Wadood Automobile din Kinsdorf. Mașina are un rulaj de 200.000 km și semnele de uzură abia dacă sunt vizibile. Ce-i drept, tampoanele de cauciuc de la suporții motorului nu mai filtrează vibrațiile chiar așa de bine. Dacă privești o pornire de motor cu capota deschisă, ai senzația că acesta ar vrea să sară afară, după care se zguduie destul de tare în regimul de relanti, la rece. În mers, vibrațiile nu au un nivel deranjant.

Și Prius, găsit în incinta dealerului Hallas Automobile din Rendsburg, se zgâlțâie la pornire și vibrează distinct. Fluxul de forță motrice creat de propulsorul cu patru cilindri și de cele două motoare electrice (unul are rol de starter-generator) este transmis la roți prin intermediul unei cutii de viteze cu angrenaje planetare. Sunetul monoton și clar al motorului și răspunsul întârziat al transmisiei în accelerație nu sunt pe gustul tuturor.

Totuși, Prius e clar mai bun decât Polo la ceva: imaginea ecologică. În vremurile actuale, marca VW nu este tocmai reprezentativă în acest sens, ca urmare a scandalului „dieselgate’.

 

Cele mai cunoscute slăbiciuni tipice VW nu se regăsesc la economicul Polo

AUTO BILD a avut întotdeauna o părere bună despre cea de-a cincea generație Polo, iar un test de anduranță de 100.000 km cu versiunea 1.2 TSI având cutie de viteze DSG s-a terminat cu un rezultat favorabil. Acum știm că motorizările 1.2 TSI, cu problema lor la lanțul de distribuție și cutia DSG având ambreiaje uscate, nu reprezintă cea mai bună alegere second-hand posibilă. Dar un Polo cu componentele potrivite nu se va confrunta cu asemenea eventuale probleme – valabil pentru variantele BlueMotion TDI. În cazul motorizărilor 1.2 TDI, au existat rechemări pentru posibile crăpături în carcasa filtrului de combustibil. Dacă mașina a trecut prin această intervenție, ar trebui să poarte undeva, în zona roții de rezervă, un sticker cu indicativul 20U7.

Echipare

VW nu a avut un spectru de opțiuni prea larg pentru micul Polo 1.2 TDI. Bancheta fracționabilă, de exemplu, nu era pe nicio listă;

Cutie de viteze

În principiu, schimbătorul are o ghidare precisă și se mișcă ușor. Eventualele zgomote și vibrații vin de la uzura rulmentului de presiune;

Discuri de frână

Conducerea economică, implicând mai ales frânări ușoare, duce la uzura discurilor pe o singură parte și, în timp, la ovalizare. Confirmat de TÜV;

Scandalul emisiilor și motorul EA-189

Motorul 1.2 TDI se regăsește pe această listă neagră. Eventualele upgrade-uri de soft ar putea afecta sistemul de injecție sau filtrul de particule.

 

Inclusiv hoții se arată aprioric convinși de calitatea constructivă a lui Prius

Asemenea predecesorului său Prius II, Prius III a absolvit cu succes deplin testul de anduranță de 100.000 km desfășurat de redacția germană AUTO BILD. Numai două becuri de far arse l-au împiedicat să obțină nota maximă. Toyota menționează că mașina ar trebui să ruleze fără mari probleme de-a lungul altor 100.000 km, însă niște hoți i-au împiedicat pe colegii noștri să afle dacă așa ceva este posibil: mașina a fost furată în momentul în care avea la bord 154.300 km. Până atunci, automobilul nu mai înregistrase niciun fel de defecțiune. Dincolo de asta, recomandarea noastră vizează exemplarele produse după aprilie 2012. Printre îmbunătățirile de care au beneficiat acestea se numără scaunele mai bine configurate și caroseria sudată mai zdravăn. Nici mașinile de dinainte de facelift nu au vreo slăbiciune evidentă.

Bateria nichel-metal

În general, rezistă măcar 250.000 km. Dacă se defectează, Toyota o înlocuiește pentru 5.000 de euro*. Reparația ar putea să coste numai o cincime din acest preț;

Calitate de fabricație

Mașinile produse după 2012 sunt mai solid asamblate, scaunele sunt mai bune, direcția și suspensia au prestațiile evident optimizate;

Sistem de frânare

Pare să reziste aproape o eternitate, deoarece este rareori solicitat. Pe la discuri poate persista praful, de unde se aude uneori sunet de fricțiune;

Caroserie destul de joasă

Șorțul de la marginea inferioară a spoilerului frontal, din motive aerodinamice, vine aproape de sol. Verificați integritatea sa;

 

Verdict

Ambele automobile rulează economic, dar tehnica mai complexă a lui Prius ar putea complica tema reparațiilor. Polo BlueMotion impresionează prin eficiența unei tehnologii relativ simple. Chiar dacă are un consum foarte redus, viitorul său riscă să fie afectat de implementarea unor măsuri restrictive asupra dieselului, în general.

*cotație primită de colegii de la Auto Bild Germania pe piața respectivă, la momentul redactării articolului. Prețul unui asemenea reper este diferit în România și vă recomandăm să contactați un dealer al mărcii pentru o cotație înainte de a cumpăra un asemenea vehicul.

CITEȘTE ARTICOLE SIMILARE