Amenzi mai mici pentru șoferi! Proiectul a fost adoptat tacit

vezi galeria foto

Amenzi mai mici pentru șoferii care încalcă Codul Rutier – aceasta este propunerea unui act normativ care a fost adoptat tacit de Senat. Concret, se schimbă formula de calcul a punctului-amendă, care nu va mai fi stabilit în funcție de salariul minim pe economie. Noua metodă va conduce automat la scăderea valorii sancțiunilor, adică la amenzi mai mici pentru șoferii care nu respectă legislația rutieră.


Propunerea legislativă vizează modificarea art.98 alin.(2) din Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice. Noua versiune a pasajului respectiv arată astfel: „Un punct amendă reprezintă valoric 20% din indicele social de referință, stabilit prin hotărâre a Guvernului’.

În momentul de față, punctul-amendă se calculează în funcție de salariul minim pe economie, reprezentând 10% din acesta. În 2019, autoritățile au luat decizia ca punctul-amendă să-și păstreze valoarea fixă din 2018, adică de 145 de lei.


Dacă într-adevăr se va aplica noua formulă de calcul, punctul-amendă va reprezenta 20% din Indicele Social de Referință. Acest ISR reprezintă valoarea beneficiilor sociale acordate din bugetul de stat, iar cuantumul său în 2019 este de 500 de lei.

Practic, propunerea legislativă cere ca punctul-amendă să fie 20% din 500 de lei, adică 100 de lei. S-ar ajunge astfel la amenzi mai mici pentru șoferii care încalcă prevederile Codului Rutier.

Amenzi mai mici pentru șoferi – de ce?

După cum reiese din expunerea de motive, modificarea ordonanței ar fi fost solicitată pentru a evita creșterea cuantumului amenzilor din cauza salariului minim diferențiat:


[…] Punctul de amendă a fost plafonat la 145 lei pentru perioada 1 ianuarie – 31 decembrie 2018. În lipsa unei noi plafonări, de la 1 ianuarie 2019 valoarea unui punct amendă va fi de 208 lei, probabil. Spunem probabil, deoarece până acum nu a existat salariu minim diferențiat, iar articolul prin care se stabilește valoarea punctului de amendă nu prevede la care dintre cele două nivele se va aplica cota de 10%.


Însă, la oricare valoare s-ar raporta, cuantumul amenzilor ar crește excesiv și ar crea probleme majore unor întregi categorii sociale, cum sunt șomerii, studenții, pensionarii etc.‘.

Propunerea a fost semnată de 15 parlamentari PSD și doi membri PNL. Actul fusese înregistrat la Senat pentru dezbatere tocmai pe 28 noiembrie 2018.

Amenzi mai mici pentru șoferi – când intră în vigoare?

 

Citește și:

Parcarea laterală este reinventată prin acest truc

Diferența dintre a frâna CU ABS și FĂRĂ ABS


Examen auto – Cum obții permisul de conducere, pentru fiecare categorie în parte

O Dacia mătură tot ce îi stă în cale

ABS, TSI, ESP – Ce înseamnă aceste prescurtări

 

Subliniem faptul că legea a fost adoptată tacit, ceea ce înseamnă că nu a fost dezbătută sau votată în termenul-limită de 45 de zile de la depunerea proiectului în camera parlamentară sesizată. În această situație, legea este adoptată automat, tacit, de către camera respectivă.

Pentru a intra în vigoare, actul normativ trebuie votat în Camera Deputaților, promulgat de Președintele țării și, ulterior, publicat în Monitorul Oficial. În momentul de față, prevederile noii legi nu se aplică.


Propunerea legislativă poate fi accesată pe site-ul oficial al Senatului României.

Alt proiect de act normativ care a fost recent adoptat tacit de Senat vizează eliminarea taxelor de pod pentru traversarea Dunării pe la Fetești și Giurgeni.

 

Sursa: avocatnet.ro

CITEȘTE ARTICOLE SIMILARE