BMW are în spate peste 40 de ani de experiență în dezvoltarea mașinilor alimentate cu hidrogen. Și totuși, clienții mărcii nu au avut ocazia să cumpere un BMW alimentat cu hidrogen.
Singurele modele BMW alimentate cu hidrogen care au ajuns pe drumurile publice au fost prototipuri, iar unele versiuni mai avansate ale acestora au fost folosite într-un regim controlat de anumiți clienți preferențiali ai mărcii. Evident, cu restricții serioase, iar clienții respectivi nu au fost proprietarii acelor vehicule, ci simpli utilizatori.
În 2013, BMW a prezentat două prototipuri ale unor vehicule alimentate cu hidrogen. Primul avea o caroserie care amintea de cea a lui i8, dar nu împărțea niciun element cu acesta, iar cel de-al doilea folosea o caroserie de Seria 5 GT datorită spațiului suplimentar oferit de acea caroserie. Niciunul dintre ele nu a ajuns în producție, nici măcar la șapte ani de la prezentarea acelor prototipuri.
Diferența majoră între prototipurile testate de BMW în urmă cu 40 de ani și cele două prezentate în 2013 a fost felul în care utilizează acestea hidrogenul: inițial, prototipurile BMW foloseau hidrogenul într-un motor cu combustie internă, iar din 2013 au trecut la pilele de combustie. Aceste pile de combustie funcționează precum un generator, pentru o analogie cât mai simplă, iar ele livrează energie electrică din hidrogen și singura emisie este reprezentată de vaporii de apă.
Când va sosi un BMW alimentat cu hidrogen?
BMW a prezentat în 2019 un concept numit BMW i Hydrogen NEXT. Acesta este bazat pe caroseria unui X5 și prezintă sistemul electric de propulsie BMW, aflat deja la a cincea generație. Pilele de combustie sunt dezvoltate tot de BMW, la fel și rezervorul de hidrogen, iar anumite componente sunt dezvoltate împreună cu partenerii lor de la Toyota.
Spre deosebire de Toyota, care le oferă deja consumatorilor un autoturism alimentat cu hidrogen, BMW estimează că primul lor model alimentat cu hidrogen va debuta comercial între 2025 și 2030.
Potrivit oficialilor BMW, modelul respectiv o să fie lansat abia după ce va exista o infrastructură adecvată de încărcare pentru mașinile alimentate cu hidrogen pe piețele pe care ar dori să lanseze acel model – ideal, cât mai multe, precum și o bază de clienți interesați de o mașină alimentată cu hidrogen produsă de BMW.
Potrivit reprezentanților BMW, încă nu avem condițiile propice pentru a lansa o un model de serie alimentat cu hidrogen, în ciuda faptului că alți producători oferă deja asemenea modele pe piață. Pe lângă infrastructura de încărcare, cei de la BMW își doresc să folosească doar hidrogen din surse regenerabile pentru aceste modele, în cantități rezonabile și la prețuri accesibile.
Ce specificații are primul BMW alimentat cu hidrogen?
Conceptul BMW i Hydrogen NEXT are o putere totală de 374 de cai-putere, iar oficialii BMW ne promit că va oferi o dinamică de conducere similară cu alte produse ale companiei. Autonomia estimată a acestui model este de 500 de kilometri, dar sunt șanse ca marca să asigure un nivel mai generos al autonomiei până la debutul comercial.
Denumirea modelului BMW alimentat cu hidrogen nu a fost încă decisă, deci nu vă grăbiți să căutați să cumpărați un BMW i Hydrogen NEXT prin 2025 la dealerii mărcii din Munchen. Vestea bună este că mașinile alimentate cu hidrogen nu au nevoie de o platformă dedicată și folosesc deja motoare dezvoltate pentru mașinile electrice, transmisii dezvoltate pentru mașinile electrice și chiar baterii dezvoltate pentru acestea.
De notat faptul că mașinile alimentate cu hidrogen vor fi doar cele care au o caroserie mai mare, deoarece au nevoie de spațiu de depozitare sub compartimentul pasagerilor. De aceea, va fi puțin probabil să vedem mașini BMW alimentate cu hidrogen mai mici decât cele de clasa medie superioară.