Le vezi rar în trafic. Abia dacă cunoști pe cineva care să-și fi dorit la un moment dat o astfel de mașină. Uite de ce ar trebui să-ți schimbi perspectivele și să începi să îmbrățișezi acești inorogi’ cu care împărțim drumurile.
Vă propunem o serie de patru articole speciale în care vă vom aminti de unele dintre cele mai blamate mașini care au ieșit pe poarta uzinelor. Prima parte a acestui articol poate fi citită aici, a doua poate fi găsită aici, iar a treia poate fi citită aici.
Sunt mașini de care poate că nu ați auzit, sau de care ați aflat numai lucruri mai puțin fericite. Treaba noastră este să vă demonstrăm că nu totul este așa cum vorbește lumea’. Puteți privi aceste autoturisme ca pe o nestemată neșlefuită.
Din păcate, multe dintre aceste mașini au reprezentat un eșec în vânzări, nefiind produs, în final, un număr însemnat de exemplare.
Din fericire, aceste mașini pot reprezenta o achiziție second-hand deosebit de atractivă. Majoritatea s-au devalorizat considerabil într-un ritm alert, ajungând la prețuri foarte scăzute.
Audi A6 allroad quattro
Cea dintâi generație a lui Audi A6 allroad quattro s-a fabricat între 2000 și 2005. A fost bazată pe platforma lui Audi A6 C5 Avant, dar avea o audiență diferită. În esență, versiunea allroad era ideală pentru clienții care își doreau capabilități pe teren accidentat, dar care nu erau încântați de modelele SUV ale vremii și își doreau o mașină care să ofere un comportament rutier de invidiat.
Toate modelele Audi A6 allroad vin cu suspensie pneumatică ajustabilă pentru a oferi o gardă maximă la sol de 208 milimetri. Pentru a pune acest aspect în perspectivă, trebuie menționat faptul că prima generație a lui A6 quattro a fost singura mașină non-SUV’ din lume care a reușit parcurgerea traseului off-road oficial Land Rover.
Pentru a se diferenția de un A6 standard, allroad avea un ecartament mărit și un kit optic exterior cu panouri de plastic nevopsite. Acestea ofereau rezistență crescută în cazul parcurgerii drumurilor neasfaltate, dar și un aspect inspirat din lumea modelelor off-road.
Sub capotă, clienții modelelor allroad aveau de ales între două motorizări pe benzină și una diesel. Vârful de gamă a fost reprezentat de propulsorul V8 de 4,2 litri ce dezvolta 300 CP.
Din păcate, prima generație a lui allroad quattro a avut o sumedenie de probleme în ceea ce privește fiabilitatea. În lumea proprietarilor de A6 allroad nu sunt rare problemele transmisiilor, motoarele pierdeau ulei, în timp ce suspensia pneumatică ceda mai devreme sau mai târziu.
Chiar și așa, modelele A6 allroad pot fi privite ca o ofertă excelentă pe piața autoturismelor rulate. Un exemplar în stare decentă poate fi achiziționat pentru 2.000 de euro.
Honda Insight
Vorbim acum despre a doua generație a lui Insight. Autoturismul cu tehnologie hibridă a fost produs între 2009 și 2014 și beneficia de un design aerodinamic, asemănător cu cel al principalului său rival, Toyota Prius. Tocmai din cauza existenței modelului menționat anterior, vânzările lui Insight s-au aflat la un nivel mult mai scăzut față de așteptările inițiale.
Honda Insight utiliza platforma lui Honda CR-Z. Sub capota hibridei identificăm un propulsor aspirat pe benzină care produce 88 CP ajutat de un motor electric cu 13 CP. Puterea totală a sistemului ajunge la 98 CP și la un cuplu de 167 Nm ce poate fi exploatat între 1000 și 1700 rpm.
Modelul japonez se bucură de fiabilitatea tipică a mărcii dar nu a reușit să atragă imaginația clienților. Mai multe măsuri de reducere a costurilor au rezultat într-un produs de calitate mai scăzută decât a rivalilor. Pentru a reveni în cursa internațională a vehiculelor eficiente, modelele mai noi au beneficiat de materiale îmbunătățite și de o suspensie mai confortabilă.
Dacă vă aflați în căutarea unui vehicul eficient și fiabil, puteți alege cu încredere un exemplar rulat Honda Insight. Modelele din cea de-a doua generație beneficiază de norma de poluare Euro 5 și pot fi achiziționate chiar și contra unei sume de 3.500 de euro.
Kia Soul
Prima generație a lui Kia Soul a debutat în 2008 la Salonul Auto de la Paris. Liniile funky ale mașinii au fost elaborate în centrul de Design Kia din California. Imaginea mașinii este inspirată dintr-o caricatură a unui mistreț care poartă un ghiozdan. Mistreții au o importanță deosebită în cultura coreeană.
Kia Soul a avut de la început un public-țintă tânăr. Aceasta miza pe dotări de lifestyle, cum ar fi un sistem audio performant cu conectivitate AUX și USB, imprimeuri speciale și jante cu diametrul de 18 inchi.
Forma inedită a mașinii îi oferă o practicalitate de invidiat. Portbagajul mașinii are o formă pătrată și acomodează un volum de 546 de litri sau 1.515 litri atunci când spătarul banchetei este coborât.
Modelele din prima serie nu au fost privite cu prea mult entuziasm din pricina suspensiei dure. Din fericire, modelele Kia Soul fabricate după 2012 nu mai au această problemă. Cele mai ieftine exemplare pot fi achiziționate de pe piața second-hand din România începând de la 4.000 de euro.
Mazda RX-8
Quad coupéul japonez a fost ultimul autoturism din lume care a beneficiat de un propulstor de tip Wankel. Acesta este un lucru bun, dar poate fi și un lucru rău. Părțile rele ale motorului pot fi consultate în articolul nostru dedicat unde am alcătuit topul celor mai controversate motoare din România.
Chiar și așa, deținerea unui autoturism sportiv inconic cu sigla Mazda poate reprezenta o plăcere greu de descris pentru șoferii cărora le place să se mai murdărească de ulei din când în când.
Mazda RX-8 a fost apreciată în mod special pentru experiența condusului. Direcția beneficiază de o precizie exemplară, în timp ce acționarea schimbătorului de viteze reprezintă plăcere pură. Mai mult, RX-8 poate fi privită și ca o mașină cu o practicalitate excelentă pentru clasa sa. Ușile din spate (cu deschidere inversă) ascund două locuri care pot fi ocupate confortabil chiar și de persoane cu înălțimea de 1,8 m.
Sportiva japoneză este cea mai fericită atunci când acul turometrului se află dincolo de 3.000 rpm. În stilul expresiei un măr pe zi ține doctorul departe’, proprietarii de RX-8 au o altă zicală un redline pe zi (9000 rpm) tine mecanicul departe’. În același timp, se recomandă alimentarea numai cu combustibil premium și schimburi dese de ulei.
Din fericire, lunga listă de potențiale probleme tehnice a scăzut drastic prețul exemplarelor Mazda RX-8 pe piața mașinilor rulate. Un exemplar funcțional poate fi cumpărat chiar și cu 1.500 de euro, dar consultați cu atenție lista operațiunilor de mentenanță și kilometrajul real al mașinii.
Mitsubishi Colt
Ultima generație a lui Mitubishi Colt a avut parte de o viață destul de lungă pe piață. Modelul hatchback a fost produs între 2002 și 2013, în timp ce o versiune combi încă se produce pentru clienții din Taiwan.
Debutul său în Europa a avut loc în 2004, în același timp în care a fost lansat și Smart Forfour, o mașină care utiliza platforma tehnică și motorizările lui Mitsubishi Colt.
Micul hatchback se poate lăuda cu un spațiu interior de invidiat pentru clasa sa. Locurile din spate pot adăposti persoane cu înălțimea de 1,8 m fără probleme, în timp ce confortul suspensiei asigură o călătorie plăcută.
Cea mai sportivă versiune a lui Mitsubishi Colt a fost CZT Ralliart. Aceasta beneficia de 30 CP în plus față de versiunea standard CZT ajungând la 180 CP. Din păcate, pe piața autoturismelor rulate din România nu am identificat niciun Colt CZT Ralliart. În schimb, cele mai ieftine modele standard Mitsubishi Colt pleacă de la 1.000 de euro.
Peugeot 607
Fosta navă-amiral a francezilor de la Peugeot (1999-2010) se bucura de o lungime impunătoare de 4.902 mm. Aspectul premium asigură o apariție spectaculoasă pe șosea, în timp ce pasagerii lui 607 sunt încântați de confortul suspensiei, existând chiar și opțiunea unor amortizoare adaptive.
Din păcate, spațiul interior nu-i mulțumea pe pasagerii din spate, deoarece locul disponibil pentru cap era limitat din pricina liniei descendente a plafonului. Cu toate acestea, portbagajul asigura un volum de încărcare corect de 481 de litri.
Peugeot 607 poate fi alegerea ideală pentru șoferii care preferă confortul și au un stil de condus mai relaxat. Motorizările dispun de putere suficientă și au un comportament rafinat.
Cumpărătorii cu un buget limitat vor fi încântați să afle că un Peugeot 607 aflat în stare decentă poate fi achiziționat chiar și pentru 1.000 de euro.
Renault Modus
Mini MPV-ul Renault Modus a fost produs între 2004 și 2012 la uzina Valladolid din Spania și împarte platforma cu Renault Clio . În ciuda unei lungimi de doar 3.792 mm (4.034 mm Grand Modus), spațiul interior este mai mult decât suficient.
Renault Modus strălucește în ceea ce privește practicalitatea. Bancheta din spate poate culisa pentru a oferi fie mai mult spațiu pentru pasageri, fie mai mult spațiu pentru bagaje. Portbagajul poate fi extins până la un maximum de 1.283 de litri. Interiorul este presărat cu tot felul de spații de depozitare. Există un loc secret chiar și sub șezutul scaunului pasagerului.
Micul MPV a beneficiat de întreaga suită de motoare Renault, ceea ce înseamnă că fiabilitatea acestor modele este în continuare bună. Chiar și așa, unii clienți au raportat câteva probleme de ordin electric.
Veștile bune continuă dacă este să studiem piața mașinilor rulate. Cele mai ieftine exemplare Renault Modus pornesc de la 1.000 de euro.
Skoda Yeti
Skoda Yeti a debutat la Salonul Auto de la Geneva din 2009 și reprezintă primul SUV al producătorului ceh. Mașina a fost fabricată între 2009 și 2017 și putea fi configurată cu un sistem 4×4. În gama Skoda, a fost înlocuită în 2017 de către Karoq.
Chiar dacă Yeti dispune de o lungime de doar 4.222 de milimetri, spațiul interior este generos. Un mare plus la capitolul practicalitate a fost adus de scaunele individuale spate cu tehnologie VarioFlex. Spațiul de încărcare poate fi modulat pentru un maximum de 1.760 de litri.
Pentru a sprijini rulatul în contiții off-road, mașina fost dotată cu un sistem de tipul hill descent. Yeti a primit cinci stele Euro NCAP pentru siguranță și a strălucit la capitolul protecției adulților cu 92% pentru impactul frontal și lateral. Versiunile de top beneficiază de 9 airbaguri.
În România, cele mai ieftine exemplare Skoda Yeti pot fi achiziționate începând cu 5.000 de euro.
Toyota iQ
Dacă trebuie exploatat și ultimul centimetru pătrat de spațiu, japonezii sunt experți, grație experienței de decenii cu kei-car-uri. Toyota iQ e deja ceva cu un număr mai mare.
Lungimea sa se apropie de 3,0 m, înălțimea este de 1,50 m, întregul său concept fiind o mică minune de gândire tehnică și practică. Exportată către Europa între anii 2008 și 2014, Toyota iQ a reușit să-și facă un nume ca alternativă interesantă la oferta lui Smart Fortwo.
Toyota iQ mizează pe bucuria celor cu care intră în contact. Aceștia descoperă rapid că mașina are de oferit mai mult decât se așteptau. În plus, iQ a obținut o evaluare de cinci stele la crash-testul EuroNCAP, conform standardelor din 2009.
Pentru călătorii scurte, la bord pot încăpea până la patru persoane, numai că portbagajul dispare aproape total în astfel de condiții – volumul de 32 de litri poate primi, eventual, o geantă de voiaj mică sau o sacoșă de cumpărături.
Automobilul tipic urban nu își găsește termen de comparație pe partea practic-ergonomică și se prezintă cât se poate de bine în ceea ce privește fiabilitatea. Cele mai ieftin exemplar din România poate fi achizițioat contra sumei de 3.750 de euro.
Volvo C30
Litera C din denumirea lui Volvo C30 vine de la termenul coupé’. Chiar și așa, modelul poate fi privit ca un hatchback sportiv. A fost produs între 2006 și 2013 și nu a reușit să atragă inimile clienților conform așteptărilor.
Volvo C30 a fost produs doar într-o singură versiune cu trei uși. Cel mai important element de design este reprezentat de hayonul oval din sticlă care a fost inspirat din liniile lui Volvo P1800ES din anii 60.
Platforma tehnică este împrumutată de la Volvo S40, așa că ținuta de drum este asigurată, iar suspensia dură ar putea să-i atragă pe fanii lui VW Scirocco. Fiind un autoturism Volvo, lista sistemelor dotărilor este lungă și include un sistem de avertizare în cazul unui accident frontal, unitate head-up display, monitorizare blind spot, avertizare la părăsirea benzii de rulare, cruise control adaptiv, faruri adaptive, etc.
Cea mai interesantă versiune a lui Volvo C30 este T5. Aceasta dispune de un propulsor turbo de 2,5 litri cu cinci cilindri în linie care producea 220 sau 230 CP în funcție de anul producției. Mai sus în gamă a existat doar ediția limitată Polestar care utiliza același motor ca T5, dar aici erau disponibili 253 de cai-putere și un cuplu maxim de 370 Nm.
Pe piața autoturismelor rulate din România, modelele Volvo C30 pornesc de la 2.000 de euro.