Cutia neagră auto va trebui să fie integrată standard în dotarea automobilelor noi înmatriculate în UE începând din iulie 2024.

vezi galeria foto

Începând cu luna iulie din 2024, toate automobilele destinate înmatriculării în UE trebuie să fie echipate cu un dispozitiv Event Data Recorder (EDR). Acesta stochează numeroase date curente despre vehicul, iar în cazul unui accident, experții îl pot folosi pentru a trage concluzii importante despre cauza și cursul accidentului.


Similar cu binecunoscutele „cutii negre’ ale avioanelor, care ajută experții să evalueze cauzele în cazul accidentelor, EDR-urile sunt menite să înregistreze și să stocheze date esențiale ale senzorilor de pe vehicule înainte, în timpul și, în unele cazuri, după un accident pentru a ajuta companiile de asigurări și, dacă este necesar, justiția să reconstituie evenimentul. Producătorii de automobile pot folosi, de asemenea, datele colectate pentru a îmbunătăți măsurile de proiectare pentru siguranța vehiculului.


Baza pentru cerința instalării EDR-urilor este Regulamentul ONU nr. 160, adoptat de autoritățile europene cu statut de lege. Măsura este în vigoare de ceva timp – de exemplu, din 6 iulie 2022, toate noile proiecte de vehicule trebuie să includă un astfel de înregistrator. Din 7 iulie 2024, nu numai nou dezvoltate, ci și toate mașinile de pasageri și vehiculele comerciale ușoare nou înmatriculate vor fi echipate corespunzător. Prin proiectare, EDR este de obicei integrat în unitatea de control airbag.


EDR-urile înregistrează continuu numeroase date despre vehicule. Cu toate acestea, datele sunt stocate permanent numai atunci când senzorii corespunzători înregistrează un accident – sau condiții de mers neobișnuite care ar putea declanșa un accident. Lista factorilor declanșatori pentru slavarea informațiilor include accelerarea bruscă în direcții longitudinale și laterale sau declanșarea dispozitivelor de pretensionare a centurilor de siguranță sau a airbag-urilor. Într-un astfel de caz, datele înregistrate sunt stocate permanent în perioada de 300 de milisecunde înainte și după evenimentul de declanșare.


Sunt înregistrate și, dacă este necesar, stocate trei categorii de date: informații despre dinamica vehiculului înainte de accident, după accident și informații despre sistemul de reținere. Prima categorie include viteza vehiculului, poziția pedalei de accelerație, starea frânei, turația motorului, ABS și activitatea de control al stabilității și unghiul volanului. Ciclul de aprindere al motorului în timpul unui accident este, de asemenea, înregistrat. Informațiile despre dinamica vehiculului includ modificarea vitezei în timp (delta V) pe axele longitudinale și laterale și vectorul de accelerație rezultat. Informațiile despre sistemele de siguranță includ starea centurii și a ocupanților, timpii de declanșare ai airbag-urilor și ai dispozitivelor de pretensionare a centurii de siguranță, totul separat, pentru șofer și pasageri.


Pentru a citi aceste date, specialiștii pot accesa EDR printr-o interfață OBD. De regulă, un astfel de acces are loc ca parte a măsurilor criminalistice pentru clarificarea împrejurărilor accidentului. Deoarece datele stocate în UE sunt supuse Regulamentului general privind protecția datelor (GDPR), accesul la EDR este supus unor restricții stricte și necesită, de obicei, o hotărâre judecătorească.

CITEȘTE ARTICOLE SIMILARE