Sau, dacă vreți: un rinichi nu vine niciodată singur! Această observație ne-a venit în minte privind la masca frontală a conceptului BMW Vision Neue Klasse X, la care se face remarcată o proporționare decentă a elementului stilistic tradițional BMW (perechea de rinichi), așa cum se purta prin anii 70-80 și într-un contrast puternic cu ceea ce am văzut la generațiile recente de aautomobile BMW.
Apoi, ideea se reflectă și în faptul că deja cunoscutul concept de sedan BEV al mărcii nu va debuta în 2025 ca produs unic bazat pe noua platformă electrică BMW. Iată, el va avea un frate tehnic în fomă de SAV, cunoscut începând de azi sub denumirea BMW Vision Neue Klasse X. Fabricația sa se va desfășura în uzina de la Debrecen, la un loc cu asamblarea sedanului prefigurt de BMW Vision Neue Klasse.
„Împreună cu BMW Vision Neue Klasse, BMW Vision Neue Klasse X prezintă amploarea viitoarei noastre game de modele BMW. Neue Klasse reflectă varietatea tuturor modelelor pe care clienţii le doresc astăzi şi în viitor – de la sedanul sportiv, cu toate derivatele sale, până la familia SAV modernă', declară Oliver Zipse, preşedintele Consiliului de Administraţie al BMW AG. „În acest fel, subliniem că Neue Klasse este mult mai mult decât un automobil sau un concept specific; redefineşte marca BMW – şi, în acelaşi timp, va însemna BMW mai mult ca niciodată.'
Ceea ce apreciem la BMW Vision Neue Klasse X este expresivitatea consolidată a designului, diferită și, totuși, familiară cu ceea ce am văzut deja la sedanul BMW Vision Neue Klasse. Apropo, sperăm că și sedanul va avea rinichi conturați ca atare pe masca frontală. Sincer, un automobil pe tema SAV care să lase deoparte aroganța masivă promovată prin cele mai mari X-uri ale mărcii în ultimul timp, ar fi binevenit.
Referitor la BMW Vision Neue Klasse X, marca vorbește despre „un stil de viaţă activ, o dinamică eficientă şi o poziţie încrezătoare. Designul său combină un limbaj clar de design exterior cu un interior luminos şi spaţios. Efectele speciale de iluminare şi sunet, selectate folosind următoarea generaţie a BMW iDrive, îmbunătăţesc experienţa de utilizator. Cele trei caracteristici principale ale Neue Klasse – electric, digital şi circular – sunt extinse aici pentru a include o a patra dimensiune. Plăcerea de a conduce care formează nucleul mărcii BMW este dusă la următorul nivel cu controlul propulsiei şi al şasiului, dezvoltat special pentru Neue Klasse, şi cu cea de-a şasea generaţie a tehnologiei BMW eDrive.’
Ne place insistența privitoare la „plăcerea de conduce’, pentru că asta ar trebui să ofere orice automobil în mod prioritar, dincolo de plăcerea de a butona sau a lăsa amprente pe un touchscreen cât mai mare.
„Neue Klasse înseamnă condusul unui BMW la un nivel superior', explică Frank Weber, membru al Consiliului de Administraţie al BMW AG, responsabil pentru Dezvoltare. „BMW al viitorului va avea patru super-brains electronice complet noi: computere de înaltă performanţă care lucrează inteligent împreună pentru ceea ce, până acum, era procesat separat. Primul l-am dezvoltat complet intern. Acesta integrează întregul sistem de propulsie şi dinamica de condus cu o putere de calcul de până la zece ori mai mare. Al doilea va permite următorul salt înainte în condusul autonom', continuă Weber. „În continuare, vom combina patru unităţi de control principale într-un singur computer de înaltă performanţă. Rezultatul va fi o performanţă mai dinamică, mai multă acuratețe, mai multă eficienţă şi chiar mai distractiv de condus.'
Deocamdată, latura lui BMW Neue Klasse X cu care putem interacționa cel mai mult rămâne designul. Sintetizând ceea ce am notat la începutul articolului, minimalismul și-a lăsat amprenta la scară mare asupra viitorului SAV de la BMW. Ne place că noul SAV trece nuanțat la promovarea unui mesaj formal integrat, lăsând în urmă tratarea prin colecții de mesaje generate prin numărul, opulența și sofisticarea detaliilor puse la un loc în cantități consecvente. Avem și aici o opinie din parte mărcii, care vorbește despre această schimbare, evitând orice termeni marcanți – în fond, avem de-a face cu o revenire a imaginii BMW la (o nouă) esență: „Modelele X vor păstra întotdeauna un caracter puternic: monolitice, curate şi cu o interpretare verticală foarte distinctă a semnăturii luminoase BMW.', după cum a declarat Adrian van Hooydonk, directorul BMW Group Design.
Despre interior, este de așteptat ca aparenta simplitate să ascundă o complexitate încă nemaivăzută. BMW Panoramic Vision proiectează informaţii-cheie pe toată lăţimea parbrizului. Acesta va fi completat în modelele de serie ale Neue Klasse de BMW 3D Head-Up Display îmbunătăţit.
Ecranul central al lui BMW Vision Neue Klasse X este integrat elegant în panoul de instrumente, oferind ambilor pasageri din faţă acces optim la toate funcţiile de infotainment. Culorile afişate nu sunt transferate doar la lumina ambientală, ci şi la suprafeţele textile iluminate din spate ale panoului de bord. Rămâne de văzut dacă interiorul mașinii de serie va fi atât de lipsit de butoane fizice cum este al conceptului (dacă ne luăm după aceste prime imagini oficiale), în lumina noilor orientări privind siguranța de la Euro NCAP. Acestea susțin că butoanele fizice sunt preferabile comenzilor din meniuri pe touchscreen.
Personal Sound Experience (experienţa sonoră personalizată), prezentat pentru prima dată cu noul HYPERSONX WHEEL, deschide noi posibilităţi. Cu această funcţie digitală, pasagerii automobilului se pot bucura de sunetul lor preferat în orice călătorie. Sunetul, generat în timp real şi ajustat cu o simplă atingere pe HYPERSONX WHEEL, este o contribuţie inovatoare la experienţa de utilizator captivantă şi completă, care transformă interiorul BMW Vision Neue Klasse X într-un spaţiu de experienţă personală.
Cum se traduce semnificația acronimului „Bayerische Motoren Werke’ în cazul lui BMW Vision Neue Klasse X? Sperăm la un mesaj convingător din partea celei de-a şasea generaţii a tehnologiei BMW eDrive. Pe lângă motoarele electrice îmbunătăţite, pachetul de baterii foloseşte celule de baterii litiu-ion noi, rotunde, cu o densitate de energie volumetrică cu peste 20% mai mare decât cea a celulelor prismatice utilizate anterior. În combinaţie cu trecerea la un sistem de 800 V, acest lucru va îmbunătăţi viteza de încărcare cu până la 30% – permiţând automobilelor ca în doar 10 minute să se încarce suficient pentru o autonomie de 300 km. De asemenea, a şasea generaţie BMW eDrive oferă autonomie mai mare cu până la 30%. Când vine vorba de aerodinamică, BMW Vision Neue Klasse X se remarcă cu o nouă valoare de top impresionantă: o rezistenţă redusă cu 20% faţă de un model comparabil din portofoliul actual. Noile modele de anvelope şi un sistem de frânare special pentru automobile electrice contribuie la creşterea eficienţei generale a maşinii cu până la 25%.