Duster este un model crucial în dezvoltarea Dacia la nivel internațional și, alături de Sandero, noul lider al vânzărilor europene pe trimestrul întâi din 2024, constituie baza succesului constructorului de la Mioveni într-o piață dominată de multe probleme și amenințată constant de expansiunea chinezilor. Cât de fit este noul Duster pentru toate aceste provocări?
Designul noului Duster exprimă robustețe și încredere, iar combinația dintre caroseria vopsită în noua culoare Sandstone și elementele din Starkle creează un contrast excelent.
SudulSpaniei, în special zona Malaga – Cadiz, este locul ideal pentru teste, mai ales primăvara, așa că am dat curs invitației Dacia de a vedea cum se comportă noul Duster pe drumurile virajate ale zonei montane costiere din apropierea Gibraltarului. Nici nu mai trebuie să spun că peisajul este senzațional, că am avut parte de temperaturi plăcute de peste 20 de grade și soare cât cuprinde, iar drumurile, fie ele de asfalt sau teren accidentat, ne-au ajutat să ne facem o idee cuprinzătoare despre ce înseamnă, dincolo de designul exterior/interior, cea mai importantă schimbare a celei de-a treia generații Duster, platforma CMF-B, cea care se găsește acum pe toată gama Dacia, cu excepția lui Spring.
Din lateral se remarcă alura dinamică, proporțiile schimbate ale caroseriei cu linia mediană înaltă și suprafețele vitrate sensibil mai înguste.
Așa cum promiteam încă de la avanpremiera din noiembrie 2023, după lansarea oficială de la Geneva din februarie, a venit în sfârșit rândul testelor internaționale, la jumătatea lui aprilie.
Versiunea 4×4 se descurcă în teren accidentat mai bine decât majoritatea concurenților direcți.
Împărțiți pe echipe de câte doi, am început testul chiar de cum am ajuns la aeroportul din Malaga, alegând din cele patru rute alternative pe cea mai lungă, de aproximativ 200 km, care ne-a dus pe drumuri naționale, autostradă și câteva orășele pitorești, presărate de-a lungul coastei mediteraneene, dar și în zona muntoasă din Andaluzia, cu serpentine și porțiuni împădurite, traseul mixt fiind ideal pentru a testa calitățile platformei în ceea ce privește rularea pe asfalt. Prima etapă, în cazul echipei noastre, formată împreună cu colegul și prietenul meu Dan Scarlat, redactor-șef Top Gear, a fost dedicată versiunii Extreme Hybrid 140, în acea superbă nuanță Sandstone, un fel de alb-nisipiu, care contrastează perfect cu zonele acoperite cu Starkle, plusând foarte bine la imaginea de vehicul robust și sofisticat.
Dispare cromul de la exterior și pielea de la interior, fiind înlocuite cu Starkle și TEP micro-cloud lavabil, pentru durabilitate și caracterul reciclabil.
Trebuie spus, încă din start, că designul lui Duster a fost unanim apreciat încă de la avanpremieră, prezentarea în cadrul Salonului de la Geneva atrăgând ca un magnet publicul, standul Dacia fiind unul dintre cele mai vizitate, e drept, poate și datorită conjuncturii în care s-a desfășurat ediția din acest an. De această dată, vehiculele prezente la test au fost unele de serie, perfect funcționale, ajutându-se astfel să ne facem o idee și despre partea dinamică, dincolo de cea vizuală. Iar concluziile sunt unele cât se poate de bune, noul Duster ridicându-se la nivelul ambițiilor celor de la Dacia și Renault.
După exact 20 de ani de la lansare (odată cu primul Logan), Dacia spune adio platformei B0, Duster 2 fiind ultimul model produs pe baza acesteia.
Trecând, așadar, peste capitolul design, pe care l-am abordat extensiv în materialul precedent despre Duster, trebuie deschisă discuția despre platforma CMF-B, cea care se află acum pe întreaga gamă a constructorului, cu excepția lui Spring, cum ziceam. Această platformă modernă, competitivă și extrem de flexibilă, oferă Daciei o mare versatilitate, permițând declinări în diferite versiuni dimensionale.
Chiar și cu multe zone acoperite cu plastic tare, texturarea diversă și gama coloristică foarte bine aleasă fac ambianța din interior foarte plăcută.
„Noua platformă CMF-B este un atu cheie pentru dezvoltarea gamei Dacia, acum și în viitor. Ea își demonstrează tot potențialul pe noul Duster, un vehicul care beneficiază de noi motorizări electrificate, eficiente, oferind prestații superioare, dar care își păstrează atractivitatea și accesibilitatea care au asigurat succesul său de până acum’, afirmă Patrice Lévy Bencheton, director Performanță Produs Dacia.
Chiar și cu multe zone acoperite cu plastic tare, texturarea diversă și gama coloristică foarte bine aleasă fac ambianța din interior foarte plăcută.
Într-adevăr, generația a treia abordează virajele cu mult mai multă încredere, tangajul lateral nu mai există, iar neregularitățile asfaltului sunt foarte bine înghițite de suspensie. Ruliul este redus cu 21%, confortul acustic fiind superior (-2dB), iar, pe lângă dinamica și ținuta de drum net superioare, avem mai mult spațiu interior, chiar dacă dimensiunile exterioare sunt similare. Amortizarea, transmisia și servodirecția au fost optimizate, iar rigiditatea crescută a punții spate este compensată în timpul conducerii off-road printr-un sistem de management electronic complet nou (+17%). Peste deformările ample mașina trece lin, chiar la viteze mari, în timp ce la cele mici și repetate nu se mai aude acel hurducăit intens, chiar și cu roți mari de 18 inchi. Fiind posesor de Duster II, tot timpul m-a deranjat zdrăngănitul numărului de înmatriculare spate, prins impropriu pe hayon. Absența acestui zgomot la noul Duster m-a dus inițial cu gândul că numărul ar fi fixat pe spoiler, ceea ce nu este real.
Motorizările hibride au o elasticitate remarcabilă și, chiar dacă pe versiunea de 140 de CP avem cu 10 mai puțini decât la motorizarea cea mai puternică a generației anterioare, acest lucru nu se simte, mașina fiind în continuare suplă și mai ușoară decât modelele concurente din clasă, cu toată tehnologia nouă îmbarcată. Iar aici avem destule noutăți: sistemul ADAS, noua transmisie 4×4 Terrain Control cu 5 moduri de conducere, auto, snow, mud/sand, off-road și eco, sistemul de control al vitezei în pantă (Downhill speed control – lasă în grija șoferului doar acționarea direcției), sistemul de încălzire în scaune și, în premieră, în volan, plus reglaje multiple ale scaunelor frontale, de această dată inclusiv reglajul înălțimii celui al pasagerului.
Dispariția din oferta Dacia a dieselului de 1,5 DCi întristează pe multă lume, dar sistemele hibride vin să îndulcească situația. Odată cu lansarea fratelui mai mare Bigster, Duster ar putea beneficia și de motorizări mai puternice.
Comportamentul noului Duster în teren accidentat este net superior oricărui concurent din clasă pe zona vehiculelor 4×4 non expert (fără transmisii speciale cu rapoarte scurte), lucru evident având în vedere unghiurile foarte bune de trecere (31°/36°) și o gardă la sol de 217 mm (cea mai mare din segment) pentru versiunea 4×4, testată de noi în sesiunea a doua. În plus, noul sistem info All Road, cu ecran central de peste 10 inchi, afișează în timp real unghiul de înclinare laterală, cel de tangaj la urcarea și coborârea pantelor/rampelor, precum și repartizarea puterii între punți. Suprafețele acoperite cu Starkle de jur împrejur și scuturile colorate în masă fac ilizibile micile zgârieturi acumulate la sesiunile de off-road, caroseria fiind minim expusă la extremități.
Caracterul eco-smart al noului model rezidă nu numai din faptul că este construit din materiale reciclate în proporție de 20%, ci și din gama extensivă de accesorii pe care le poți comanda opțional. Singura chestie e că sunt cam scumpe, dar fac viața celor aventuroși mult mai ușoară când vine vorba de ieșirile în natură. De exemplu, accesoriile care pot fi atașate la interior, prin sistemul YouClip, ca lampa, suportul smartphone, gentuța, suportul 3 în 1 sau cel de tetieră pentru tablete costă 31, 65, 54, 60 și, respectiv, 32 de euro, ceea ce, mie personal, mi se pare cam mult. De asemenea, puteți opta pentru suporturi de pavilion (195 de euro pentru biciclete și 357 pentru portbagaj extern), trepte (411 euro/pachet), cârlig de remorcare (de la 439 de euro), cort (380 de euro) sau antenă aripioară de rechin (42 de euro), ceea ce va duce prețul unui Duster full echipat la peste 30000 de euro.
Punctele de prindere pentru sistemul de accesorii YouClip sunt poziționate pe planșa bordului, consolă, spatele scaunelor frontale și în portbagaj, inovația Dacia fiind extrem de eficientă mai ales pentru activitățile outdoor.
Pack Sleep este disponibil și pe noul Duster, iar portbagajul de pavilion poate susține o greutate totală maximă de 80 kg. Aviz amatorilor de activități outdoor.
Designul iconic al posteriorului noului Duster va influența modelele viitoare ale constructorului, stopurile triunghiulare 3D fiind spectaculoase. Numărul amplasat pe hayon nu mai zdrăngăne ca la generația a doua.
Oricum, oferta este polivalentă, iar cel mai important aspect este că noul Duster este o mașină de încredere, cu mult potențial și un raport preț/echipare încă imbatabil (chiar și cu invazia de modele chinezești), acum cu două echipări superioare, Extreme și Journey, iar producția sa este planificată exclusiv la Mioveni cu o cotă de export de circa 90% din producție.
Date tehnice | Hybrid 140 | TCe 130 (4×2/4×4) | ECO-G 100 |
Motoare (ICE/electric) | 4 cilindri/2 | 3 cilindri turbo/1 | 3 cilindri/0 |
Emisii CO2 (g/km) | 114 | 124/133 | 126 |
Cilindree (cmc) | 1598 | 1199 | 999 |
Putere maximă (CP) | 141 | 130 | 100 |
Cuplu maxim (Nm) | 148 | 230 | 160 |
Viteză maximă (km/h) | 160 | 180 | 168 |
Consum mixt (l/100 km) | 5,1 | 5,5/6,1 | 10,5 |
Rezervor (l) – combustibil | 50 – benzină | 50/55 – benzină | 50 – benzină + 51 – GPL |
Transmisie/cutie | Automată/4+2 trepte | Manuală/6 trepte | Manuală/6 trepte |
L/l/h (mm) | 4343/1813/1656 | 4343/1813/1661 | 4343/1813/1656 |
Portbagaj (l) | 453 + 80 kg pav. | 430/456 + 80 kg pav. | 517 + 80 kg pav. |
Masă proprie/sarcină utilă (kg) | 1422/490 | 1346/496 – 1436/505 | 1308/489
|
Preț (euro) | de la 26 650 | de la 23 100 | de la 18 800 |
Chiar am fost surprins de denivelările pe care le poate aborda noul Duster 4×4.
Verdict
Ca posesor de Duster II, am fost extrem de curios să văd nivelul evoluției noii generații și am fost surprins că, dincolo de designul extrem de plăcut și desirabil, mașina oferă acum calități dinamice remarcabile, anulând practic toate diferențele dintre ea și concurenți la capitolele unde, tradițional, stătea mai slab. Deși prețurile sunt evident mai mari și având în vedere că aproape 70% din clienți aleg versiunile superioare de echipare, oricum mai scumpe, Duster reușește cumva să rămână abordabil, la limită, dar cu un raport încă bun preț/echipare, ceea ce îi conferă certe avantaje concurențiale.