Electromobilitate: „next level” va fi mai jos. Cum s-a ajuns acum la plafonarea pieței și ce urmează în 2024?

vezi galeria foto

Cea de-a doua parte a anului 2023 a consemnat o scădere a cererii de automobile cu propulsie 100% electrică pe mai multe dintre piețe importante la nivel global. După ce i-ai convins pe cei mai sensibili dintre clienții cu profil eco să dea bani mulți pe mașini cu autonomie relativ redusă și (bună parte din ele) destul de insipide la conducere, în condițiile unei infrastructuri de alimentare limitate, ce altceva putea să urmeze? Dar producătorii au „văzut asta venind’ și calibrarea ofertei de EV-uri pentru viitorul apropiat confirmă că ei s-au pregătit să reîncarce demersul electromoilității.


După cum ne-a învățat experiența, automobilele mai mici și mai ieftine se vând în număr mai mare. Condițiile tehnologice actuale și costurile ridicate de fabricație ale EV-urilor i-au forțat pe producătorii auto consacrați să înceapă ofensiva electromobilității la prețuri ridicate, implicit în clasele superioare (vehicule cu lungime de peste 4,5 m), unde poți să susții justificat că ofertele tale au, cumva, un caracter premium și reprezentativ. Dar în 2023 au apărut deja semne ale plafonării sau chiar reducerii pieței.


Fără sistemele de bonusuri disponibile în multe țări, prețurile automobilelor electrice din segmentele entry-level ar fi fost realmente descurajante. Tendința este să se renunțe bonusuri, dar faptul urmează (așa ar fi firesc) să fie compensat de reducerea costurilor în cadrul industriei, pe măsură ce aceasta se adaptează în termeni de eficiență producitvă și furnizori de componente la exigențele specifice electromobilității. Ca urmare, EV-urile din clasele mini și mică din noile generații ar trebui să devină mai atractive ca preț în viitorul apropiat. De exemplu, se știe deja că Renault 5 E-Tech va fi mai ieftin decât deja cunoscutul Renault Zoe.


Dincolo de toate acestea, avantajul de spațiu interior pe care mizează EV-urile în comparație cu vehiculele cu propulsie ICE (combustie internă) ar putea reorienta interesul clienților potențiali către mașini din clasa imediat inferioară (de la compactă la mică, respectiv de la mică la mini). Adăugăm aici și efectul colateral al unui preț mai mic în virtutea diferenței de clasă în favoarea reorientării.


Așadar, cele mai recente lansări și cele programate pentru anul 2024 reflectă o accentuare a promovării electromobilității în clasele mini și mică. Câteva exemple: MINI și MINI Countryman electrice, Jeep Avenger, Renault 5, viitorul Renault Twingo, Volvo EX30, noul Hyundai Kona electric și Toyota Urban SUV (prezentat ca și concept, dar cu clare perspective de producție), viitorul VW ID.2. După cum se observă, destule dintre aceste exemple nu au un predecesor direct. Toate aceste mașini au lungimi care se opresc sub pragul de 4,4 m. Sunt de așteptat autonomii care să tindă la 450 km și perfecționări sesizabile ținând de rafinamentul funcționării – asta desigur, în comparație cu cazul actualelor EV-uri din segmentele de piață entry-level.


Rămâne de văzut dacă eforturile creative ale mărcilor care au propus EV-uri în segmentele entry-level (VW ID.3, Renault Zoe, Hyundai Kona Electric – prima generație) vor fi răsplătite pe viitor cu un avantaj de imagine sau dacă propunerile noi și tentante vor eclipsa tot ceea ce s-a făcut până acum în materie. Să nu trecem cu vederea: vor veni propuneri despre care încă nu știm mare lucru și de la chinezi.

CITEȘTE ARTICOLE SIMILARE