În primul său test comparativ, Focus cel împrospătat întâlnește două compacte deosebit de capabile: Ceed și Golf.
Clasa compactă cu motoare pe benzină unde schimbi singur treptele? Această ecuație sună cumva depășită și ne aduce aminte de vremuri apuse deja. Dar chiar dacă nu mai corespunde tendințelor actuale, apreciem faptul că, pentru moment, nu vorbim despre timpii de încărcare, capacitatea acumulatorului sau frica de autonomie, ci despre consumul de combustibil, transmisii și despre conducerea în sine. Iar Kia Ceed, VW Golf și Ford Focus sunt excelente la asta.
Compania cu sediul în Köln tocmai l-a reîmprospătat pe acesta din urmă, oferindu-i un sistem de infotainment revizuit, cu un ecran tactil de mari dimensiuni și cu un peisaj al comenzilor fizice mult redus. Da, unitatea multimedia se ocupă acum și de controlul climatizării. Nu suntem de părere că este atât de bun, deoarece, de multe ori, este mai complicat, iar Focus nu face excepție. La urma urmei (și spre deosebire de Golf), cei mai importanți parametri precum temperatura, nivelul ventilației și încălzirea în scaune sunt afișați permanent în partea inferioară a display-ului.
Ceed, care utilizează în continuare o unitate tradițională de control climatic, îi aduce un aer mai clasic. În general, la Kia există mult mai multe butoane, dar pot controla rapid toate funcțiile mașinii.
„Okay, Ford, iar tehnologia își semnalează atenția prin intermediul unei spirale rotative. Dar la scurt timp după aceea, sistemul se dovedește a fi obtuz. Computerul înregistrează imediat unele nume de străzi ca următoarea destinație pentru navigație, însă altele se cer repetate de trei ori. În cazul confuziilor, sistemul te roagă fără încetare să repeți.
Nu este și cazul concurenților de la Kia și VW, în care ambele sisteme de recunoaștere a vocii funcționează mult mai bine. În special „creierul’ lui Golf se arată mai evoluat în ceea ce privește comunicarea și timpii de procesare. În plus, numeroasele sisteme de asistență lucrează deosebit de bine. Exemplu: sistemul de recunoaștere a semnelor de circulație funcționează perfect, viteza este reglată în timp util înainte de a intra într-un oraș. Cruise control-ul adaptiv reglează și viteza detectată în Focus. Din păcate, mult prea târziu, ceea ce face ca sistemul să fie de prisos.
În ceea ce privește calitatea, Ford rămâne în urma Kia și VW. Este vizibil mai ușor de depunctat aici, aspect lesne de observat la căptușeala subțire a portbagajului. Mai serioase, însă, sunt scaunele din față, care dispun de un burete surprinzător de moale, deși respectă certificarea AGR. Suportul lateral cedează vizibil în viraje. Scaunele mai masive din Ceed te țin mai bine pe poziție, în timp ce scaunele din Golf sunt mai ergonomice. În ceea ce privește poziția la volan, VW câștigă în mod clar, fiind cel mai potrivit pentru călătoriile pe distanțe lungi.
Motoarele pe benzină de 150 până la 160 CP pot părea rapid copleșite, chiar și în SUV-urile mici. Totuși, discuția noastră se concentrează în jurul unor compacte de 1,3 tone, care sunt puse energic în mișcare de motoarele cu ardere internă. Chiar și la Fordul mai lent (în ciuda motorului electric de 19 CP), sentimentul de putere insuficientă nu apare vreodată. Pierderile de cuplu pe întreaga plajă a turometrului nu sunt de temut.
Aici avem un tricilindru de un litru, bine izolat și care se ridică fără probleme la nivelul unităților cu patru cilindri. Din păcate, nu există avantaje în ceea ce privește consumul, fiind în linie cu celelalte modele. Nici măcar în urma probei de condus economic, nativul din Köln nu se poate desprinde de Kia, iar sistemul de recuperare funcționează imprevizibil. Se simte ca și cum mașina merge cu frâna de mână trasă atunci când se eliberează accelerația. Pe de altă parte, un real avantaj este reprezentat de pornirea lină a motorului datorită starter-generatorului.
Drumurile virajate se simt cel mai bine din spatele volanului lui Focus datorită șasiului specific versiunii ST-Line. Dar VW-ul mai rezervat mulțumește și el cu direcția reglată automat și prietenoasă cu feedback-ul. În plus, șasiul reglabil în mai multe etape realizează cel mai elegant echilibru între hard și soft. Nici Ceed, care este destul de moale, dar confortabil, nu poate ține pasul.
Când vine vorba de costuri, Kia aproape că iese din discuția noastră, fiind din cu totul altă ligă. Nu doar prețul este fierbinte, ci și garanția de șapte ani care aduce șase puncte în plus față de Golf și mai multe șanse la revânzare, adică mai multe puncte. Față de Focus, de la care se deplasase cu doar un punct până la momentul totalului intermediar, capitolul costuri o aduce pe Kia la doar două puncte distanță de Golf. O mașină atât de bună pentru atât de puțini bani – o ecuație care nu se va demoda vreodată.
Locul ocupat
- VW Golf – Cu puncte forte vechi, infotainment îmbunătățit și asistenți inteligenți, scumpul VW își asigură victoria. 552 de puncte
- Kia Ceed – Cu aproape niciun punct slab, cu o experiență plăcută de condus și costuri corecte, coreeanul este câștigătorul clar la raportul preț-performanță. 550 de puncte
- Ford Focus – În ciuda noului sistem de operare și a propulsorului mild hybrid, obține doar locul trei. Însă când vine vorba de condus, este înaintea Kiei. 538 puncte
Verdict
Victoria Golfului a fost pusă în pericol doar de prețul său ridicat, așa că Ceed, care a avut succes pe tot parcursul, dar s-a dovedit a fi mai puțin confortabil, s-a apropiat de german la doar două puncte. La fel de strâns este și duelul dintre Ford și Kia în ceea ce privește costurile, însă noul infotainment și sistemul mild hybrid nu aduc avantaje notabile Focusului împrospătat.