Ford Maya – vehicul funcțional, nu doar concept! Cam așa ar fi putut să arate succesorul seriei Ford Capri în a doua parte a anilor 80 sau, în cazul pieței nord-americane, coupe-ul modern situat în gamă mai jos decât Mustang (rol preluat în 1988 de Ford Probe). Și s-a investit mult în acest proiect!
Vă amintiți de filmul Ford v Ferrari (2019)? Pentru că Enzo Ferrari nu a consimțit la condițiile de preluare propuse de Ford, a rezultat un conflict care s-a tranșat pe circuitele de competiție. Situații aparte între marca din originară din Detroit și italieni s-au manifestat nu numai în motorsport, ci și în domeniul designului. Cazul coupe-ului Ford Maya, proiect pentru care a fost solicitată implicarea lui Giorgetto Giugiaro, este un bun exemplu.
Încep prin a nu înțelege decizia de a-l contacta pe Giugiaro (Italdesign), știind că Ford deținea studioul italian Ghia încă din 1970. Pe de altă parte, este de înțeles demersul celor de la Ford a crea o mașină sport cu design Italian pe fondul tendinței conturate de Cadillac Allante (concurent pentru Mercedes-Benz SL având design Pininfarina) sau Chrysler TC by Maserati (efort creativ mai subțire, constând din asamblarea la Modena a unor variante customizate din seria LeBaron).
Colaborarea prima parte a anilor 80 dintre Ford și Italdesign a mers până la definirea completă a mașinii funcționale. Coeficientul aerodinamic al caroseriei fusese optimizat până la respectabila valoare Cx=0,28, iar motorizarea V6 turbo amplasată longitudinal central (deci sportivitate afirmată!) urma să furnizeze aproximativ 250-300 CP la mașina de serie.
Până în 1985 au dost definite variante de caroserii fastback (Maya II ES) și în trei volume (Maya II EM). Asemănările cu Lotus Esprit sau Etna nu vor scăpa privitorilor avizați, dar Maya avea un interior ceva mai generos dimensionat decât al sportivelor proiectate de Giugiaro pentru britanici. Pe una dintre schițele de profil ale lui Ford Maya ES remarcăm chiar prezența inscripției 007 – probabil s-o fi gândit cineva că agentul James Bond ar putea să treacă, în viitor, de la Lotus Esprit la un Ford?
Oricum, nu mai contează. Coupe-urile pe care Ford le-a integrat până la urmă în ofertă au fost semnificativ mai anoste decât proiectul mid-engined dezvoltat cu Italdesign. În America de nord, Ford Probe a avut la bază paltforma tehnică Mazda G (tracțiune față), iar în Europa, Ford nu a mai propus niciun coupe definit ca atare până la apariția seriei Cougar (platformă Mondeo) din 1998. Cu siguranță, cei de la Opel s-au bucurat de asta, seria Calibra (lansată în 1989) „luând caimacul’ pieței de-a lungul unui deceniu de carieră comercială.