Noua acciza pe carburanti, introdusa in pretul de la pompa in luna aprilie a acestui an a dus la scaderea consumului intern de benzina si motorina cu 6,1% fata de acceasi perioada a anului trecut.
Guvernul a introdus din luna aprilie acciza suplimentară de 7 eurocenţi/litru la carburanţi pentru a colecta mai mulţi bani de la şoferi, dar statisticile oficiale arată o scădere abruptă, în aceeaşi lună, a vânzărilor de motorină şi benzină. În loc să crească proporţional cu scumpirea artificială a carburanţilor, afacerile din acest sector au scăzut cu peste 16%, trăgând automat în jos şi încasările bugetare din respectiva taxă.
Marii transportatori au avertizat, încă dinainte ca Guvernul să aplice acciza suplimentară, că vor pleca peste graniţă să alimenteze, combustibilul din România urmând să devină mai scump decât în ţările vecine. Din calculele lor a reieşit că, în urma acestui „exod al consumatorilor, dacă reducerea consumului intern ar fi mai mare de 13,5%, s-ar anula practic plusul câştigat la buget de pe urma noii accize. Iată că, în aprilie, reducerea consumului intern a fost de peste 16%.
Astfel, aceasta decizie acitioneaza ca un bumerang catre Guvern, care a crescut taxele catre populatie, dar nu s-a ales cu nimic. Important este ca, intr-un final, tot cumparatorul de carburant de la pompa ramane cu paguba in buzunar.