Auto Bild a avut prilejul să îi ia un interviu fostului prim-ministru Dacian Cioloș. Actualul președinte al partidului Plus a vizitat redacția Libertatea, iar noi am considerat că este un moment oportun să discutăm despre câteva probleme presante ale momentului.
Interviul integral este redat mai jos.
Sebastian Toma: Am observat că folosiți o trotinetă electrică. Mergeți cu ea de multă vreme?
Dacian Cioloș: Da, o am de o lună – o lună și ceva. O țin în portbagajul mașinii. O mai folosesc în jurul biroului, în jurul casei și, cum a fost cazul de data aceasta, când am rămas blocat în trafic și ca să nu întârzii prea mult, am parcat mașina unde am putut și am luat trotineta electrică.
În alte țări știu că este reglementat într-un anumit fel. De exemplu, în Franța le-a fost restricționată circulația, pe când în Germania, săptămâna trecută, le-a fost permisă circulația inclusiv pe șosea. Cum credeți că ar trebui să fie la noi?
Cred că depinde în fiecare țară de tipul de trafic și de modalitățile/oportunitățile pe care le poți oferi oamenilor să circule în siguranță – atât cu trotineta, cât și pe jos, cât și cu bicicleta și cu mașina. Cred că din perspectiva asta trebuie făcute regulile.
În primul rând, să te asiguri că oferi o infrastructură necesară pentru toate aceste mijloace de transport și, apoi, să stabilești regulile în așa fel încât, folosind infrastructura respectivă, fiecare să poată să circule în siguranță. La noi, acum se dezvoltă.
Într-adevăr, eu am văzut și în Belgia, și în Franța, și în Italia, spuneați de Germania, se dezvoltă foarte mult. Și se dezvoltă atât modelul acesta, în care oamenii se duc pur și simplu la serviciu cu trotineta, dar se dezvoltă și sistemul acesta de „sharing transport’, unde tot mai multe mașini electrice mici sau biciclete sau trotinete sunt accesibile tocmai pentru a reduce traficul auto, care este inevitabil să blocheze orașele mari, centrele urbane mari. Asta se întâmplă cam peste tot.
Ați încercat serviciile de închiriat trotinete electrice de la noi?
Nu le-am încercat deocamdată, pentru că am avut acces la această trotinetă și, cum v-am spus, mi se întâmplă asta de o lună și ceva. În ultimele două-trei luni am fost foarte mult plecat prin țară, dar în București devine aproape indispensabil un astfel de mijloc de transport alternativ la mașină, dacă vrei să-ți faci programul în funcție de agenda pe care ți-o stabilești.
Apropo de mijloace de transport alternativ, săptămâna trecută s-a schimbat legislația, iar cei care fac Uber/Bolt sau alte asemenea servicii pot fi amendați pe loc, din prima. Ce părere aveți despre această schimbare de legislație și ce ar trebui să se schimbe ca să fie și acele servicii în regulă?
Nu e deloc sănătos sa excluzi anumite servicii alternative de transport. Cred că trebuie găsite soluțiile ca să le poți pune în legalitate și să le poți permite oamenilor respectivi să ofere serviciile astea. Eu cred că, mai degrabă decât să le interzici și să îi amendezi, trebuie să îți bați capul și să găsești soluții.
Eu țin minte că, în 2016, noi începusem deja să ne gândim și e o situație mai complexă la care trebuie să ii găsim soluții, pentru că metoda „sharing’ e un tip de prestare de serviciu și trebuie să permiți ca lucrul acesta să se poată întâmpla, dar în același timp să permiți și serviciilor de taxi să reziste pe piață concurenței.
Considerați că este o problemă legislativă, fiscală sau ceva între cele două situații?
Toate regulile acestea trebuie stabilite în legislație, dar înainte să vii cu o legislație și înainte de a-i pedepsi pe oameni, trebuie să le oferi o alternativă. Cel mai ușor este sa îi interzici și să îi amendezi dacă nu respectă legea. Dar asta nu e o lege constructivă, nu e o lege care să ajute la rezolvarea unei probleme, ci o lege din tipul acela, al statului dictator, care știe el cel mai bine. Și unde cetățenii nu sunt ei stăpânii, ci devin aproape sclavi.
Acesta este un mod de lucru care dovedește inabilitate politică, în cel mai bun caz, și incompetență, în cel mai rău caz. Pentru că, înainte de a veni cu o lege restrictivă, trebuia să vii să propui oamenilor ăstora o alternativă, să stai de vorbă cu ei și să vezi în ce fel poți reglementa lucrurile în așa fel încât ei să poată să funcționeze și să poată să ofere serviciile.
Eu cred că, dacă interogăm cetățenii, dacă interogăm clienții, o să găsiți foarte mulți dintre ei care vor ca aceste servicii să rămână în continuare pe piață. Și, atunci, statul trebuie să găsească soluții de reglementare care să permită acestor servicii să existe.
În ultima perioadă ați călătorit destul de mult prin țară, în mod special – de multe ori și în calitate de șofer, nu doar pasager. Cum vi s-a părut că s-a schimbat infrastructura rutieră față de cum era în 2016-2017?
Nu s-a schimbat prea mult infrastructura rutieră națională, pentru că nu s-au investit prea mulți bani. Vedem că una dintre problemele mari pe care le avem în ultimii trei ani este lipsa investițiilor. Sunt orașe care încep să evolueze, unde se vede diferența și în investiția în infrastructură, dar și în intensificarea traficului.
Din ce în ce mai mult, trebuie să gândim și investițiile în infrastructură într-un proiect integrat cu planificarea urbană, mai ales în centrele urbane mari, pentru că soluția pentru descongestionarea traficului nu e doar investiția în infrastructură. Asta se pare că e dovedit: cu cât ai o infrastructură mai bună, cu atât traficul devine mai intens și atunci trebuie gândit un sistem integrat.
Și de urbanism, și de mod de gestionare a traficului, în paralel cu investițiile pe care le faci în infrastructura de transport, mijloacele de transport, toate sistemele de partajare a transportului, transportul urban – toate acestea trebuie integrate cât mai mult, ca să nu ajungem în situația în care, pe măsură ce centrele urbane mari se dezvoltă, să ajungem tot mai mult la blocaje. Din păcate, asta se întâmplă în București, cel puțin.
Având în vedere cum suntem acum și cum e situația, vedeți luminița de la capătul tunelului în situația asta? Credeți că se mai poate face ceva astfel încât să nu mai fie chiar atât de aglomerat și să fie ceva tangibil, pe care să îl prindem până la pensie?
Da, eu cred că e posibil, pentru că avem situații în care se găsesc soluții și se pun în aplicare soluții. Avem alte situații în care aleșii locali nu sunt interesați de asta, nu le pasă sau n-au competența necesară.
O să vină anul viitor alegerile locale și eu cred că va fi unul dintre subiectele care ar trebui să fie pe agenda publică și în dezbaterea publică pentru alegerile locale problema aceasta a traficului, care devine o problemă din ce în ce mai mult. Mai ales în centrele urbane mari.
Ați dori să le transmiteți ceva cititorilor noștri, șoferilor din România?
Nu știu dacă le pot eu transmite un sfat. Le spun doar că mă bucur să fiu unul dintre ei, unul dintre cei cărora le face plăcere și se relaxează conducând sau pur și simplu mergând pe stradă.
Mesajul pe care aș dori să îl transmit e ceea ce ne dorim fiecare dintre noi, fie că suntem în trafic la volan, fie că suntem pe jos, și anume: „Respect!’. Să ne respectăm unii pe ceilalți și să ne punem întotdeauna în locul celuilalt, în locul celui care e cu mașina în fața noastră, sau care ne depășește, sau a pietonului. Cred că de asta avem nevoie: să facem fiecare dintre noi un efort pentru ca, în condițiile astea de stres și de presiune, să putem să ne păstram cumpătul și să ne respectăm unii pe ceilalți.
Foto: Eli Driu