Din când în când, cele mai noi Jeep-uri pe care le poți cumpăra în România o zbughesc din showroom-uri și nu se opresc decât acolo unde nu mai este pic de asfalt.
Citește și:
Jeep Renegade – Pui de Wrangler pentru oraș
Jeep Grand Cherokee Trackhawk devine cel mai rapid SUV pe gheață
Jeep Adventure Day este – foarte pe scurt – o demonstrație off-road pe care iubitorii mărcii americane ar fi păcat să o rateze. În primul rând, pentru că cel din spatele volanului ești chiar tu. Și, din fericire pentru tine, cel de pe scaunul din dreapta ta este un profesionist în ale off-road-ului.
În ciuda aparențelor, nu toți cei care dețin (sau care au în plan să-și cumpere) un Jeep sunt familiarizați cu expedițiile în afara asfaltului. Motivul principal este, firește, lipsa de experiență; și fix asta încearcă să rezolve Jeep România prin aceste evenimente.
Înainte de „proba practică', participanților le este prezentat planul de acțiune și le sunt explicate atributele care fac o mașină să fie validă în off-road. Le voi înșirui în mod aleatoriu: unul dintre ele este tracțiunea – capacitatea vehiculului să livreze cuplu pe roata care are aderență, sau abilitatea sa de a canaliza în mod egal cuplul pe două, sau pe toate patru roțile în același timp.
Al doilea este garda la sol – unde includem și designul consolelor față și spate: cu cât garda la sol este mai generoasă (și consolele mai mici) cu atât ai mai multă libertate în manevrarea vehiculului peste obstacole.
Un al treilea atribut specific unei mașini de teren este cursa suspensiei, care conferă flexibilitate în deplasare și sporește șansele ca toate roțile să aibă contact cu solul. Nu în ultimul rând amintim de adâncimea vadului, care se traduce prin capacitatea unui vehicul de a trece printr-un apă fără să-și prăjească circuitele sau să-și înece admisia.
Toate acestea ne-au fost explicate în mod teoretic folosind mașinile din dotare: Wrangler, Compass și Renegade. Dintre ele, cel mai pregătit pentru incursiuni în off-road este, firește, noul Wrangler, pe care deja l-am văzut în acțiune la Jeep Winter Tour, versiunea de iarnă a Jeep Adventure Day.
Am învățat și că nimic din ceea ce știi (sau afli) nu te pregătește pentru probele practice de pe circuitul TCS Racing Park din Ciolpani, locul unde s-a ținut evenimentul. Dacă urcarea unei rampe de 30 de grade, sau coborârea unei pante de 35 de grade am reușit să le dovedesc fără panică, obstacolul care a împins Wranglerul într-o înclinație laterală de 25 de grade a fost distrugător de nervi. Odată trecut, am și înțeles cât de sigur pe el este Wrangler în astfel de situații: mult mai sigur decât majoritatea celor care se află în spatele volanului.
Este suficient să te uiți la Wrangler ca să știi că a fost construit fix pentru astfel de situații. Asta face performanțele lui Compass și Renegade să fie cu atât mai surprinzătoare. Acestea au avut un traseu ușor diferit, dictat de consolele față mai joase, însă modul în care s-au descurcat nu le-a făcut în niciun fel mai puțin lăudabile.