BMW Group trece la alimentarea cu electricitate a sistemelor de purificare a gazelor de evacuare din fluxurile tehnice de vopsitorie. Noua abordare tehnologică permite ca temperaturile ridicate necesare pentru purificarea termică a evacuării din cabinele de vopsire şi zonele de uscare să fie realizate acum cu electricitate în loc de gaz. Astfel, se va renunța la utilizarea gazului natural pentru acest proces de producţie, ca urmare fiind eliminate și emisiile implicite de CO₂.
Michele Melchiorre, director BMW Group pentru Sisteme de Producţie, Planificare, Atelier de Instrumente, Construcţie de Uzine: „Pentru alte procese de vopsire cu consum mare de energie, cum ar fi uscarea automobilelor şi încălzirea apei, există deja soluţii pentru lucrul fără gaz natural. Aşadar, purificarea electrică a evacuării este pasul final pentru ca atelierele de vopsitorie ale BMW Group să-şi deruleze activitatea cu energie regenerabilă în viitor”.
Primele sisteme au fost deja testate la uzina din Regensburg şi la BMW Brilliance din China, iar uzina din Dingolfing a transformat o linie de vopsire pentru a utiliza noul sistem în producţia de serie. Când cea mai nouă fabrică a BMW Group va fi pusă în funcţiune la Debrecen în 2025, va folosi doar noua metodă.
Numele tehnologiei BMW de purificre fără gaz este eRTO (oxidare termică regenerativă electrică). Vorbim aici de un proces prin care substanţele gazoase sau vaporoase sunt arse la temperaturi de până la 1.000° Celsius. Spre deosebire de metodele anterioare, funcţionează exclusiv cu energie electrică.
Înainte de a fi eliberate în atmosferă prin coşuri, gazele evacuate din cabinele de vopsire şi zonele de uscare sunt purificate pentru a preveni ca solvenţii din atelierul de vopsire să dăuneze mediului. Acest lucru se face prin trecerea acesteia printr-un pat de mediu ceramic, unde reziduurile de solvent sunt arse. Pentru a face acest lucru, aerul trebuie încălzit la temperaturi foarte ridicate într-un interval scurt de timp. Energia necesară pentru a face acest lucru era furnizată doar prin arderea de gaze naturale. Sistemul inovator eRTO face posibilă acum purificarea evacuării fără combustibili fosili şi doar prin utilizarea energiei electrice din surse regenerabile.
Sistemul eRTO este instalat între cabina de vopsire, procesul de uscare şi coş. Energia termică este recuperată de un pat ceramic plat, cu o grosime de doi metri, unde temperaturile ajung până la 1.000° Celsius şi care serveşte drept recuperator. Tijele electrice de încălzire încălzesc ceramica din jur şi, deoarece cea mai mare parte a căldurii este reţinută, cu scăpare doar în cantităţi mici, o sarcină conectată de doar câteva sute de kilowatt este suficientă pentru ca sistemul să funcţioneze. Noul proces reduce la zero astfel emisiile de CO₂.
Sistemul eRTO a fost testat iniţial în cadrul operaţiunilor curente ale atelierului de vopsitorie de la uzina BMW Group din Regensburg. Acesta este validat suplimentar la BMW Brilliance Plant Lydia din China, unde un sistem eRTO este folosit pentru a purifica evacuarea din sistemul de uscare pentru capotele auto. Prima unitate BMW Group europeană care utilizează tehnologia în operaţiunile de vopsit în serie este uzina din Dingolfing, unde prima dintre cele patru linii de vopsitorie a fost deja convertită pentru purificarea electrică a gazelor evacuate. Mai multe astfel de sisteme sunt planificate pentru reţeaua de producţie, iar noua uzină din Debrecen va utiliza exclusiv sisteme eRTO.