Consideră cineva că știe fix cum vor evolua automobilele în viitor? Chestii de genul: SUV-urile vor domina piața, designul tinde spre depersonalizare, nu mai ai ce noi variante de caroserie să scoți și producătorii neasiatici vor fi terminați? Proaspăt lansatul Ford Mondeo chinezesc „dă șah’ multor preconcepții de acest fel.
Societatea mixtă Changan Ford produce în China automobile familiale sub marca Ford iar evoluția sa nu prea este sincronizată cu ceea ce fabrică alte extensii industriale în care este implicat Ford în toată lumea. În oferta chinezească numele tradițional Escort coexistă cu Focus (în Europa, Focus l-a înlocuit pe Escort), iar gama constituie un amestec amplu de serii cu origine europene și americane, mergând de la EcoSport și până la Explorer, trecând prin Taurus, Zephyr și relativ recent lansatul Ford Evos. Avându-și sediul la Chongqing, Changan Ford mai produce și automobile cu specific premium sub marca de origine americană Lincoln. În cel mai favorabil al al său de până acum (2016) Changan Ford a asamblat 957.495 de automobile.
Nu degeaba l-am menționat pe Ford Evos câteva rânduri mai sus. Acest automobil a fost prezentat de către Changan Ford anul trecut și a impresionat prin neobișnuita îmbinare de configurație sedan cu crossover-SUV (așa ceva nu s-a mai văzut decât la fostul Volvo S60 Cross Country și Dacia Logan Stepway). Dincolo de înfățișarea surprinzătoare a lui Ford Evos (un mare sedan fastback înălțat) se putea ghici că trebuie să fi existat și o intrepretare „de stradă’ a designului respectiv, adică un sedan propriu-zis.
Paranteză. Atât în Europa, cât și în America, preferințele clienților care trag la mărcile mainstream tind să se îndepărteze de genul sedan, considerat anacronic și nepractic. Cum se face că în China nu este la fel? În cultura chineză este larg acceptat faptul că tot ceea ce există este pătruns de un spirit propriu și are viață în sine. Implicit, automobilul are ceva de ființă (în fond, automobilele au și nume, nu-i așa?). Chinezii tind să facă o asociere afectivă între automobil și animăluțul lor de companie favorit și purtător de noroc – dragonul. Dragonul are cap, corp și coadă. Sub formă de sedan, automobilul are cap, corp și coadă – motiv pentru care sedanurile sunt în mod special simpatizate de chinezi.
Iată că bănuiala asociată cu prezentarea lui Ford Evos, anume că trebuie să fie și un sedan prin apropiere, tocmai a fost confirmată de lansarea noului Ford Mondeo chinezesc. De Evos și Mondeo se așteaptă o redresare a vânzărilor, care au intrat în declin în 2017. În dezvoltarea proiectelor Evos și Mondeo a fost implicat noul China Design Center, pe care Changan Ford l-a deschis în 2019 la Shanghai. Mai avem aici ceva inedit de menționat: s-ar zice că mărcile occidentale nu vor dispărea prea curând în fașa celor asiatice, din moment ce asiaticii înșiși au o anume înclinație de a cumpăra automobile de la mărci străine, mai mult sau mai puțin premium.
Până una-alta, este că noul Ford Mondeo „made in China’ arată cam bine? Ford a comunicat că la baza aspectului său a fost pus un nou limbaj de design, numit local „Puterea Energiei Progresive’ (Progressive Energy in Strength). Acestea fiind spuse, ne-ar plăcea să vedem și în Europa noua generație Ford Mondeo (Lxlxh 4935x1875x1500 mm, ampatament 2945 mm)? Acesta ar putea să revendice moștenirea elegantelor și apreciatelor Ford Granada (că de Scorpio, mai bine nu ne amintim).