Speranţa moare ultima. Clar! Dar ce sperăm de această dată? Şase numere corecte sunt la loc de cinste pe lista de dorinţe. Nu numai la loterie, ci şi pentru noul Audi RS 4 Avant. Numai de-ar fi noul V6 biturbo la fel de reuşit ca marele V8 al modelului anterior…
Primul RS 4, produs între 1999 şi 2001, s-a bazat pe motorul cu şase cilindri, înainte de a fi urmat de două generaţii cu motoare zdravene cu opt cilindri. De această dată, noul Audi RS 4 Avant dispune de un V6 de 2,9 litri, care dezvoltă, ca şi în cazul modelului anterior, 450 CP, în timp ce vizual se arată mai degrabă blând decât dur. Câteva elemente aerodinamice mici şi detalii specifice, precum şi pasajele roţilor mai late cu trei centimetri le dezvăluie cunoscătorilor bestia care stă în faţa ochilor lor.
La conducere, RS 4 foloseşte întreaga gamă a claviaturii, de la discret la obscen de evident. Chiar de la apăsarea butonului de start, sunetul care explodează din cele două ţevi ovale este atât de violent, încât vecinii sunt aruncaţi direct din pat dimineaţa. O chestie de gust, dar impresionant, oricum. |n modul Comfort, însă, RS 4 pluteşte pe drumurile din oraş şi din afara acestuia perfect izolat şi cu o suspensie reglată confortabil-sportiv. As ta până când apăsăm mai ferm pedala de acceleraţie sau comutăm modul de rulare pe Dynamic. Atunci, motorul cu şase cilindri îşi adună toate forţele (600 Nm de la 1900 rpm) şi propulsează dulapul de lux într-un sunet de canonadă: 4,1 secunde îi ia atletului cu tracţiune integrală pentru a ajunge la 100 km/h, aşa că cifrele de pe tahometrul digital par că se opresc direct acolo.
Cu sistemul de evacuare sport opţional, totul sună într-un cu totul alt registru: e suficientă o atingere uşoară a acceleraţiei şi totul bubuie în spate. Un motor cu opt cilindri ar mormăi încă liniştit în aceste condiţii, dar plăcerea pe care o generează la conducere nu este deloc afectată de sunetul ceva mai ascuţit al unităţii cu şase cilindri.
Drumurile virajate de munte sunt probabil mediul ideal al acestui break atletic, mai ales că direcţia răspunde precis şi incisiv, fără a fi prea agitată. Audi îşi croieşte drum suveran prin acele de păr, frânele cu discuri de 375 mm asigură o putere de oprire impresionantă. Pentru o sumă deloc neglijabilă (în jur de 6.000 de euro) se pot comanda discuri ceramice, un diferenţial sport fiind, de asemenea, în program. Cutia de viteze Tiptronic cu opt trepte schimbă expert şi asigură în orice moment rezerve corespunzătoare. Dar, în ciuda puterii sale, RS 4 nu este niciodată prea dur, vertebrele rămân la locul lor. Scaunele sport bine profilate îl menţin pe şofer în poziţie, numai tetierele integrate ar fi putut fi o idee mai înalte.
La 250 km/h se termină, cine doreşte să atingă 280 km/h trebuie să plătească: 1.500 de euro costă 30 km/h în plus. |n altă ordine de idei, RS 4 Avant vine în standard cu un pachet foarte generos: faruri LED, o caroserie coborâtă cu 7 mm şi suspensie sport, scaune sport îmbrăcate în piele şi încălzite… Pe scurt, un pachet care l-ar putea face să treacă drept o maşină sport foarte confortabilă. Faţă de o maşină sport, însă, RS 4 Avant are un atu fenomenal: este atât de practic! Portbagajul înghite, ca şi în cazul unui Avant civilizat, între 505 şi 1.510 litri de bagaje, iar în spatele celui de la volan, chiar şi cei înalţi pot călători confortabil. Chiar dacă ar prefera, cu siguranţă, locul de la volan.
Un Audi RS 4 Avant costă în jur de 80.000 de euro în configuraţia de bază, cu câteva echipamente opţionale utile probabil că trece de 100.000 de euro. Iar dacă familia nu îţi susţine pasiunea, probabil că ultima speranţă rămâne în cele şase numere de la loterie.
Verdict
Şase în loc de opt cilindri – ceea ce suna ca o pierdere de plăcere se dovedeşte a fi punctul său forte. RS 4 Avant este în continuare un all-rounder sportiv cu o putere imensă, chiar dacă preţul doare.