- Noul motor turbo cu cilindree de 1,0 l şi putere de 85 kW/115 cp ridică ştacheta rafinamentului motoarelor cu trei cilindri
- Primul model din familia complet nouă a motoarelor pe benzină cu sistem de injecţie directă şi cilindree mică va debuta pe Opel ADAM
- Cuplu mai mare, consum de carburant mai mic decât în cazul motorului de 1,6 l
- Galerie de evacuare integrată în chiulasă
- Împreună cu o cutie de viteze cu şase trepte complet nouă, are o greutate cu 30% mai mică decât cea a modelului anterior
Rüsselsheim. O funcţionare uniformă şi silenţioasă: motor Opel cu trei cilindri complet nou va avea premiera mondială în septembrie la Salonul Auto de la Frankfurt, IAA. Pe lângă faptul că este ecologic, motorul turbo pe benzină de 1,0 litri reprezintă un nou standard în materie de rafinament în gama motoarelor cu trei cilindri, datorită nivelului redus de zgomot şi vibraţii, caracteristici superioare multor unităţi de propulsie cu patru cilindri.
Dezvoltând o putere de 85 kW/115 cp, această unitate de propulsie de dimensiuni mici generează şi un cuplu ridicat în gama de turaţii reduse, de 166 Nm între 1.800 şi 4.700 rpm, în ciuda proporţiilor sale. Motorul pe benzină cu injecţie directă 1.0 SIDI Turbo (Spark Ignition Direct Injection) generează, în gama de turaţii de funcţionare, un cuplu mai mare decât motoarele de aceeaşi putere, cu cilindree mai mare, în timp ce consumul de carburant este redus cu 20% în comparaţie cu unitatea de propulsie Opel actuală de 1,6 litri, cu aspiraţie naturală.
Urmând să fie lansat anul viitor pe ADAM, cu o cutie de viteze cu şase trepte, complet nouă, motorul turbo de 1 l cu 12 supape este primul membru al unei familii noi, modulare, de motoare pe benzină cu trei şi patru cilindri, cu cilindree de până la 1,6 litri. Tehnologii de ultimă generaţie precum injecţie directă, sincronizarea variabilă continuă a supapelor şi blocul de cilindri din aluminiu, cu greutate mică, reprezintă factorii cheie pentru asigurarea eficienţei. Opel estimează că noua familie de motoare va asigura o economie impresionantă de carburant şi va reduce emisiile de CO2 la o valoare mult sub 100 g/km.
„În dezvoltarea acestui motor de dimensiuni reduse nu am urmărit doar reducerea la minim a consumului de carburant şi a emisiilor de CO2. Am dorit, de asemenea, să demonstrăm faptul că un motor cu trei cilindri poate fi la fel de rafinat ca unul cu patru sau mai mulţi cilindri’, a declarat dr. Matthias Alt, Chief Engineer Small Gasoline Engines. „Am abordat direct la sursă problemele legate de echilibrare, zgomot şi vibraţii, tipice motoarelor convenţionale cu trei cilindri şi suntem convinşi că vom surprinde în mod plăcut clienţii prin rezultatele obţinute. Este un motor foarte puternic şi rafinat cu trei cilindri, care nu face compromisuri din punct de vedere al plăcerii de a conduce.’
Tehnologie germană pentru o acustică de primă clasă
Inginerii Opel au început proiectarea de la zero, fapt ce a permis implementarea unei serii de măsuri pentru a elimina caracteristicile de rulare „defazată’ ce au însoţit în mod tradiţional atracţia conducerii economice a motoarelor cu trei cilindri.
Blocul de cilindri din aluminiu turnat la înaltă presiune este proiectat astfel încât să fie redus nivelul de zgomote transmise prin structura motorului, precum şi pentru a reduce greutatea. Rampa de injecţie şi injectoarele de înaltă presiune sunt, de asemenea, izolate structural de chiulasă pentru a reduce la minim transmiterea vibraţiilor, iar pompa şi conductele de carburant sunt izolate fonic.
O altă contribuţie majoră la asigurarea rafinamentului este montarea unui arbore de echilibrare în baia de ulei. Fiind acţionat de un lanţ cu dinţi inversaţi pentru o rulare silenţioasă, arborele cu rotaţie în sens opus se roteşte cu viteza arborelui cotit şi are o masă optimizată cu atenţie, pentru a compensa vibraţiile inerente funcţionării în trei cilindri.
Alte măsuri pentru reducerea nivelului de zgomot includ: capace cu izolare fonică optimizată pentru partea superioară şi cea frontală a motorului, izolare fonică a carcaselor galeriei de admisie şi ale arborilor cu came; izolarea arborelui cotit prin inserţii din fier ale lagărului principal; dinţi inversaţi pentru lanţurile de acţionare a arborelui cu came; un turbocompresor cu nivel redus de zgomot şi o baie de ulei din oţel, poziţionată mai jos.
Ca urmare a acestor caracteristici de proiectare, noul motor 1.0 SIDI Turbo nu este doar mai rafinat decât alte motoare cu trei cilindri, ci are şi o funcţionare mai silenţioasă decât a multor unităţi de propulsie cu patru cilindri. De exemplu, în cadrul probelor la acceleraţie maximă pe bancul de testare are niveluri de zgomot în toată gama de turaţii mai mici decât motoare turbo pe benzină de putere similară, cu cilindree de până la 1,6 litri. Rafinamentul acestui motor este atât de avansat încât necesitatea de efectuare a unor izolări fonice suplimentare în interiorul autovehiculului sau de montări complexe ale motorului şi sub-cadre este redusă semnificativ.
Putere şi cuplu mari
Motorul 1.0 SIDI Turbo impresionează, de asemenea, prin cuplul generat, mai mare decât cel al motorului Opel actual de 1,6 litri, cu aspiraţie naturală, dezvoltând aceeaşi putere maximă, de 85 kW/115 cp.
Galeria de evacuare este integrată în chiulasa din aluminiu printr-o tehnologie de precizia mecanismelor de ceas, chiulasa fiind fixată direct de turbocompresorul cu inerţie redusă, răcit cu apă. Această montare compactă contribuie la asigurarea unei supraalimentări rapide, pentru o putere ridicată la turaţii reduse. Cuplul maxim de 166 Nm de la turaţii de numai 1.800 rpm este mai mare cu aproape 30% decât cel generat de motoarele de 1,6 litri la aceeaşi turaţie.
Injectoarele de carburant cu şase orificii ale motorului sunt amplasate central, deasupra fiecărui piston, pentru a asigura o combustie eficientă, iar defazarea celor doi arbori cu came asigură sincronizarea variabilă a supapelor pentru o admisie optimă a aerului în motor. O pompă de ulei cu cilindree dublă şi o pompă de apă comutabilă, care este decuplată atunci când lichidul de răcire al motorului este rece, pentru a accelera încălzirea, contribuie, de asemenea, la reducerea consumului de carburant.
O cutie de viteze cu şase trepte complet nouă, cu greutate redusă
Motorul 1.0 SIDI Turbo este cuplat cu o cutie de viteze manuală cu şase trepte complet nouă, creată special pentru valori medii ale cuplului. Având o greutate proprie de numai 37 de kilograme, aceasta este cu aproximativ 30% mai uşoară decât echivalentul său actual. Este, de asemenea, extrem de compactă, măsurând doar 375 mm de-a lungul axei.
Asigurând o comutare de calitate superioară, cu o cursă mică a manetei şi cu efort redus, noua transmisie înglobează multe caracteristici de rafinament implementate recent pe cutiile de viteze Opel de ultimă generaţie. Acestea includ mecanisme de acţionare cu dinţi laţi, decupaţi parţial asimetric şi sincronizatoare cu con triplu pentru treapta întâi/treapta a doua şi cu con dublu pentru treapta a treia/treapta a patra. Treapta de marşarier este, de asemenea, sincronizată.
Noua cutie de viteze va fi utilizată pentru o gamă largă de modele Opel, de la cele de dimensiuni mici la cele subcompacte, cu motoare ce generează un cuplu de până la 220 Nm. Pentru o eficienţă optimă a sistemului de propulsie în orice aplicaţie, schema treptelor de viteză cuprinde 12 seturi de raporturi de transmisie şi şapte raporturi finale de transmisie.
Etapa următoare a programului de reînnoire a sistemelor de propulsie Opel
Lansarea motorului 1.0 SIDI Turbo cu noua sa cutie de viteze cu şase trepte este cea mai recentă acţiune de reînnoire a portofoliului de sisteme de propulsie Opel, care prevede lansarea a trei familii noi de motoare şi a 13 motoare noi în perioada 2012 – 2016, plus o mulţime de transmisii noi.
Programul a început cu lansarea primelor motoare din cadrul noilor familii de motoare pe benzină şi diesel de dimensiuni medii. Acestor unităţi turbo de 1,6 litri li se alătură acum motorul turbo de 1,0 l, în calitate de prim membru al noii familii de motoare cu cilindree redusă. Toate vor fi fabricate în cadrul uzinei GM din Szentgotthard, Ungaria, unde motoarele pe benzină şi cele diesel sunt fabricate pe o linie de asamblare comună.
Noua generaţie de sisteme de propulsie Opel este axată pe satisfacerea cererii din ce în ce mai mari a clienţilor pentru motoare cu cilindree redusă, care să asigure scăderea consumului de carburant şi a emisiilor de CO2, combinată cu puterea şi rafinamentul tipice motoarelor cu cilindree mai mare.