Iubirea pentru spațiu a început la Renault în 1984, odată cu apariția pe piață a primului model Espace. Modelul venea cu o siluetă de monovolum, oferind un spațiu vitrat foarte mare, un spațiu interior generos și un confort deosebit, cu scaune mai moi decât canapeaua din sufragerie. Până în acest an am avut parte de cinci generații de Renault Espace, care au evoluat în modele tot mai aerodinamice și mai confortabile. Cea de-a cincea generație a fost prima care a încercat o ușoară îndepărtare de la conceptul de monovolum, apropiindu-se ușor de crossover. Generația a șasea însă vine cu o abordare radical schimbată, din acest moment, Renault Espace devine SUV. Da, știu, vă așteptați la asta, dar parcă am fi vrut totuși ca Espace să fie altceva.
Transformarea în SUV sau crossover a modelelor Renault era destul de clară de la lansarea noului Megane. Construit pe platforma CMF-CD a alianței, noul Espace împrumută fizionomia fratelui mai mic Austral, dar la o altă scară. Probabil același tratament o să-l întâlnim și la Dacia cu Duster și Bigster. Deși la exterior este mai scurt cu 14 cm decât generația anterioară, doar 4,72 metri, la interior este mult mai spațios, ampatamentul fiind de 2,738 metri. Asta îi permite să vină în configurație cu 5 sau 7 locuri. Pe rândul al treilea de scaune pot sta și adulți pentru că, deși plafonul în spate este ușor înclinat, pentru aerodinamică, este suficient spațiu la cap chiar și pentru persoane de 1,7-1,8 metri înălțime. Spațiul la picioare nu este impresionant pe aceste locuri, iar un minus îl acord accesului destul de dificil pe ultimul rând. Foarte interesantă este însă modularitatea banchetei spate, care se poate înclina până la 31 de grade, sporind astfel confortul. Și fiindcă tot vorbim de modularitate, portbagajul este și el demn de o mașină de familie, variind între 581 și 1818 litri pentru versiunea cu 5 locuri și între 477 și 1714 litri pentru versiunea cu 7 locuri. Dacă vei avea toate cele 7 locuri utilizate, valoarea se va reduce la doar 159 de litri.
Totul este despre spațiu și confort la noul Espace. Interiorul este foarte bine lucrat, cu materiale de bună calitate, indiferent de echipare. De altfel, odată cu noul Megane și Austral, Renault a ridicat foarte mult nivelul de calitate al noilor sale modele. Producătorul a folosit spațiul vitrat foarte bine pe toate generațiile de Espace, însă cu această nouă generație a bătut toate recordurile cu plafonul panoramic, care are o dimensiune de 1,33 metri lungime cu 84 cm lățime, fără să fie întrerupt de nicio bară de rigidizare sau chiar de o traversă care să-l acopere în zilele însorite. Producătorul ne asigură că sticla de ultimă generație va filtra foarte bine razele UV și nu va duce la încălzirea excesivă a habitaclului.
La fel ca la frații mai mici Megane și Austral, sistemul multimedia OpenR Link cu Google integrat te va impresiona de la prima atingere, totul mișcându-se fluid de parcă ai folosi cel mai bun telefon mobil. Pe lângă aplicațiile Google cu care v-ați obișnuit, Renault va oferi și Waze integrat, fiind primul producător care oferă așa ceva. Tot la capitolul noutăți notăm și primul browser web în mașină și, desigur, o suită întreagă de aplicații create exclusiv în parteneriat cu dezvoltatori foarte cunoscuți, cum ar fi Gameloft, care a creat special pentru lansarea lui Espace aplicația de tip quiz musical SongPop. Creierul acestui sistem este un procesor Qualcomm Snapdragon 8 Gen 1 care folosește Android 10 și va suporta încă două generații de Android până la versiunea 12. Majoritatea aplicațiilor vor fi oferite gratuit odată cu achiziționarea autovehiculului, iar altele, cum este și Amazon Music, vor fi oferite gratuit doar 6 luni, după care va trebui să plătiți un abonament.
Din păcate, nu am avut ocazia să facem și un test drive cu mașina, așa că despre comportamentul dinamic și consum vă voi da doar specificațiile oferite de producător. Grupul motopropulsor este unul complet hibrid E-Tech benzină de 200 cai-putere și bine-cunoscuta cutie de viteze multimodală. Sistemul hibrid este format dintr-un motor pe benzină în 3 cilindri de 1,2 litri turbo și 130 CP și două motoare electrice, unul de 70 CP alimentat de o baterie de 2 kWh, iar al doilea de 25 CP. Producătorul ne garantează că 80% din timp vom merge în modul electric, obținând astfel un consum mediu combinat de 4,6 litri la 100 km și o autonomie estimată de 1.100 km cu un plin. La capitolul emisii, Espace produce doar 104 grame de CO2 pe km, iar inginerii Renault ne garantează că este pregătit pentru normele Euro 7. Cel mai mare model din gama Renault beneficiază de funcția 4CONTROL Advanced, care va asigura o manevrabilitate foarte bună în viraje, dar și pe străzile mici ale orașelor. Practic, cu acest sistem vei avea un diametru de bracaj similar cu cel al unui model Clio. Din punctul de vedere al siguranței pasive și active, noul Espace este asemenea oricărui model Renault, la cel mai înalt nivel, cu 32 de sisteme de asistență din categoriile siguranță, condus și parcare.
Despre prețuri nu am aflat încă nimic, dar, cu siguranță, nu va costa puțin. Ultimele două generații de Espace nu s-au găsit în configuratorul pentru România, dar odată cu transformarea lui în SUV, lucrurile probabil se vor schimba.
Date tehnice Renault Espace E-Tech Full Hybrid 200:
• Motor: 1.2 litri cu trei cilindri turbo + motor electric
• Putere: 146 kW (199 CP)
• Cuplu maxim: 205 Nm + 205 Nm ai motorului electric
• 0-100km/h: 8.8s
• Viteză maximă: 175 km/h
• Consum (WLTP): 4.7 l/100 km
• Emisii CO2 (WLTP): 105 g/km