Anotimpul estival își intră treptat în drepturi, perioada de concedii se apropie cu pași repezi, iar mașina personală reprezintă o alternativă de transport extrem de interesantă. În cazul în care plecați cu mașina este bine ca aceasta să fie pregatită.
Iată câteva aspecte care trebuiesc verificate și ajustate, dacă este cazul:
Nivelul uleiului. Este foarte important ca uleiul sa fi fost schimbat la timp si nivelul acestuia sa fie in limitele specificate pe joja de ulei. In caz contrar, completati pana la nivelul maxim. Pentru a realiza o citire cat mai exacta este necesar ca masina sa fie stationata pe o suprafata plana si motorul sa fie rece.
In cazul in care distanta parcursa in timpul concediului ar determina depasirea cu mai mult de 500 km a limitei de rulaj solicitata de catre constructor pentru efectuarea reviziei, este bine sa realizati operatiunea de mentenanta inainte de plecare. Luati cu dumneavoastra un flacon de ulei pentru eventuale completari.
Nivelul lichidelor. Verificati nivelul lichidelor de racire, de frana, de servodirectie (daca este cazul) si cel al spalatorului de parbriz. Din cauza temperaturilor ridicate din aceasta perioada, sistemul de racire al masinii este solicitat foarte mult. Daca este necesar, completati cu apa distilata pana la nivelul recomandat de producator. De asemenea, pastrarea nivelului celorlalte lichide la cotele recomandate este foarte importanta pentru siguranta si confortul deplasarii. Completati numai cu lichide care respecta specificatiile indicate de producator.
Utilizati solutie speciala de vara pentru completare in vasul spalator de parbriz, aceasta ajutand la indepartarea insectelor de pe parbriz si prevenind zgarierea si matuirea acestuia.
Sistemul de franare. Pentru a evita surprizele neplacute, este recomandat sa realizati o verificare a sistemului de franare si a suspensiilor intr-un service autorizat. In cazul in care masina dumneavoastra este echipata cu jante din aliaj puteti verifica usor grosimea placutelor. Asigurati-va ca acestea sa aiba cel putin 5 mm grosime a stratului de frictiune.
Este bine sa realizati si o proba a capacitatii de franare. Aceasta ar trebui sa se realizeze pe un drum asfaltat uniform, prin franare constanta de la o viteza de 60 km/h. Daca oprirea se face repede si fara devieri de la traiectorie, atunci sistemul functioneaza corect. Daca apar zgomote de frecare metalica sau trepidatii in directie, atunci inseamna ca trebuie sa apelati la un service specializat.
Presiunea in pneuri. Acesta este un alt factor important pentru comportamentul autoturismului si siguranta rutiera. Asigurati-va ca presiunea sa fie cea indicata de producatorul masinii dumneavoastra, valorile fiind precizate in manualul de utilizare, pe stalpul median sau pe spatele usitei de alimentare cu combustibil. Astfel, evitati uzura prematura a anvelopelor si consumul suplimentar de combustibil. De asemenea, anvelopele trebuie sa fie adecvate anotimpului, sa nu fie uzate si sa nu prezinte taieturi.
În cazul in care sesizati o uzura neuniforma a anvelopelor, este indicat sa realizati o verificare a geometriei directiei intr-un service specializat. O geometrie deficitara a trenului de rulare va determina dificultati in mentinerea traiectoriei autovehiculului si va influenta negativ stabilitatea in cazul franarii de urgenta.
Roata de rezerva. In cazul in care autoturismul este dotat cu roata de rezerva, verificati starea acesteia si reglati presiunea daca se impune. Nu uitati de cric si cheie roti. Este indicat sa aveti in masina o pompa de aer sau un compresor electric si o lanterna.
Sistemul de iluminare. Asigurati-va ca toate becurile masinii functioneaza. In caz contrar, nu plecati la drum fara sa rezolvati problema. Recomandarea este sa aveti si becuri de rezerva pentru drum.
Sistemul de climatizare. Verificati functionarea corecta a instalatiei de aer conditionat. Daca este necesar, faceti o vizita in service pentru verificarea si completarea nivelului agentului de racire si inlocuirea filtrului de polen. Este bine sa luati in considerare si realizarea unui tratament antiseptic al instalatiei de climatizare.
Stergatoarele de parbriz. Verificati starea lamelelor de cauciuc si buna functionare a angrenajelor. Inlocuiti sau remediati, daca este cazul.
Subansamblele de cauciuc. Inspectati cu atentie furtunele si curelele auxiliare. Acestea nu trebuie sa prezinte semne de imbatranire, fisuri sau crapaturi. Daca observati nereguli, realizati o verificare in service si inlocuiti piesele uzate.