Pe un fond politic derutant, statisticile APIA referitoare la luna 2025 arată că românii nu reunță să-și ia mașini.

vezi galeria foto

Dacă, la începutul anului 2024, nu aveam nicio emoție referitoare la stabilitatea politică a țării, luna ianuarie a anului 2025 ne dă emoții extreme privitoare la aceasta. Implicațiile economice ale instabilității politice se manifestă cu o oarecare inerție, în calitate de consecințe, așa încât și piața auto pare încă oarecum de stabilă.


Ce-i drept, înmatriculările de autoturisme noi sunt în scădere cu -5,9% față de ianuarie 2024. Nu este exclus ca mulți dintre clienți au mers pe ideea „dacă îmi permit, mai bine schimb acum mașina, că nu știm ce va urma’. Și, într-adevăr, este greu de anticipat ce ar putea urma.

Deocamdată, statisticile APIA ne mai spun că în ianuarie 2025 autoturismele „electrificate’ au înregistrat o scădere de -1%, realizând o cotă de piață de 30,5%, din care autoturismele pur electrice înregistrează o scădere de -28,4%, realizând o cota de piață de 9,8%. Vehiculele comerciale ușoare plus minibus, sunt în scădere cu -33,6%, iar cele grele plus bus sunt în scădere cu -32,7%, față de luna similară a anului 2024.


După evoluția din cursul lunilor anterioare, ianuarie 2025 vine cu o scădere de -19,4% a înmatriculărilor de autovehicule noi față de luna decembrie a anului 2024 și cu o scădere de -10,4%, față ianuarie 2024. Autoturismele, care reprezintă aproximativ 88% din total piață, au înregistrat în luna ianuarie 2025 un volum de 11.823 unități, cu -5,9% mai puțin față de luna similară din 2024.

În luna ianuarie a anului 2025, față de aceeași lună a anului trecut, observăm o evoluție mixtă a segmentelor în care sunt încadrate autoturismele, după cum urmează: clasa A: +3,1%, clasa B: +8,2%, clasa C: -2,2%, clasa D: -53,5%, clasa E: +27,1%, clasa F: +16,3%, SUV: -7,2%. Observăm că prețurile avantajoase din clasele de bază au atras atenția cumpărătorilor, iar clasele cu caracter premium continuă să fie „pe val’. Afectate de scăderi au fost mai ales clasele C (compactă) și D (medie). Și genul SUV, prin definiție mai scump decât mașinile tipice de stradă, a înregistrat un anume regres.



La nivel de ansamblu, în ceea ce privește cota de piață, segmentul SUV rămâne pe prima poziție, cu o cotă de 46,6% în scădere cu -7,2%, urmat de Clasa C cu o cotă de 27,3% (în scădere cu -2,2%) și Clasa B cu o cotă de 15% (în creștere cu +8,2% față de cota deținută în luna ianuarie a anului trecut).

În funcție de tipul de combustibil al autoturismelor înmatriculate, în luna ianuarie a acestui an, motorizările pe benzină plus mild hybrid benzină înregistrează o creștere de +0,1% față de perioada similară din 2024, ajungând, astfel, la o pondere de 59,5%. În ceea ce privește autoturismele echipate cu motoare diesel, plus mild hybrid diesel, acestea înregistrează o scădere de -39% și dețin o cotă de 9,8% din total.


Pe de altă parte, autoturismele electrificate, respectiv cele electrice (100% și hibride plug-in), precum și cele full hybrid (care dispun și de propulsie electrică fără încărcare din sursă externă) dețin în prima lună a anului 2025, o cotă de piață de 30,5%, care depășește cu 20,7% cota deținută de motoarele diesel (nota: categoria diesel include și motorizările mild hybrid diesel).

Autoturismele full electrice dețin o cotă de 9,8% din piață, în luna ianuarie a anului 2025, față de ianuarie 2024, când reprezentau 12.9%, în timp ce autoturismele plug-in hybrid dețin o cotă de piață de 5%, față de ianuarie 2024, când reprezentau 4,6%.


În luna ianuarie 2025 primele 3 cele mai vândute autoturisme 100% electrice au fost: Dacia Spring, cu 625 unități și o creștere de +11,4% față de aceeași perioadă a anului precedent, Renault Megane cu 105 unități și o creștere de +114,3% și Tesla Model 3 cu 90 unități.

În ceea ce privește autoturismele Plug-in Hybrid, top 3 modele din luna ianuarie 2025 este condus de: Volkswagen Golf cu 51 unități și o creștere de +1175%, urmat de Ford Kuga cu 43 unități și o scădere de -37,7% și Mercedes Benz GLC cu 42 unități.

Autoturismele hibride, fără reîncărcare din surse externe, au pe primul loc din top 3 al lunii ianuarie 2025: Dacia Duster cu 394 unități, urmat de Toyota Yaris Cross cu 204 unități și o creștere de +78,9% față de aceeași perioadă a anului precedent și Toyota Corolla cu 204 unități.

Vehiculele comerciale ușoare și minibus au înregistrat în ianuarie 2025 o scădere de -33,6% față de luna ianuarie 2024, din care vehiculele comerciale ușoare fără minibus înregistrează o scădere de -33,8%. Pe de altă parte, vehiculele comerciale ușoare electrice au atins, în prima luna a anului 2025, un volum de 231 unități față de 73 unități comparat cu luna ianuarie a anului trecut.

Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile este o organizație non-profit, o entitate reprezentativă în industria auto din România, înființată în anul 1994, membră a Organizației Mondiale a Constructorilor de Automobile – OICA, din 1996.

Misiunea APIA este de a reprezenta și susține interesele principalilor jucători din piața auto din România, implicându-se activ în dialogul cu autoritățile, prin promovarea practicilor sustenabile din industrie, prin educarea consumatorilor și prin oferirea de analize esențiale și relevante pentru acest sector.

APIA este organizatorul unor evenimente publice definitorii pentru piața autohtonă și anume: Salonul Internațional Auto București – SIAB și Forumul Mobilității Sustenabile – FMS.

CITEȘTE ARTICOLE SIMILARE