Poliția Română a lansat o licitație pentru achiziționarea unor drone. Utilizarea vehiculelor aeriene fără echipaj uman la bord pentru a monitoriza traficul rutier este o practică tot mai des întâlniră în Europa și nu reprezintă o pemieră nici măcar pentru țara noastră, însă elementul surprinzător al veștii este suma ce urmează a fi cheltuită pe drone: 900.000 de Euro.
Publicată pe 1 august 2019, licitația lansată de IGPR poate fi consultată pe platforma de achiziții publice SICAP. În rubrica „Obiectul achiziției’ este precizat faptul că „Autoritatea contractantă intenționează achiziționarea de sisteme de vehicule aeriene fără echipaj uman la bord (UAS)’, valoarea totală estimată fiind 900.000 Euro.
Potrivit listei de specificații tehnice solicitate de Poliția Română, dronele vor cântări maximum 15 kg și vor putea depăși altitudinea de 3.000 m. Autonomia de zbor va fi de cel puțin 50 de minute, la greutatea maximă la decolare, timp în care vehiculele aeriene vor putea asigura transmisie video HD pe o rază de peste 5 km. Viteza maximă de deplasare a acestora va depăși 45 km/h.
Citește și:
O șoferiță acuză: Am plătit pentru 50 litri de benzină, deși rezervorul mașinii are doar 45
Țeapă pe autostradă! Cum îi păcălesc hoții pe șoferi, în drum spre Constanța
Conform aceluiași document, cei 900.000 de Euro nu vor acoperi doar achiziția dronelor propriu-zise, ci și:
- stație terestră de control;
- terminal de date terestru, conectat la GCS (Stație Terestră de Control);
- sursă autonomă mobilă de generare a energiei electrice (generator profesional 220-240 V, 50 Hz, putere minimă 1000 W);
- acumulatori, astfel încât să poată asigura zborul pe durata de 6 ore și dispozitive pentru încărcarea acumulatorilor;
- kit întreținere UAS (aeronavă fără pilot la bord): piese de schimb, accesorii, trusă scule, echipamente de testare și calibrare etc., dimensionat astfel încât să se asigure exploatarea produsului (operarea și mentenanța) pentru minimum 1.000 ore de zbor/UAV, pe o durată de cel puțin 2 ani;
- cutii speciale / echipament de transport și depozitare a sistemului.
În configurație minimală, fiecare dronă va fi echipată cu:
- echipamente de transmisie/recepție date (legături aer-sol și sol-aer);
- sistem/echipamente de navigație GPS;
- motor electric și/sau termic;
- senzori EO și IR termal;
- transponder tip radar secundar de supraveghere;
- dispozitiv de localizare în caz de urgență.
Deși dronele sunt folosite tot mai des în UE pentru supravegherea șoferilor agresivi, momentan nu este clar dacă acesta este scopul cu care Poliția Română vrea să le achiziționeze. Potrivit documentației încărcate pe SICAP, „S-a apreciat ca fiind necesară pentru îndeplinirea misiunilor operative specifice utilizarea de sisteme de vehicule aeriene fără echipaj uman la bord (UAS) ca mijloace tehnice adecvate preluării de imagini aeriene și obținerii rapide a unor informații precise‘. O argumentare cât se poate de vagă.
Acum doi ani, Poliția Română a trimis trei drone pentru a supraveghea traficul pe DN1, în perioada sărbătorilor de iarnă.
În luna martie a acestui an, poliția de frontieră a primit patru drone cu scopul combaterii traficului de tutun la granița de nord a României. Dispozitivele respective au fost donate de către un producător de tutun, direct interesat de stoparea acestui fenomen.