Ultimii ani au adus reproiectări radicale ale aparaturii de bord și ale modulelor de intrumente, dar elementul esențial al postului de conducere a rămas cam la fel. Este vorba despre volan, desigur. Specialiștii de la ZF LIFETEC consideră că a venit timpul unei schimbări importante și în privința sa.
De la introducerea airbagurilor pentru șofer în anii 1980, acestea au fost permanent amplasate în centrul volanului, în butucul său. Atunci volanul a devenit mai mult decât o interfață pentru transmiterea comenzilor de direcție între șofer și mașină, primind și o funcție de protecție în cazul unui accident. De aproximativ trei decenii, airbagul șoferului a fost echipament standard în majoritatea mașinilor, ajutând la salvarea de vieți și reducerea vătămărilor.
Mai recent, în mașinile moderne, volanul a devenit centrul de comandă pentru funcțiile multimedia și asistență. ZF LIFETEC a proiectat o nouă generație de volane pentru a extinde posibilitățile de design ale conceptelor interioare orientate spre viitor. În cazul unui accident, airbagul șoferului se declanșează din partea de sus a volanului, prin marginea superioară a acestuia, în direcția șoferului.
Această nouă poziție de instalare a airbagului permite spițelor orizontale, inclusiv butucului, să primească noi elemente funcționale, eventual asemănătoare celor întâlnite la smartphone și alte gadgeturi. Comenzile sensibile la apăsare pentru funcțiile multimedia și de asistență ale vehiculului pot fi integrate în spatele unei suprafețe continue. Acest design se integrează perfect în tablourile de bord digitale ale interioarelor vehiculelor moderne. „Cu acest nou concept, oferim libertate de design pentru volane fără a compromite siguranța’, explică Harald Lutz, Senior Vice President Global Engineering.
Designul fără limite de separare nu doar deschide multe posibilități pentru utilizarea de noi materiale și forme, ci și în ceea ce privește funcționalitatea. Funcțiile la cerere (câmpuri personalizabile), afișajele tactile sau un monitor central sunt acum abordabile. Cu toate acestea, deoarece volanul este și o componentă relevantă pentru siguranța vehiculului, ușurința în utilizare este esențială. Soluțiile hibride pot fi, bineînțeles, implementate în conformitate cu acest concept. Funcțiile noi includ, de exemplu, combinarea unui comutator rotativ alternativ cu o suprafață sensibilă la apăsare și sliding, integrată totodată în volan ca punct de ancorare, permițând astfel șoferului să opereze sistemul în siguranță.
Aceste funcții pot fi, de asemenea, combinate cu detectarea mâinilor pe volan, care a devenit deja o componentă a volanelor actuale și viitoare. Un senzor capacitiv de sub suprafața pielii recunoaște dacă șoferul doar atinge volanul sau îl prinde ferm. Această tehnologie este un alt modul pentru controlul sigur al vehiculului.