In 1996, Mercedes a lansat o noua moda: roadsterul cu acoperis rigid escamotabil. Piata a reactionat imediat favorabil. Acoperisul rigid escamotabil deschidea noi perspective pentru utilizarea unui roadster pe toata perioada anului. In plus, in cazul unui roadster, acoperisul rigid escamotabil nu are dezavantajele de la un cabrio cu 4 locuri: este compact si nu afecteaza designul partii din spate.
Singurul minus real: ocupa spatiu mai mare in portbagaj ca un acoperis textil. Insa, avantajele cantaresc mai greu si de aceea Mercedes SLK a avut un mare succes. Dovada: BMW si-a calcat pe inima si a treia generatie Z4 preia solutia de la SLK, deschizand un nou capitol in lupta BMW-Mercedes. Insa Mercedes va reactiona rapid la mutarea lui BMW. Viitorul SLK renunta la nasul' inspirat din Formula 1 si la formele soft si rotunjite. A treia generatie va urma filozofia noului SL si a viitorului SLS si va fi mai masculina, mai sportiva, mai dinamica.
Actualmente, cu 4,09 metri, SLK este mai compact decat noul Z4, fiind mai scurt cu 15 cm. Viitorul SLK va fi putin mai lung pentru a oferi mai mult spatiu pentru picioare in fata si portbagaj mai mare. Astfel, volumul portbagajului va creste de la 300 la 320 litri, iar cu acoperisul pliat, vor mai ramane circa 220 litri (BMW Z4 are intre 180 si 310 litri). Si volumul rezervorului va creste la 70 litri pentru a oferi autonomie mai mare.
Grila radiatorului este mai lata si mai verticala, in genul celei de la SLS, lucru care creaza un look mai agresiv. SLK va prelua sistemul de faruri inteligente bi-xenon de la Clasa E, care va fi modernizat si va dispune de opt moduri diferite de functionare. In grila inferioara se vor plasa luminile de zi care vor avea forma liniara, in timp ce stopurile cu LED-uri vor prelua designul celor de la Clasa E Coupe. Semnalizatoarele din oglinzi vor fi duble ca la noul Clasa E.
Interiorul va fi complet nou. Desi SLK utilizeaza o platforma derivata din cea a Clasei C, plansa de bord va fi in stilul celei de la Clasa E. Nu vor lipsi scaunele multicontur cu functie de masaj si ventilatie, sistemul Airscarf patentat de Mercedes, doua tipuri de paravan de vant dintre care unul complet automat, sistem de protectie la rasturnare optimizat, sistemele de asistenta la conducere, pilotul automat inteligent, sistemul Night Vision si o noua centrala multimedia (nume de cod intern 4.5).
A treia generatie SLK (nume de cod R 172) utilizeaza amortizoarele cu sistem Agility Control de la Clasa C, va rula pe jante incepand cu 18 inci si va avea o directie incisiva care va accentua caracterul sport. Ca si la vechea generatie, se va pastra solutia cu punte pseudo McPherson pe fata si multilink pe spate. Insa sistemul de franare va fi supradimensionat si in premiera se va generaliza cutia automata cu sapte trepte, care va fi disponibila standard sau optional pe toate motorizarile, inclusiv pe cele cu 4 cilindri.
Si gama de motorizari va suferi modificari importante. Toate motoarele vor avea injectie directa si in premiera va aparea primul SLK diesel. Fostul SLK 200 Kompressor va fi inlocuit de SLK 250 CGI, supraalimentat cu turbo. Iata lista motorizarilor:
– SLK 250 CGI, 1,8 litri turbo, 204 CP, cutie manuala sase trepte sau optional automata sapte trepte;
– SLK 350 CGI, V6 de 3 litri, circa 310 CP, cutie automata sapte trepte;
– SLK 250 CDI, 2,1 litri biturbo, 204 CP, cutie manuala sase trepte sau optional automata sapte trepte.
Versiunea de top va fi SLK 63 AMG, echipata cu V8-ul de 6,2 litri si circa 503 CP, care inlocuieste actualul V8 de 5,5 litri si 360 CP.
Aceste motorizari vor fi disponibile un timp destul de scurt, de la lansarea din primavara lui 2011 pana in 2012. Mercedes lucreaza la o noua generatie de motoare pe benzina cu 4 cilindri, injectie directa si turbo (cod de uzina M274).
Pentru SLK este prevazuta o versiune de 2 litri cu 238 CP. Deasupra ei se va situa un V6 bi-turbo din aceeasi familie (cod M276) care va dezvolta pentru SLK, 306 si 354 CP. Pentru ca V8-ul actual AMG este prea mare pentru SLK, va fi oferit in viitor un V8 derivat din V6 (cod M278) care va furniza gratie supraalimentarii cu doua turbine aproape 500 CP, dar va consuma mai putin ca actualul V8 AMG de 6,2 litri.
In acelasi timp, dieselul de 2,1 litri are potential pentru a evolua pana la 225 CP. Nu este clar daca se va oferi si o versiune hibrida. In principiu, noile motoare cu injectie directa cu 4 si 6 cilindri pot fi combinate cu motor electric. Insa tehnologia hibrida este scumpa, necesita spatiu suplimentar si creste masa masinii. Pentru Clasa S este potrivita, dar in cazul lui SLK, Mercedes are ca prioritate o constructie cat mai usoara si o dinamica cat mai buna, astfel ca versiunea hibrida este putin probabila.
Teoretic, ambele versiuni noi cu patru cilindri – diesel si benzina – ar putea emite sub 120 g CO2/km si ar putea atinge 250 km/h. Iar dieselul combinat cu tehnica BlueEfficiency ar putea consuma in medie circa 6l/100 km. Sa mergi in aer liber cu 250 km/h si sa consumi doar 6l/100 km ar fi o mare realizare.
Fara indoiala, SLK va marca noi standarde de emisii si de consum in clasa sa, la care se va adauga o dinamica de invidiat.