De fiecare dată când încheiem o asigurare auto RCA intrăm în contact cu sistemul bonus-malus. Toți am auzit de el, dar, până la urmă, ce este acesta și cum funcționează?
Potrivit legislației, orice mașină înmatriculată în România (sau care urmează să fie înmatriculată în România) trebuie să aibă o asigurare de răspundere civilă auto (RCA). În cazul unui accident, compania de asigurări despăgubește pe cel care a avut de suferit din accident (partea vătămată), astfel că cel care produce accidentul nu trebuie să scoată bani din buzunar pentru plata pagubelor provocate.
Desigur, companiile de asigurări sunt cu atât mai profitabile cu cât plătesc despăgubiri mai mici și cu cât o fac mai rar (ideal, deloc), dar acest lucru nu este posibil, în viața reală. De aceea, au fost introduse măsuri care să disciplineze șoferii și, în același timp, să permită corelarea primei de asigurare cu profilul de risc al șoferului.
Citește și…
Accidentele rutiere: pierderi enorme pentru statul român
VIDEO: Ce scrie pe airbag-urile Dacia
Mick Schumacher a semnat cu Ferrari
De ce șoselele nu crapă de frig în țările dezvoltate
Ce mașină conduce Cristi Borcea după ce a a ieșit din închisoare
Record mondial: cum arată cea mai lungă mașină construită vreodată
Românii nu învață pentru examenul auto
VIDEO: Șoferul unui Logan plătește scump o depășire prin dreapta
Unul dintre aceste mecanisme este așa-numitul sistem bonus-malus. Sistemul îi recompensează pe cei care conduc atent și îi penalizează pe cei care produc accidente prin reducerea (bonus), respectiv majorarea (malus) primei pe care șoferul respectiv o plătește pentru asigurarea RCA.
În esență, sistemul bonus-malus permite șoferilor care nu au provocat daune cu mașina proprie în anul anterior să beneficieze de o reducere a prețului pe care aceștia îl plătesc pentru o poliță RCA.
Pe de altă parte, șoferii care au avut totuși evenimente rutiere în anul anterior vor fi nevoiți să plătească un preț mai mare pentru cumpărarea unei asigurări RCA. În funcție de numărul evenimentelor neplăcute, aceștia vor plăti din ce în ce mai mult.
Potrivit normelor Autorității de Supraveghere Fiscală (ASF), în 2019 bonusul maxim constă într-o reducere cu 50% a prețului asigurării RCA, în timp de penalizarea maximă înseamnă o majorare a prețului cu 80%. Iată cum variază clasele de bonus (notate cu B) și cele de malus (notate cu M) în 2019:
Clasa bonus-malus |
Coeficient aplicat prețului asigurării |
B8 | 50% |
B7 | 60% |
B6 | 70% |
B5 | 75% |
B4 | 80% |
B3 | 85% |
B2 | 90% |
B1 | 95% |
B0 | 100% |
M1 | 110% |
M2 | 120% |
M3 | 130% |
M4 | 140% |
M5 | 150% |
M6 | 165% |
M7 | 170% |
M8 | 180% |
În cazul în care un șofer nu produce niciun eveniment rutier imputabil în anul anterior de asigurare, este recompensat cu o clasă de bonus la reînnoirea poliței la același asigurator (reducere cu 5%). Fiecare an fără daune va aduce o avansare cu o clasă de bonus până la atingerea nivelului maxim, B8, corespunzător unui discount de 50% la plata poliței de asigurare RCA. Pe de altă parte, același șofer este penalizat cu două clase pentru fiecare eveniment rutier pentru care s-a plătit o despăgubire în anul anterior de asigurare.
Ce se întâmplă însă în cazul în care asiguratul are mai multe mașini cu clase diferite bonus-malus? Aceleași norme ASF prevăd că asiguratul beneficiază de aceeași clasă a sistemului bonus-malus pentru toate vehiculele, iar reînnoirea contractului de asigurare încheiat de către persoanele fizice care dețin mai multe vehicule se încadrează în cea mai favorabilă clasă de bonus-malus corespunzătoare istoricului de daunalitate al asiguratului.
În traducere liberă, dacă o persoană deține două mașini, iar pentru una are clasa B4, iar cealaltă B2, la reînnoirea poliței ambele mașini vor fi încadrate în clasa cea mai favorabilă, respectiv B4.