Transportatorii au protestat, din nou, luni, pe șoselele și centurile României cu privire la prețurile RCA. Patronatele din transporturile rutiere au solicitat Guvernului să înghețe tarifele RCA prin intermediul unei Ordonanțe de Urgență, la valorile medii din raportul Milliman, și conform cu propunerile transportatorilor trimise Executivului la începutul lunii august. Mai mult, transportatorii autohtoni vorbesc despre diferențele foarte mari dintre tarifele RCA plătite în România și cele plătite în străinătate.
Tarifele asigurării auto obligatorii au crescut pentru a doua oară în acest an, chiar dacă au avut loc mai multe proteste ale transportatorilor care au cerut plafonarea lor. Mai mult, șoferii sunt nemulțumiți și de faptul că firmele de asigurări ar uita să aplice sistemul bonus-malus în calculul poliţelor RCA.
Transportatorii se plâng de practici discriminatorii din partea asigurătorilor, care le-ar oferi prețuri reduse investitorilor străini, potrivit digi24.ro. A10-15% din camioanele lor au tarife sub 5.000 de lei, iar un sfert beneficiază de preţuri între 5.000 şi 8.000 de lei. Adică la limita de jos. În schimb, în cazul transportatorilor români, tariful standard depăşeşte 20.000 de lei.
Vasile Ştefănescu, preşedintele COTAR: „Există o înţelegere între anumite firme de transport şi anumiţi asiguratori, merg până la un discount de 80%. La transportul de marfă, se practică 5.000 de lei la cei care au o înţelegere preferenţială, da, pe un an de zile, pe 12 luni, pe când la un transportator român, care nu este băgat în această înţelegere, plăteşte până 20.000, 24.000 de lei pe an’.
Asiguratorii: Înghețarea prețurilor polițelor RCA încalcă directivele europene
Radu Dinescu, secretar general al UNTRR: „Avem dovezi clare: un tractor pentru care s-au plătit 7.300 de lei în iulie 2015, pentru clasa bonus 2, a primit pentru bonus 4, în iulie 2016, 17.500 de lei, deci bonus la noi este egal cu amendă, în condiţiile în care acel vehicul nu a produs o daună de un leu. În loc să-mi scadă un tarif când creşte bonus de la 2 la 4, îmi creşte cu peste 150% preţul, pe toate ofertele din piaţă’.
Pe de altă parte, asigurătorii susțin că înghețarea prețurilor polițelor RCA încalcă directivele europene.
‘Trebuie menționat și că, în construirea mesajului pe care îl transmit public, transportatorii folosesc ca armă principală manipularea. Pentru a dovedi așa-zisa creștere masivă a prețului polițelor RCA, transportatorii compară o poliță de asigurare a societății Astra Asigurări, cumpărată în anul 2015, cu o poliță a unei alte societăți de asigurare cumpărată recent. Ce nu este însă comunicat este faptul că motivul falimentului societății de asigurări Astra este tocmai practicarea unor prețuri de dumping, nesustenabile, susțin reprezentanții UNSAR.