Specialiștii de la Mazda sunt acum siguri că toată lumea va avea o poziție corectă la volanul automobilului produs de ei. Cum au reușit asta?

vezi galeria foto

Adoptarea unei poziții corecte la volan este importantă din multe puncte de vedere, iar filosofia „jinba ittai’ după care se ghidează marca Mazda presupune implicații profunde pe tema șederii la postul de conducere. Surprinzător, cercetătorii de la Mazda au descoperit recent că mai puțin de jumătate dintre șoferi își alege corect reglajele scaunului pentru confort, siguranță și control. Soluția găsită de ei a fost integrată la Mazda CX-60.


Urmând orientările conceptuale Mazda, care iau omul drept centru al automobilului, tratând în consecință fiecare punct de contact al acestuia cu mașina – de la forma și acțiunea mânerelor ușilor până la senzația dată de manevrarea comenzilor – următorul pas al specialiștilor casei a fost să se asigure că șoferii sunt întotdeauna așezați corect la volan.

Nobuaki Tabata, managerul de program pentru dezvoltarea sistemelor de control integrat, și echipa sa au descoperit că majoritatea șoferilor nici nu știu precis cum să obțină cea mai bună poziție de conducere pentru persoanele lor.


„În timpul dezvoltării lui Mazda CX-60, am constatat că oamenii nu știau cum să ajusteze poziția scaunului de la volan pentru a atinge niveluri optime de confort. De fapt, avem date de cercetare care arată că doar 40% dintre șoferi sunt așezați corect’, a declarat Tabata. Pentru a rezolva această problemă, Mazda a dezvoltat un sistem care recunoaște fiecare șofer și configurează automat poziția scaunului, a volanului, a oglinzilor și a afișajului „head-up display’ pentru un confort și o siguranță optime.


Sistemul folosește o cameră situată cu fața către șofer pentru a activa tehnologia de estimare a fizicului. După ce șoferul și-a introdus manual înălțimea în sistem (acest lucru trebuie făcut doar la prima configurare), acesta calculează și îi oferă cea mai bună poziție pornind de la poziția ochilor. Desigur, șoferul poate să modifice poziția pe care sistemul i-o atribuie „default’ dacă dorește.

Când șoferul oprește motorul și eliberează catarama centurii de siguranță, scaunul și volanul se resetează și se activează automat pentru a permite ieșirea mai ușoară din mașină.


„Am dezvoltat această funcție folosind o cantitate mare de date’, a explicat Tabata. „Odată ce recunoașterea facială a identificat șoferul, sistemul bazat pe estimările noastre fizice poate sugera cum ar trebui ajustată poziția sa pe scaun. Este ca și cum ai antrena șoferul pe baza experienței producătorului.’

Și stabilirea poziției perfecte de conducere este doar începutul. „În linii mari, există peste 100 de elemente de personalizare pregătite pentru Mazda CX-60 folosind sistemul de recunoaștere facială’, continuă Tabata. „Alte exemple includ ajustările individuale ale sunetului muzicii, volumul alertelor de siguranță și iluminarea ambientală, care pot fi reglate și salvate pentru șoferi specifici.’

CITEȘTE ARTICOLE SIMILARE