Implicarea echipei Dacia Sandriders în ediția 2025 a rally-raidului Dakar ridică la un nivel fără precedent participările mărcii românești la competiții de motorsport cu statut de referință și caracter extrem. Ambițiile echipei vizează victoria și, în acest scop, au fost scoase la înaintare trei exemplare Dacia Sandrider (vehicul 100% proiectat pentru competiții de rally-raid) la bordul cărora se găsesc trei echipaje având membri consacrați prin experiența competițională internațională: Sébastien Loeb (Franța)/Fabian Lurquin (Belgia), Cristina Gutiérrez (Spania)/Pablo Moreno (Spania) și Nasser Al-Attiyah (Qatar)/Édouard Boulanger (Franța).
Până la lansarea de anul trecut a echipei Dacia Sandriders, participările mărcii în competițiile extreme au căzut în sarcina unor exemplare speciale Duster (atât sub marca Dacia, cât și sub marca Renault). Printre altele, acestea au evoluat în competiția franceză pe zăpadă Trophee Andros, în celebra cursă spre nori Pikes Peak și în rally-raidul Dakar.
Înainte de a aborda tema Dakar 2025, un mic „reality-check’ ar prinde bine. Lesne de observat, spre deosebire de abordarea de până acum, vehiculul de competiție Dacia Sandrider nu preia nici numele și nici elementele de imagine ale vreunui vehicul de serie din oferta Dacia. Dacia Sandrider reprezintă o transpunere funcțională conceptului Dacia Manifesto, considerat a fi expresia materializată a filosofiei generale Dacia, axată pe eficiența rezolvării exigențelor realiste.
Pentru că exigențele legate de Dacia Sandrider sunt de natură competițională cu specific rally-raid, vehiculul beneficiază de o arhitectură generală lightweight, suspensie cu distanțe de lucru de până la 350 mm și o puternică motorizare V6 twin-turbo de 3,0 litri amplasată longitudinal central. Motorul este de origine Nissan (tip VR30DDTT), furnizează 360 CP la 5000 rpm, cuplul său maxim ridicându-se la 539 Nm la 4250 rpm. Între acest propulsor și tracțiunea integrală permanentă, legătura este asigurată de o cutie de viteze secvențială cu 6 trepte.
Dacia Sandrider este rodul colaborării specialiștilor de la Prodrive, Renault-Alpine și Dacia. Altfel, deprimant, pe undeva: în oferta de serie Alpine, Renault și (cu atât mai puțin) Dacia nu că nu există acum niciun model sportiv dotat cu motorizare V6, dar nu există deloc motorizări V6 (merci, le downsizing!)…
Cât despre competiția de tip rally-raid numită simplu Dakar, aceasta nu mai are de mult ca destinație finală orașul din Senegal, denumirea „Dakar’ devenind astfel proprie rally-raidurilor care duc mai departe ideea și nivelul de dificultate al competiției Paris-Dakar care a debutat în 1978. În 2025, rally-raidul Dakar se desfășoară integral pe teritoriul Arabiei Saudite între 3 și 17 ianuarie, fiind prima etapă în cadrul 2025 FIA World Rally-Raid Championship (W2RC).
Etapa „Prolog’ din 3 ianuarie al rally-raidului Dakar 2025 va fi urmat de 5145 de kilometri de probe speciale desfășurate într-un interval de 12 zile, destinația finală fiind Shubaytah. După parcurgerea celor 79 de kilometri ai prologului, din care 29 au avut regim de probă specială, echipajele Dacia Sandriders au terminat pe locurile 3 (pilot Nasser Al-Attiyah), 7 (pilot Sébastien Loeb) și 16 (pilot Cristina Gutiérrez).
Astăzi, la încheierea celei de-a doua etape din Dakar 2025 (intervalul alocat acesteia a fost de 48 h), situația echipei Dacia Sandriders este marcată atât de dificultăți, cât și de realizări. Din nefericire, echipajul format din Cristina Gutierrez și Pablo Moreno a aboandonat. Echipajul ocupa locul 27 înainte de startul în a doua etapă și începea să recupereze timp. Apoi Gutierrez a fost nevoită să se oprească la kilometrul 729 din cauza unei probleme cu servodirecția. Mașina a trebuit să fie tractată de echipa de asistență până la bivuacul din Bisha.
Dar celelalte două echipaje Dacia Sandriders au trecut linia de sosire a celei de-a doua etape. Nasser Al-Attiyah a „prins’ podiumul, în timp ce Sebastien Loeb a recuperat din timpul pierdut ieri, trecând în top 10. O problemă cu ventilatoarele sistemului de răcire de la motorului a cauzat o întârziere de aproximativ o jumătate de oră pentru echipajul franco-belgian, însă acesta a recuperat din handicap și a terminat proba pe locul șapte, ajungând la sosire cu o întârziere de 13 minute și 8 secunde față de câștigătorul etapei, Al-Rajhi.