Test comparativ: campionii economiei – VW Golf 1.4 TSI ACT, BMW 116 ED, Toyota Auris Hybrid

vezi galeria foto

Din fericire, motoarele moderne au un consum din ce in ce mai mic. Conceptele de hibrid, diesel si downsizing ajuta la asta. Dar cât costa asta cu adevarat? Noi am facut calculele. In test VW Golf 1.4 TSI ACT, BMW 116 ED si Toyota Auris Hibrid.


Economie, economie, economie. Auzim asta pe toate canalele. Europa trebuie sa faca economie – in special la salarii. Iar noi, conducatorii auto, inainte de toate, la combustibil. Dar cum? Ofertele tehnologiei moderne pentru a face economie sunt deconcertant de variate. Oare care dintre tehnologii are cu adevarat rezultatele scontate? La testul comparativ de la Auto Bild s-au intâlnit trei masini foarte abile la economisire.

–       VW Golf 1.4 TSI ACT (ceea ce inseamna ca dispune de management activ al cilindrilor). La func-
tionarea in sarcina partiala, deci atunci când se ruleaza lent si cu viteza constanta, motorul opreste functionarea a doi cilindri, care atunci nu mai sunt alimentati.


–       Toyota Auris Hybrid. Aceasta se aliniaza la start cu inima sa dubla: jumatate bate electric, cealalta jumatate foloseste benzina. Pare ceva complicat, dar si-a demonstrat calitatile in mod repetat la Prius.

–       Fata de atât de multa tehnologie, BMW 116d Efficient Dynamics Edition pare aproape conservator. Desigur ca si el se serveste din „cutia cu trucuri pentru a ajuta dieselul la economisire: start&stop, un reglaj inteligent al alternatorului sau un program special de economisire, care se activeaza prin apasarea unei taste.


 

Cât costa?
Un consum mic nu inseamna totul

In versiunea cu cinci usi, BMW 116d EDE dezvolta 116 CP si costa cel putin 26.040 de euro.Daca mai adaugam câteva optionale, ca in cazul configuratiilor comparate, pretul ajunge repede la peste 28.000 de euro. VW Golf 1.4 TSI ACT este, prin comparatie, cu aproape 5.000 de euro mai ieftin la pretul de baza. |n echiparea Highline si cu dotari similare cu ale Seriei 1, pretul urca la 21.739 de euro, dar distanta dintre el si BMW creste. Hibridul de la Toyota, cu tehnologia sa presupus scumpa, beneficiaza de o oferta de pret foarte tentanta, la 22.451 de euro. Cu o dotare completa, acesta nu are nevoie de optionale, daca nu se doreste vopsea metalizata. Nivelul de echipare al celor trei asceti corespunde asteptarilor: radio cu CD si mp3, geamuri electrice, aer conditionat, computer de bord – totul este prezent. Abia la a doua privire imaginea se relativizeaza, iar Seria 1 ramâne in urma. Acesteia ii lipsesc câteva dotari care trebuie comandate extra, in timp ce Toyota si VW isi doteaza compactele cu asa ceva inca din fabrica. De exemplu, VW si Toyota ofera standard airbaguri pentru genunchi. Japonezii ofera o dotare foarte buna pentru hibridul lor, cu climatizare automata si radio cu ecran tactil si suport Bluetooth standard. Nici germanii de la VW nu se lasa mai prejos, livrând Golf in versiunea Highline cu sistem de detectare a oboselii si frânare multicoliziune.


BMW corespunde, deci, pe deplin imaginii sale de masina scumpa. Este un efort financiar substantial, pe care nu-l poate compensa prin consumul sau redus. Chiar daca Seria 1 are un talent impresionant la economisire: 5,0 l/100 km in medie pe circuitul de test Auto Bild. La runda de economisire reuseste chiar o cifra incredibila, de 4,5 l/100 km.

Si Toyota ajunge la 4,5 l/100 km pe runda economica, dar la condus normal consuma 5,7 l/100 km – valori bune pentru un motor cu benzina. Sprijinul dat de motorul electric face posibil acest lucru. |nsetatul VW are nevoie de mai mult combustibil: 6,0 l/100 km pe runda standard si 5,0 l/100 km pe runda economica. Câstigator la costuri este BMW, care nu este doar cel mai economic, ci are si cele mai mici costuri de exploatare, cu reviziile de baza oferite gratuit in primii cinci ani.


 

Ce ofera?
Sportivi si eroi in cotidian

Modelul din Wolfsburg se descurca lejer la nevoile zilnice. Portbagajul sau inghite multe obiecte, locurile din spate bine configurate si cu perne confortabile ii farmeca pe pasageri si, in plus, sunt si practice: in doi timpi si trei miscari, bancheta spate se pliaza si formeaza o suprafata plana pentru a putea prelua o incarcatura voluminoasa. VW este, in aceasta clasa, un urias al spatiului, in care patru adulti se pot simti confortabil in timpul calatoriilor lungi. Cu compacte atât de incapatoare, cine mai are nevoie de o masina de clasa medie?


Si Auris ofera multa libertate de miscare, insa nu este la fel de confortabil. |n special scaunele cu perne mai subtiri atât in fata, cât si in spate strica placerea la o calatorie mai lunga.

Tipic pentru BMW: un cockpit bine aranjat. Butonul actionat prin rotire si apasare al centralei iDrive faciliteaza clar operarea. Dar de asemenea tipic: in spate este mai inghesuit, doar copiii se descurca acolo mai mult timp. |n afara de aceasta, accesul in spate peste curbura locasului rotilor este simpla doar pentru contorsionisti. BMW este si ramâne o masina pentru sofer.

Cum merg?
Trei caractere diferite

Acelasi caracter il arata BMW si prin motorizare. Cuplul maxim de 260 Nm reprezinta o declaratie clara si face posibil un mod de rulare la turatii scazute. Cu reprize rapide, care creeaza o senzatie placuta in stomac. Din pacate, motorul de 1,6 litri de la BMW mârâie tot ca un diesel. Dupa pornirea la rece este zgomotos, si nici la cald nu isi ascunde principiul de functionare. |n schimb, trage lin de la turatia de mers in gol, vibratiile fiind foarte bine filtrate de caroserie, dar simtindu-se insa in maneta schimbatorului de viteze.

Auris functioneaza in maniera tipica Toyota, fiind surprinzator de discret, accelereaza uniform datorita raportului de transmisie cu variatie continua si se arata multumitor de sprinten inca de la plecarea de pe loc. Faptul ca la comparativ ii lipsesc câtiva cai-putere (motorul termic dezvolta doar 99 CP) se observa abia la rularea pe autostrada. Dar banda din stânga nu este, oricum, domeniul sau. Motorul se dovedeste destul de zgomotos la turatii ridicate, de parca puterea s-ar spulbera in cutia de viteze cu varia-
tie continua. In schimb, in oras, cele doua inimi ale lui Auris bat in acelasi ritm. Ocazional, motorul pe benzina ia o pauza si japonezul se deplaseaza exclusiv electric, intr-o liniste electrizanta si fara consum de combustibil. Pentru aceasta trebuie insa o mare grija la apasarea acceleratiei, orice apasare ceva mai neglijenta fiind sanctionata cu pornirea motorului pe benzina.

Motorul pe benzina al lui VW este alert, oricând gata de treaba. Cu cei 140 CP, Golf depaseste relaxat limita celor 200 km/h. |n acest timp, motorul turbo cu patru cilindri are un sunet atenuat si, in cea mai mare parte a timpului, toarce cuminte. {oferul aproape ca nu percepe funct­ionarea in doi cilindri. Cel mult o minuscula zmucitura. Tranzitia de la doi la patru cilindri se face foarte lin. La pachetul de propulsie bun se mai adauga si confortul la rulare superior. Golf ruleaza mai elastic, in special când este configurat cu amortizoarele reglabile ale trenului de rulare adaptiv DCC (940 de euro), care isi merita banii.

Diesel puternic, benzina rapida, hibrid fascinant:
care dintre sistemele de propulsie vi se potriveste?

Tine de principiul arderii faptul ca un motor pe benzina lasa impresia ca este mai ager. In mod corespunzator, cei mai sportivi prefera capacitatea de turare si dezvoltarea uniforma a puterii proprii motoarelor pe benzina. Cei care se deplaseaza pe distante lungi si cei care apreciaza o capacitate relaxata de dezvoltare a puterii se vor simti mai bine intr-o masina cu motor diesel. Elasticitatea mai scazuta a acestora, cu puterea dezvoltata preponderent in zona medie de turatii, impune schimbarea deasa a treptelor de viteze. De asemenea, trebuie avut in vedere ca pretul mai mare al unui diesel se amortizeaza doar in cazul unui rulaj anual mai mare. Un hibrid se evidentiaza printr-un consum redus in oras, precum si o sete modesta la viteze moderate. Nave-
tistii ar fi incântati. |n acelasi timp, sistemul complex de propulsie ii fascineaza pe fanii tehnologiei, propulsia electrica impresioneaza in zonele locuite, iar imaginea ecologica este mare.

1.    VW Golf 1.4 TSI ACT – 498 puncte

Perceput in general ca un model scump, Golf contrazice aici legenda, oferind un pachet echilibrat si
cel mai avantajos  pret. Pentru acesti bani, Golf este functional, confortabil si vivace, adjudecându-si fara
emotii victoria. Consumul nu e punctul lui forte.

2.    BMW 116d EDE465puncte

Perfecta pentru sofer (caruia ii asigura o doza copioasa de amuzament), urâta de omul de la statia de combustibil (care il vede rar), Seria 1 se instaleaza pe locul secund. E scumpa, dar are cele mai mici costuri de intretinere si e cea mai economica.

3.    Toyota Auris Hybrid – 452 puncte

Auris functioneaza eficient si in acelasi timp discret, astfel ca  sistemul sau complex de propulsie nu pune probleme utilizatorilor. Nu reuseste insa sa straluceasca la niciunul din capitole, ocupând in final abia ultima pozitie a clasamentului.

Verdict

In urma acestui test comparativ devine clar ca avem nu doar trei sisteme de propulsie diferite, ci si trei caractere diferite. Care place mai mult? Este, pâna la urma, o chestie de gust.Mai interesant este faptul ca modelele compacte nu sunt toate la fel de scumpe, luând in calcul inclusiv costurile de exploatare. Cel mai bine iese aici VW Golf, care este si câstigator la puncte.

[table id=418 /]

 

 

 

CITEȘTE ARTICOLE SIMILARE