Publicarea rezultatelor vanzarilor pe luna octombrie a facut foarte multa lume sa priveasca optimist la viitor. Presa s-a grabit sa decreteze ca greul a trecut, iar piata auto isi revine. Nu trebuie uitat insa ca, pe o piata fragila, o crestere de 11,1% a vanzarilor fata de luna anterioara nu reprezinta o garantie, putand fi mai degraba rezultatul unei conjuncturi favorabile.
Sa nu uitam ca, in primele patru luni ale anului, cresterea vanzarilor a fost constanta. Trei luni mai tarziu, vanzarile s-au prabusit literalmente, de la 12.211 unitati in iulie la 9.607 unitati in august. In acest context, nivelul vanzarilor lunii octombrie abia trece peste cel din luna februarie. Raportat la octombrie 2008, care a fost si aceea o luna de criza, scaderea este de 49,3% – o valoare semnificativa.
In topul producatorilor straini, se remarca rezultatele foarte bune realizate de Ford, care trece de pe locul patru pe prima pozitie, cu 791 de unitati vandute – un plus de 23,6%. Restul clasamentului ramane in mare parte neschimbat. Majoritatea producatorilor din acest top au raportat cresteri ale vanzarilor fata de luna anterioara, exceptie facand Renault (-6,3%), Opel (-14,5%), BMW (-31,6%) si producatorii japonezi (mai putin Toyota si Suzuki).
Cel mai vandut model de import ramane in continuare Kia Cee’d, cu 634 unitati, urmat la distanta de Skoda Octavia (338 unitati) si Ford Focus (315 unitati). Afinitatea romanilor pentru modele economice nu s-a diminuat, intre primele 10 cele mai vandute modele numarandu-se sase compacte si patru de clasa mica.
Dacia a reusit o crestere cu 23,2% a vanzarilor pe piata interna, la 3.141 unitati, cele mai multe fiind Logan berlina (2.310 unitati). Fata de octombrie 2008, insa, scaderea este de 46,9%. Exportul a ramas aproximativ constant in octombrie fata de luna anterioara, cu 28.393 unitati (-1,4%), cele mai multe fiind Sandero (17.338 unitati) si Logan MCV (7.816 unitati).