Călătorii de pe traseul București-Budapesta ar putea străbate această rută cu un tren de mare viteză, în viitorul apropiat. Guvernul Ungariei deja face primii pași concreți în această direcție, în timp ce Guvernul României este în stadiul de dezbateri.
Ministrul de Externe al Ungariei, Szijjártó Péter, a vizitat Târgu Mureș joi, 14 martie, cu ocazia comemorării Revoluției Pașoptiste. Diplomatul ungar a susținut o conferință de presă comună alături de președintele UDMR, Kelemen Hunor. Cu această ocazie a oferit detalii despre stadiul proiectului TGV (train à grande vitesse = tren de mare viteză), care a fost anunțat pentru prima oară la începutul anului trecut.
Planul inițial era de a uni Budapesta și Cluj-Napoca, dar Szijjártó Péter a dezvăluit săptămâna trecută că se dorește prelungirea liniei ferate până la București.
Tren de mare viteză între București și Budapesta: ce spune Ministrul de Externe al Ungariei
„Planul inițial a fost Budapesta – Cluj, dar când am vorbit cu domnul Dragnea a spus că ar dori Budapesta – Cluj – București. Eu am spus că este o solicitare legitimă și, de ce nu, e cu atât mai bine. Acasă am alocat un miliard de forinți, circa 3 milioane de euro, pentru realizarea studiului de fezabilitate și vom face anunțul de achiziție publică. Eu cred că realizarea studiului de fezabilitate va dura cam un an și jumătate‘, explică Ministrul de Externe maghiar, citat de HotNews.ro.
În ceea ce privește contribuția României la acest parteneriat internațional, Szijjártó Péter recunoaște că momentan este vorba doar despre discuții: „O veste bună este că și Guvernul României a decis să înceapă dezbaterile pe acest subiect. Noi dorim o dezbatere și un dialog continuu, să vedem linia de graniță și toți parametri tehnici‘.
Citește și:
Taxa auto – Când intră în vigoare și cine trebuie să o plătească?
Noi reguli pentru transportul în comun: călătorii „urât mirositori vor fi amendați
Salonul Auto de la Geneva 2019 – Cele mai spectaculoase mașini
Rabla Plus 2019 – Până când trebuie depuse cererile de înscriere în program
Primul serviciu românesc de car sharing între persoane fizice
Dacă vorbele se concretizează în fapte, la un moment dat, această infrastructură feroviară ultramodernă ar permite deplasarea trenului între București și Budapesta cu o viteză de până la 250 km/h. Astfel, distanța de aproximativ 850 km dintre cele două capitale ar putea fi străbătută în circa trei ore și jumătate. Acest lucru ar înseamna o modernizare completă a liniilor de cale ferată pe tronsonul respectiv, deoarece România are o viteză medie de deplasare de 45 km/h pe calea ferată și trenurile nu vor putea să atingă nici jumătate din viteza maximă posibilă pe actualele linii.
Totuși, nu toată lumea se arată optimistă față de aceste promisiuni. Spre exemplu, Gavril Köllő, profesor al Universității Tehnice din Cluj-Napoca, dezvăluia anul trecut ce schimbări drastice presupune strategia: „Pentru ca să existe un TGV între Cluj și Budapesta, întreaga linie ar trebui reconstruită […]. În Ungaria, până la graniță, problema ar fi mai ușoară, pentru că e câmpie. Dar pe partea noastră, linia de la Oradea la Cluj a fost lăsată în paragină de 25 de ani. Ce TGV, când noi facem 2-3 ore până la Oradea?‘, a declarat acesta, citat de PressOne.ro.
Sursa foto: pxhere.com