Grupul tehnologic ZF și-a continuat cursul strategic în anul 2022, un an extraordinar de dificil din punct de vedere economic, și a stabilit cursul pentru dezvoltarea viitoare. Anumite domenii vor fi deschise partenerilor și investitorilor, în timp ce altele vor fi fuzionate pentru a funcționa mai eficient și mai aproape de client. Aceste măsuri au ca scop alinierea și mai clară a ZF la domeniile de viitor și creșterea rentabilității. În anul financiar 2022, compania a generat o cifră de afaceri de 43,8 miliarde de euro, în creștere cu 14 % față de anul precedent. EBIT ajustat a fost de 2,0 (2021: 1,9) miliarde de euro; marja EBIT ajustată a fost de 4,7 % (2021: 5,0).
Cu aceste valori, ZF și-a atins previziunile, care au fost ajustate în toamnă, dar, din punctul de vedere al companiei, acestea nu sunt suficiente pentru a face față unei transformări accelerate pe timp de criză. „Chiar dacă am făcut progrese suplimentare cu strategia noastră în 2022, nu putem fi mulțumiți de acest rezultat financiar’, a declarat directorul general al ZF, Dr. Holger Klein, la prezentarea bilanțului de joi de la Friedrichshafen. Klein conduce ZF de la 1 ianuarie 2023. „Prin urmare, cea mai importantă sarcină a noastră este să ne concentrăm pe accelerarea schimbării și pe accelerarea ritmului. Am lansat un amplu program de performanță cu scopul de a accelera procesele, de a simplifica canalele de luare a deciziilor și de a menține disciplina costurilor’. Eficiența obținută în acest mod permite ZF să facă investiții specifice în tehnologii profitabile și de viitor.
Pe baza strategiei „Next Generation Mobility’, ZF își dezvoltă în continuare structurile corporative pentru a le adapta și mai bine la cerințele pieței și ale clienților. Din acest motiv, ZF plănuiește, printre altele, să fuzioneze cele două divizii pentru tehnologia sistemului de rulare pentru autoturisme și tehnologia de siguranță activă într-o divizie nouă și unică pentru tehnologia sistemului de rulare, a direcției și a frânelor. „Noua divizie oferă toate componentele hardware, software și electronice pentru a controla dinamica verticală, longitudinală și laterală a unui vehicul. Cu o cifră de afaceri de peste 14 miliarde de euro, ar trebui să fie un partener puternic pentru clienții noștri încă de la început’, a explicat Klein.
ZF înființează unele unități de afaceri în mod independent, astfel încât acestea să se dezvolte mai rapid și să opereze cu mai mult succes pe piață. „Pentru zonele atractive, cu un potențial de creștere foarte bun și nevoi mari de investiții, căutăm investitori externi ca parteneri’, a spus Klein. Printre acestea se numără Divizia de tehnologie de siguranță pasivă, Divizia axelor convenționale pentru autoturisme și Divizia de navete de conducere autonomă.
Printre altele, segmentele aftermarket și de acționări electrice s-au dezvoltat cu succes. Divizia Aftermarket și-a convins clienții cu tot mai multe soluții digitale și oferte de servicii și și-a crescut din nou vânzările (2022: plus șase procente la 3,2 miliarde de euro). În ceea ce privește mobilitatea electrică, portofoliul de comenzi pentru motoare electrificate pentru autoturisme și vehicule utilitare se ridică în prezent la peste 30 de miliarde de euro. Acest lucru permite ZF să facă tranziția de la cutiile de viteză clasice la soluții de acționare electrică.
Creșterea cifrei de afaceri influențată de inflație și de efectele valutare
În anul fiscal 2022, ZF a realizat vânzări consolidate de 43,8 miliarde de euro (2021: 38,3 miliarde de euro), o creștere de 14 % față de cifra din anul precedent. Creșterea organică a fost de 9,3%, diferența fiind datorată efectelor valutare. EBIT ajustat a fost de 2.038 (2021: 1.910) milioane de euro, ceea ce corespunde unei marje EBIT ajustate de 4,7 % (2021: 5,0). Fluxul de numerar liber ajustat pentru activitățile de fuziuni și achiziții a fost de 544 (2021: 991) milioane de euro. Pasivele nete se ridicau la 10,4 (2021: 10,1) miliarde de euro la sfârșitul anului trecut; rata capitalului propriu a crescut de la 18,6% la sfârșitul anului 2021 la 22,1%.
„În ceea ce privește creșterea vânzărilor, am depășit performanțele piețelor globale de vehicule’, a declarat directorul financiar Michael Frick. „Cu toate acestea, o mai mare soliditate a veniturilor și un flux de numerar mai mare sunt condiții preliminare importante pentru a continua să fim puternici în cercetare și dezvoltare și pentru a ne reduce datoriile financiare. Lucrăm intensiv la ambele subiecte.’ Acest lucru include, de exemplu, o reducere a costurilor, precum și o gestionare eficientă a stocurilor pentru a fi pregătiți pentru posibile întreruperi în lanțurile de aprovizionare și pentru diversele solicitări de piese din partea clienților.
În domeniul cercetării și dezvoltării (R&D), ZF și-a sporit încă o dată activitățile: cheltuielile pentru cercetare și dezvoltare au atins un nivel record de 3,4 miliarde de euro (2021: 3,1 miliarde de euro). Rata de cercetare și dezvoltare a ajuns la 7,8% (2021: 8,0%). Investițiile în imobilizări corporale s-au ridicat la 1,9 (2021: 1,6) miliarde de euro, ceea ce corespunde unei rate de investiții de 4,3 % (2021: 4,2).
Perspective pentru exercițiul financiar 2023
Pe baza reducerii producției de vehicule începând cu 2019, ZF se așteaptă acum la al cincilea an de criză consecutiv, după anii de pandemie, precum și după începerea războiului din Ucraina. Pe fondul provocărilor existente și al incertitudinilor continue legate de evoluția piețelor mondiale, compania se așteaptă la o creștere moderată a vânzărilor grupului la peste 45 de miliarde de euro în 2023. Se preconizează că această creștere a cifrei de afaceri va conduce la o marjă EBIT ajustată cuprinsă între 4,7 și 5,2%. Se așteaptă ca fluxul de numerar liber să fie cuprins între 1,0 și 1,5 miliarde de euro.
„Acești ani dificili au făcut ca ZF și întreaga echipă ZF să fie mai rezilientă, mai rezistentă', a subliniat directorul general Klein. „Cu angajament, perseverență și spirit de echipă, angajații noștri au avut o contribuție decisivă la capacitatea ZF de a progresa în ciuda acestei situații. Pentru acest angajament, le mulțumesc din suflet.’
Obiectivul de sustenabilitate al întreprinderii: „Acting now' pe mai multe planuri
ZF și-a ancorat eforturile de sustenabilitate în cadrul companiei sub deviza „Acting now’. Klein: „Acting now’ subliniază că acționăm acum – pentru protecția climei și pentru un viitor bun pe o planetă sănătoasă.’ Ca un stimulent pentru atingerea acestor obiective, criteriile din domeniul mediului, social, guvernanței (ESG) – și anume diversitatea și durabilitatea – vor fi incluse pentru prima dată în sistemul de remunerare a top managementului în acest an.
Subiectul se reflectă, de asemenea, în produse în multe feluri, după cum arată un exemplu de la Divizia de energie eoliană ZF: o echipă internațională de ingineri ZF a reușit să reducă semnificativ emisiile de zgomot ale transmisiilor eoliene pentru noile generații de turbine mari, cu diametre ale rotorului de peste 140 de metri. „Prin aceasta, echipa noastră a reușit să facă turbinele eoliene mai silențioase, aducând astfel o contribuție importantă la acceptarea lor la nivel social’, a declarat Holger Klein. Acesta este, de asemenea, un mare succes comercial pentru ZF: nu în ultimul rând, datorită acestor procese nou dezvoltate, compania este un partener de dezvoltare și un furnizor preferat al principalilor producători de turbine eoliene, în special în Germania și în Europa.
Divizia de energie eoliană beneficiază, de asemenea, de cooperarea recent anunțată de ZF cu producătorul american de semiconductori Wolfspeed. Fabrica planificată pe locul unei centrale electrice pe bază de cărbune dezafectate din Ensdorf, în Saarland, va produce semiconductori din carbură de siliciu care vor contribui, de asemenea, la creșterea eficienței turbinelor eoliene. Cu toate acestea, semiconductorii sunt utilizați în principal în convertizoarele electronice de putere din mașinile electrice. Acestea au avantaje decisive față de produsele convenționale pe bază de siliciu: eficiență mai mare, densitate de putere mai mare și fiabilitate îmbunătățită. „Pentru noi, cei de la ZF, parteneriatul cu Wolfspeed este un pas important către un viitor în care mașinile sunt în principal electrice’, a declarat directorul general Klein. „Pentru că suntem convinși: cipurile sunt noua roată dințată.’